Reklama

Co si generace Z myslí o bankovnictví (3.díl)

16. 7. 2019 – | Doba čtení: 5 min

Před několika týdny jsme na stránkách Fintechcowboys přinesli články založené na průzkumu společnosti Manole Capital o tom, co si mladí lidé myslí o bankovnictví (Co si generace Z myslí o bankovnictví (díl 1)) a (Co si generace Z myslí o bankovnictví (díl 2)). Dnes je řada na v pořadí již třetí pokračování, zaměřené na investice a na to, jak o nich přemýšlí mladá generace. 

Když se rozhovor stočí na téma investování, většina generace Z má z naší zkušenosti tendenci vyhnout se mu. Obvykle odpoví „zní to jako dobrá věc“ nebo „měl/a bych to asi dělat“. Ale když dojde na šetření peněz, investování a nasazení skutečné investiční strategie, velká část z nás je nenaplní. 

Mnoho mileniálů, někteří z nich zažili spoušť finanční krize, se má před akciovým trhem na pozoru. Příslušníci generace Z pak byli zkrátka ještě moc mladí na to, aby dopad finanční krize zaznamenali napřímo, a někteří věří, že vytvoření investičních portfolií je správné a vhodné řešení. Tento průzkum, doufejme, poskytne hodnotné informace týkající se toho, co si jednotlivci z generace Z myslí o investování a komunitě zprostředkovatelů. 

FINTECH ve zprostředkovatelství:

FINTECHOVÝ trh je dynamický a někteří hráči jsou extrémně agresivní. Novější FINTECHOVÉ společnosti využívají data a informace, zapojují podnikatelský přístup a využívají benefitů technologií. Novější, pružnější společnosti, které spoléhají na algoritmy, specializovaný software a technologii, mohou uspět. Konec konců pokroku jistých FINTECHOVÝCH výhod nelze uniknout. Ať už jsou to umělá inteligence nebo jiné pokrokové technologie, zprostředkovatelský byznys se rychle mění. 

Aktivní zprostředkovatelský účet?

Otázky a odpovědi:

Náš zprostředkovatelský průzkum jsme začali jednoduše tak, že jsme našim respondentům položili otázku, zda v současné době mají otevřený zprostředkovatelský účet. 58 % má, 42 % si jej zatím neotevřelo.

Závěry:

Ve srovnání s výsledky loňského průzkumu je to slibný výsledek. V našem úvodním Průzkumu finančních služeb zprostředkovatelský účet potvrdilo jen 17 % dotazovaných.

Někteří by mohli argumentovat, že větší zájem o otevření zprostředkovatelského účtu může být způsoben rostoucím akciovým trhem, ale S&P index, představující tržní kapitalizaci největších amerických firem, v roce 2018 klesl o 4 %. Naše výsledky mohou být také částečně zkreslené, protože celá řada dotazovaných jsou jako my studenty finančních oborů. Ať už tak či tak, věříme, že generace Z má o otevírání zprostředkovatelských účtů rostoucí zájem. Bez ohledu na jejich důvody naše výsledky ukazují, že více než polovina generace Z investuje do svojí budoucnosti, což je dobrá zpráva pro všechny. Je zřejmé, že zprostředkovatelské účty jsou mezi generací Z oblíbenější než bankovní účty (viz poznámka 1).

Zprostředkovatelské firmy:

Otázky a odpovědi: 

Chtěli jsme zjistit, které platformy úspěšně získávají pozornost generace Z. Zeptali jsme se našich respondentů, u koho mají své účty. Nejpopulárnějším zprostředkovatelem je Robinhood s 26 %, následovaný TD Ameritrade s 14 %, Fidelity s 13 % a Acorns s 12 %.

Zdroj: Manolo Research

Tyto výsledky byly hodně podobné těm loňským s tím, že největší změna postihla E*Trade. E*Trade klesl z 30 % v loňském roce na pouhá 4 %. Tím, kdo získal největší podíl na trhu, byli Robinhood a Acorn, kteří se z v podstatě 0 % vyšplhali na celkově první a čtvrté místo.

Závěry:

Generace Z není obzvláště připoutána ke kabelové nebo satelitní televizi. V případě, že firmy chtějí získat její pozornost, měly by přestat inzerovat na CNBC a místo toho by se měli zaměřit na online propagaci. Jen myšlenka…

Něco málo o Robinhood

Přesto, že je trh přeplněný uživatelsky přívětivými zprostředkovatelskými modely, někteří členové generace Z hledají levné zprostředkovatelské firmy. Začněte s Robinhood! Se svojí jednoduchou platformou a slušným výkonem si Robinhood vysloužil významnou pozornost. Myslíme si, že jejich motto „návod není potřeba“ skvěle odpovídá tomu, co generace Z hledá. 

Investoři na platformě Robinhoodu získávají nejnižší poplatky za obchodování v odvětví – 0 dolarů. Obchody jsou „zdarma“ a jsou prováděny skutečně rychle. Tyto obchody nicméně nemusejí probíhat za absolutně nejlepší cenu. Robinhood využívá zprostředkovatele třetích stran, kteří mu pomáhají s objednávkovým tokem. Místo toho, aby klientům účtoval poplatek za obchod, plyne zisk Robinhoodu z toho, že si nechává všechny případné množstevní slevy od makléřů, směnáren a specialistů. Robinhood velmi rád zdůrazňuje, že jeho platforma je s nulovými poplatky, což absolutně koresponduje s požadavky generace Z. 

Příklad:

Pokud si jednotlivec na Robinhood pořizuje 100 akcií společnosti XYZ v ceně 6 dolarů za akci, investuje 600 dolarů. Pokud by si stejný člověk mohl pořídit XYZ za 5,85 místo 6 dolarů za akcii, jeho výdaje by byly jen 585 dolarů. Na Robinhoodu tento „bezplatný“ obchod stál investora ve skutečnosti 15 dolarů. Na Schwab, Ameritrade nebo Fidelity by ten stejný obchod stál zhruba 5 dolarů. Uvažujeme, zda generace Z skutečně rozumí konceptu „nejlepší výkon“ v porovnání s „rychlým výkonem“. V okamžiku, kdy začnou kupovat/prodávat více akcií, asi si to spočítají. 

Služby „robotického poradenství“:

Používáním pokrokových počítačových technologií, databází a algoritmů mohou FINTECHOVÉ společnosti využívat umělé inteligence, aby efektivním způsobem odpověděly na poptávku investujících zákazníků. Zprostředkovatelské odvětví tuto příležitost využilo k vytvoření firem pro „robotické poradenství“, které k interakcím s klienty nasazují digitálních rozhraní místo živých lidí. Naše další sada otázek má za cíl podívat se na „robotické poradenství“.  

Otázky a odpovědi:

Je zřejmé, že „robotické poradenství“ je rostoucím trendem. Chtěli jsme zjistit, jestli je naši respondenti z generace Z znají a zda by tyto nové služby využili. Jen 32 % účastníků našeho průzkumu vědělo, že existují online finanční poradci jako Wealthfront nebo Betterment. Je jasné, že adekvátní znalost tohoto nového trendu chybí, alespoň v univerzitních kampusech.  

Navíc necelá polovina (49 %) respondentů z generace Z řekla, že by využila investiční rady výhradně od „robotického poradce“. Zajímavé!

Top 5 firem z oblasti „robotického poradenství“
Zdroj: www.roboadvisorspros.com

Naše závěry: 

Letos poprvé jsme se našich respondentů zeptali na tento FINTECHOVÝ zprostředkovatelský trend. Bude docela zajímavé sledovat, jak se budou tyto výsledky vyvíjet v následujících několika letech, ale očekáváme, že budou růst (na úkor tradičních zprostředkovatelů). Podle našeho názoru „robotické poradenství“ přetrvá. Mělo by pokračovat v ubírání tržního podílu tradičním finančním poradcům a zprostředkovatelům. 

K dnešnímu dni uvádíme Top 5 robotických poradců roku 2019, seřazených podle aktiv v jejich správě (AuM – assets under management). S pouhými 187 miliardami dolarů ve své správě je tento trh stále ještě poměrně malý s ohledem na procento z celkového mixu aktiv. Nicméně růst je zajímavý a přivede na trh „velké hráče“. Očekáváme například, že číslo 4 Schwab a číslo 5 Vanguard ve svůj prospěch významně zvýší povědomí o svých značkách a podíl na trhu. 

V následujících několika letech očekáváme, že tomuto rostoucímu odvětví budou dominovat větší značky a firmy. Je to maraton, ne sprint. Menší, mladší FINTECHOVÉ firmy (jako Betterment a Wealthfront) budou napadeny většími, dobře financovanými konkurenty. 

Například článek z WSJ z 9. dubna 2019 zmínil zájem Merill Lynch, společnosti pro správu investic, o „nalákání mladších zákazníků“. Tento článek rozebíral plány firmy prodávat digitální investiční produkty a vytvořit speciální útvar (o 300 poradcích), který bude cílit na toto mladší publikum.

Jejím cílem je zkombinovat celostnější přístup finančních poradců s digitálním přehledem novějších služeb a řešení. Čas ukáže, zda uspějí v přechodu od 17 500 poradců zaměřených na starší, bohatší klientelu (která chce držet za ruku) k touze mladší generace po automatizaci a technologiích.  

Zdroj: Manole Capital Research

Lucia Tóthová

Lucia Tóthová

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.