Reklama

Český Košík Roku

29. 12. 2020 – | Doba čtení: 2 min

košík

Kolik e-shopů radilo lidem, jak nakupovat v době pandemie, kdo z e-commerce podlehl trendu udržitelnosti nebo jak se nakupuje z mobilních telefonů? Na tyto i jiné otázky odpovídá obnovený ročník unikátní studie Český Košík Roku, kterou po tříleté odmlce obnovil český fintech Twisto. Studie za podpory předních odborníků a s využitím dat internetového srovnávače Heuréka zkoumá současné trendy e-commerce na stovce největších českých e-shopů. Ačkoliv kompletní výsledky budou známy až v lednu, již dnes dala studie nahlédnout na první zajímavá data.

Během roku 2020 více než pětina e-shopů nějakým způsobem reagovala na covid-19. „Pandemie dopadla na všechna odvětví, a to včetně e-commerce. Z šetření studie vyplývá, že 33 ze sta zkoumaných subjektů alespoň nějakým způsobem zmínilo termín ‘covid-19’ na svých stránkách,” komentuje výsledky otec studie a chief portfolio officer Twista Lukáš Hurych.

Pandemie koronaviru se pak na tuzemských e-shopech projevila nejen slovně, ale i skutkově: někteří prodejci přímo vyzývali k placení kartou místo dobírky (Conrad, Fitham a K24), jiné například nabídly bezkontaktní dodání zboží (About You). Další pak prodloužily dobu na vrácení zboží (Freshlabels, Zoot). Některé kamenné obchody vybudovaly zvláštní odběrová místa, sedm e-shopů dokonce věnovalo tématu covid-19 speciální stránku.

Udržitelnost i vlastní aplikace

U 15 e-shopů ze sta se projevil také trend udržitelnosti. „V českém e-commerce dlouhodobě sledujeme nárůst nabídky ekologických a tzv. sustainable produktů. Čtyři e-shopy na svých stránkách důležitost udržitelnosti přímo zmiňují a vysvětlují. Některé své produkty přímo jako ekologické označují, aby jejich nabídku zdůraznily, jiné zase například nabízejí ekologické balení. Upřímně je toto pro nás zklamání. Udržitelnost u nás není tak velké téma jako v sousedním Polsku, kde podobnou studii také pořádáme,” vysvětluje Hurych. Recyklaci samotných produktů pak nabízí pět e-shopů ze zkoumaného vzorku.

Celé hodnocení probíhalo na mobilních telefonech. Ze studie také vyplynulo, že 17 e-shopů má vlastní aplikaci. Šest pak používá progresivní webové aplikace. „Jsou to v podstatě webová rozšíření, která vypadají jako běžné stránky, ale mají funkce podobné reálným aplikacím: pracují offline, posílají push notifikace nebo mají přístup k hardware zařízení,” vysvětluje Hurych. Celkem 77 ze sta zkoumaných webů se nicméně stále spoléhá zejména na klasické webové stránky.

TOP 100 e-shopů podle Heureky

Výběr hodnocených e-shopů vyšel z doporučení největšího českého e-commerce srovnávače Heuréka. K těm byla samozřejmě doplněna Alza.cz. Český košík roku zkoumá kvalitu nákupních košíků a procesů, které zjednodušují a zpříjemňují nakupování on-line, a to především na mobilních telefonech. Studie vychází z unikátní metodiky, kterou již v roce 2014 sestavil pořadatel soutěže Twisto společně s odborným panelem expertů na český e-commerce trh. Více informací o projektu nabízí stránka www.ceskykosikroku.cz.

„Za ty roky jsme od majority agentur a největších e-shopů (Alza, CZC, Mall) dostali extrémně pozitivní zpětnou vazbu a v dopadu na vnímání důležitosti uživatelské zkušenosti (UX) je vidět neskutečný posun napříč celým trhem. Jsem rád, že jsme mohli být součástí tohoto vývoje k lepšímu. Zahraniční e-shopy se také snaží inovovat, ale třeba Amazon na svůj košík nesáhl už snad 20 let a inovace nejsou rozhodně tak velké jako progres, který se stal u nás,” dodal Hurych.

Foto: od Nasim Keshmiri na Unsplash

Další doporučené články

Červenec 2022 na FinTechCowboys

Červenec 2022 na FinTechCowboys

Letní prázdniny se nám přehouply do druhé poloviny, ale ve fintechu nic jako prázdniny neexistuje, proto vám i tentokrát shrneme nejzajímavější...
3. 8. 2022 – Doba čtení: 2 min

fintechcowboys

Katka, Eva, Petr, Vašek a Zdeněk. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce