Generece Z také bude potřebovat banku, ale jak má vypadat?
27. 7. 2021 – Martin Pacholet | Doba čtení: 3 min
Generace Z nyní tvoří 32% světové populace a 25% pracovní síly. Pro fintech a banky se tak stává kritickou cílovou skupinou, která jim může v příštích letech přinést zisky. Ale generace Z a částečně i mileniálové jsou specifická uživatelská skupina, která je odkojena digitálními dudlíky. Pojďme si zkusit vyjmenovat charakteristiky bankovnictví a fintechových apek pro tuto skupinu uživatelů. A ano, připravte se na emotikony, animované obrázky, duhové jednorožce a další prvky, kterým prostě starší (tj. všichni nad 30) nemohou rozumět.
Vizuální orientace
Bankovnictví pro mladé bude vypadat trochu jako hra, trochu jako sociální síť a možná, že i trochu jako streamovací služba. Ale pozor, ono tak nejenom bude vypadat, ale chvílemi se tak může opravdu i chovat. 🙂 Koupíte si kolo nebo nějaký jiný druh pohybovadla na kolečkách, v transakční historii se vám objeví účtenka i fotografie a hned dáte svým kamarádům vědět, že se zítra chystáte na jízdu. A proč by pak druhý den nemohla být v bankovnictví vidět i vaše trasa výletu? Samozřejmě vám pak banka dá slevu na životní pojištění, protože kolo vám pomůže zhubnout.
Sociální sítě (ještě jednou)
O tom, že sociální sítě jsou novým druhem prodejního kanálu jsme se nedávno přesvědčili i v České republice, o čemž jsme kromě jiného nedávno mluvili s Radimem Krejčím. A tento trend bude pokračovat. Takže propojení influencerů, bank a fintechů bude pokračovat.
Naopak pokusy, jak přímo bankovat v prostředí sociální sítě v Evropě dále selhávají, ale to neznamená, že se trend nemůže změnit. Každopádně zatím ani Revolut, který kopíruje skoro každá banka, zatím s touto oblastí nekoketuje.
Žádný balast a vysoká autenticita
Facebook je v dnešní době pro staříky, mládež tráví na internetu a sociálních sítích sice nejvíc času, ale jde o digitální prostory pro mladé. Jako třeba TikTok. Od neobanky nebo běžné banky pro mladé očekávají, že na ně bude mluvit jejich jazykem. Nechtějí se potkávat s kravaťáky. Někdo říká, že na ně dokonce mají alergickou reakci, a možná díky koronaviru se nechtějí potkávat vůbec. Budou chtít jednoduché a transparentní a personalizované produkty.
Ekologie až na prvním místě
V současné době, kdy se na naši planetu řítí potenciální ekologická katastrofa, se veškeré snažení upíná na bohaté firmy a bohaté klienty, kteří mají dostatek prostředků „zaplatit“ dražší ekologičtější život. Paradoxně (a nejenom díky Gretě) však eko-trendy zajímají mnohem více právě ty nejmladší. Banka pro mladé bude muset spolupracovat s eko a bio-značkami, protože jinak ji mladí uživatelé nepřijmou. Kalkulačky udržitelnosti, biodiverzita, vodní či uhlíkové stopy se stanou běžnou součástí bankovnictví. Banky budou muset být bezpapírové a pokud náhodou budou něco „vyrábět“ (třeba platební kartu), tak jedině dobře rozložitelnou nebo recyklovatelnou.
Finanční gramotnost nahrazuje finanční zdraví
Pojem „finanční wellness“ si zejména na západě získává vysokou popularitu a banka nesmí být pouhým transakčním pošťákem, ale plnohodnotným partnerem svých uživatelů. Opět i tato oblast má vysoký potenciál na sociálních sítích, protože tam může banka své uživatele vzdělávat a ještě třeba zábavnou formou hry nebo soutěže.
A abychom byly i trochu konkrétní, pak můžeme třeba zmínit aplikaci Greenlight, kterou podporuje JP Morgan. Má ambice stát se „investiční aplikací pro děti“. Ano řešení samozřejmě není tak jednoduché, ale jde o vizi, ke které lze směřovat, a které už přináší první výsledky – tři miliony rodičů a dětí pomocí této aplikace ušetřily již 100 milionů dolarů.
Už se těšíte, jak za pár letou možná budou vypadat fintechové apky a nebo dokonce celá bankovnictví? 😉
Poznámka na závěr: Mileniálové jsou podle jedné z definic lidé narozeni v letech 1981-1996. Generace Z pak lidé narození od roku 1997. Proč to tak je, nevíme 🙂
Zdroj: fintechfutures