Reklama

Fintech průzkum díl 3 – placení

24. 1. 2020 – | Doba čtení: 3 min

Vítejte zpět u našeho fintechového průzkumu. Konečně přecházíme do oblasti, která je pro většinu z vás víc fintech, než byl třeba předchozí díl o bankovnictví. Nicméně fintech bez bankovnictví, to by nebylo ono, že? 🙂

Tento díl bude asi nejkratší, co do počtu otázek, ale o to výživnější, co do odpovědí a jejich interpretací. Tak pojďme na to.

První otázka z tohoto bloku byla zdánlivě jednoduchá, ale při interpretaci výsledků nám notně zamotala hlavu. Možná se příště pokusíme udělat jednotlivé otázky, co nejkratší. Část respondentů si přečetla pouze první větu z poměrně dlouhé otázky. Přijde nám nepravděpodobné, že by tolik lidí platilo své opakované platby (třeba nájem) přes Apple pay. Naopak pro běžné nákupy v obchodech by se to u vás, tedy příznivců fintechu dalo i očekávat (navíc víme z prvního dílu, že respondenti patří svým příjmem vysoko nad průměr).

Na úvod naší série věnované průzkumu jsme říkali, že nic nezamlčíme a nezkreslíme. Sypeme si popel na hlavu. Příště budeme chytřejší při zadávání komplexních otázek. Když vynecháme skupinu lidí s trvaláky a otázka by zněla jinak: „Jak nejčastěji platíte v obchodech?„, tak i potom je v těch číslech zmatek. Takže toto nám vyšlo, ale závěry z toho raději nikdo nedělejte 🙁 …

(27% trvalé příkazy)
27% ApplePay
17% Fyzickou platební kartou
10% GooglePay
4% V hotovosti
4% Virtuální platební kartou

Nebudeme věšet hlavu, odpovědi na otázku 15 nám opět vrací výsledky průzkumu do správných kolejí. Na cestách nejčastěji platíte debetní kartou. Hotovost je až na čtvrtém místě. Pokud vaše cesty směřují do civilizovaných končin, pak k výsledkům není, co dodávat.

32% Fyzická debetní karta
27% Apple pay
16% Fyzická kreditní karta
10% V hotovosti
8% GooglePay
5% Virtuální platební kartou

Následující dotaz zabrouzdal do oblasti PFM, konkrétně ke kategorizaci plateb. Většina z vás se přiznala, že tuto funkcionalitu neřeší/nevyužívá. Počet lidí, kteří ji využívají, poměrně přesně odpovídá specializovaným průzkumům, které členové naší redakce viděli v minulých letech. Co znamená odpověď „někdy“ u asi pětiny lidí by bylo na samostatný průzkum a o jejím významu nechceme spekulovat.

63% Nevyužívá PFM
22% Využívá PFM někdy
15% Využívá PFM

Lidé, kteří kategorizaci plateb řeší, dostali doplňující otázku na aplikaci, kterou ke kategorizování používají. Tady máme v podstatě dva vítěze – Revolut a nebo primární banku uživatelů. Pro Revolut hovoří to, že kategorizaci u nás nenabízí úplně všechny banky a také poměrně přesné kategorizování.

U této otázky poměrně hodně z vás zvolilo kategorii „Ostatní“, ze které bychom asi vypíchli dvě s větším počtem výskytů. První je Twisto a druhé je stará dobrá klasika – vlastní vyhodnocování pomocí Excelu.

38% Revolut
36% Primární banka
4% Spendee
2% BudgetBakers
20% Ostatní

Následující otázka z okruhu placení zjišťovala vztah k funkcionalitě Placení mezi přáteli. Záměrně jsme příliš nevysvětlovali, co to přesně znamená resp. co si pod tím představujeme my. Přibližně polovina z vás uvedla, že funkcionalitu nepoužívá, ale těch, co ji používá není zase o tolik méně. Je otázka na kolik za to může právě třeba Revolut nebo řešení některých českých bank. Poslední možnost vybrali respondenti s potenciálním zájmem o tuto funkcionalitu. Ale potenciální zájem je vždy něco jiného, než realita a toto číslo je nutné brát s rezervou.

47% Placení mezi přáteli nepoužívá
40% Placení mezi přáteli používá
13% Využil by, ale nezná ji

Blížíme se k poslední dnešní otázce a přibližně k polovině celého průzkumu. Tento dotaz byl čistě hypotetický a chtěli jsme slyšet, co si myslíte o budoucnosti hotovosti. Vlastní výsledky nebudeme nijak komentovat. Nemáme v týmu čarodějku s křišťálovou koulí.

66% Hotovost jednou zmizí, ale až za dlouho
16% Hotovost tu bude pořád
13% Hotovost brzy zanikne
5% Neví

V příštím díle konečně zabrouzdáme k opravdovým fintechovým lahůdkám. Sledujte nás!

První díl průzkumu – demografie
Druhý díl průzkumu – bankovnictví

Grafické zobrazení výsledků dnešní části:

Profilový obrázek

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.