Co chystá Portu v roce 2021?

3. 5. 2021 – | Doba čtení: 6 min

Zdroj: portu.cz

Investiční fintechové platformy působí na českém trhu tři. Portu je z nich největší a v poslední době se o něm psalo v souvislosti s nebývalým nárůstem klientů a také ve spojení s velmi převratnou cenovou politikou. Nicméně my jsme se chtěli od Radima Krejčího, šéfa a zakladatele Portu, hlavně dozvědět, co fintech v nejbližší době chystá.

Radim Krejčí má schopnost o Portu opravdu nebývale poutavě vyprávět, ale my jsme se soustředili opravdu na ty hlavní věci a novinky. A je dokonce možné, že o některých se v našem rozhovoru dozvíte úplně poprvé.

Něco málo o Portu

Dobrý den, Radime, velmi jednoduchá otázka na úvod: jak dlouho již Portu funguje?

Aktuálně máme za sebou asi tři roky a kousek, skutečně ostrý provoz začal v srpnu 2018.

Řada startupistů se domnívá, že po třech letech už jim jejich nápad bude generovat parádní zisky a budou za vodou. Jaká je realita pro Portu?

Když Portu vznikalo, tak jsem si myslel, že založím vlastní startup s velkým vlastním podílem. Už to se ukázalo docela obtížné. Proto jsem se spojil s WOOD & Company. Téma retailových investic pro ně bylo tehdy docela nové a musel jsem založení Portu věnovat velmi velké úsilí. Obecně je to velmi komplikované a silně regulované prostředí a my samozřejmě musíme dodržovat pravidla ČNB.

Portu jsme vybudovali na zelené louce, včetně reportingu, settlementu, tradingu, měnových konverzí, měnového zajištění a dalších. To celé je ovšem relativně nákladná záležitost, a proto ani nyní, při objemu majetku pod správou v hodnotě 2,7 miliardy korun, ještě nejsme break even. Ale již se prokázalo, že jsme na dobré cestě a myslím, že v dohledné době se do černých čísel dostaneme.

Bude to letos?

Ano, myslím, že ano. Ale samozřejmě hodláme dál investovat do rozvoje našich produktů.

V poslední době se o Portu mluvilo v souvislosti s enormním růstem počtu klientů – z 20 tisíc v poměrně krátké době přes 40 tisíc. To už je skoro počet investujících klientů na úrovni banky. Prozradíte nám, co za tím opravdu výrazným úspěchem stojí?

Naše začátky 2018 a 2019 byly opravdu těžké. Byli jsme první a museli jsme tu cestičku prošlapat. Tehdy Portu nikdo neznal a naši individuální investoři neznali ani WOOD & Company. Takže pro nás jako noname firmu byl ten náběh velmi pomalý. První větší změnu způsobil covid, kdy březnová korekce 2020 na trzích nastartovala růst počtu investorů. A u původních investorů narostly investované částky. Ale podobně na tom zřejmě byli i naši konkurenti.

Od podzimu loňského roku jsme trochu zefektivnili marketing a letos jsme ještě spustili kampaň ve spolupráci s Kovym. A tato kampaň je velmi úspěšná. Zejména tedy u mladé generace investorů. Tyto faktory, a domnívám se, také správné načasování na vlně rostoucích trhů, se pak projevily v nárůstu počtu klientů a objemu investic.

Říkáte tedy, že máte velké množství mladších investorů. Rozumím tomu správně?

Ano, u nás jsou nejvíc zastoupeni lidé mezi 18 až 35 lety. Ale aktuálně máme ambici oslovit masu lidí ve věkové kategorii mezi 30 až 50 lety, kde je to pro nás zatím těžké. V této kategorii stále dominuje tradiční bankovní a finančně poradenský sektor. Tito lidé mají peníze, ale k našemu online prostředí mají určitou nedůvěru. Naopak věří, že fyzický pracovník banky jim dá nějakou přidanou hodnotu. To je náš takový velký úkol: pokusit se změnit tento stereotyp. A třeba i pro lidi ještě o něco starší – začít s investováním jde i v 55 letech.

portu

Hodně se mluví o tom, že lidé v České republice moc investování nerozumí a obecně mají trochu nižší finanční gramotnost než třeba lidé na západě…

Ten problém vnímáme také a snažíme se s ním nějak pracovat. Máme vlastní blog. Klientům posíláme každý pátek newsletter. Ale je spousta lidí, která o to nemá zájem. A samozřejmě takto vzděláváme jen naše současné klienty.

Ideální by bylo začít od píky – už na školách se naučit, jak nakládat s penězi. Ale edukace obecně je náročná a těžká. A ještě proti tomu jde zpravodajský trend, kdy se v médiích objevují články na jednu stranu čtivé, ale na druhou stranu strašně zkreslující. Píše se o bitcoinu, o Tesle. A lidé pak získávají o investování poměrně nereálné představy.

Ale vzdělávání širší veřejnosti, vlastně našich neklientů je běh na dlouhou trať a jsme teprve na začátku.

Témata a trendy, která hýbou světem
(a tak trochu i Českou republikou)

Co říkáte na aplikace typu Robinhood nebo eTorro?

Já osobně vnímám, že tyto aplikace v lidech nepěstují správné investiční návyky, jako je třeba pravidelné investování. Tyto platformy jsou více o hře než o odpovědnosti. Včetně třeba investování na Revolutu.

Můj názor je, že tradingové platformy jsou určené spíše pro zkušené investory. Bohužel svojí atraktivitou a uživatelskou přívětivostí jsou lákavé naopak pro začínající investory. Mladý člověk si koupí nějakou akcii. I já jsem tak začínal. Problém je, že dřív nebo později zjistí, že to nefunguje. Že peníze nevydělal. A tyto moderní platformy právě takové investování umožňují. A to pak vede k tomu, že většina, skutečně hodně přes 50% z nich, v dlouhém období nebo kontinuálně nevydělává. Jsou to krátkodobé, jednorázové zisky nebo ztráty.

Naproti tomu Portu je zdravější dlouhodobé investování. Podle mne by cesta začínajícího investora měla být přesně opačná. Takový investor by měl nejdřív začít na Portu, nechat si postavit nějaké vhodné portfolio. A teprve po určité době ať si začne investovat a obchodovat sám za sebe. Lidé si totiž neuvědomí, že nad svými obchody, mnohdy spekulacemi, stráví spoustu času, zaplatí ve finále spoustu peněz na poplatcích nebo měnových konverzích a nepokryjí ani inflaci.

Koho vlastně považujete za svého největšího konkurenta?

Pro mne jsou to tradiční podílové fondy, které vydělávají jedno až tři procenta jen na vstupním poplatku, a ve kterých mají lidé hodně peněz. Pak také neinvestování obecně. To je možná jeden z největších problémů. Lidé neinvestují, nechávají peníze ležet na běžných účtech, bez užitku, bez výnosů.

portu tým

V loňském roce se hodně fintechy začaly kamarádit s bankami. Ať už z pohledu získání většího množství klientů nebo třeba získání investic pro expanzi. Uvažujete vy o něčem takovém?

(poznámka redakce: v tuto chvíli se šéf Portu musel před odpovědí důkladně zamyslet, protože jsme narazili na nějaké informačně žhavé téma 🙂

Ano, uvažujeme. Pracujeme na tom a je to pro nás důležité.

Myslím, že do poloviny roku nějaké nové partnerství budeme oznamovat. Je tu řada fintechů, které pochopily, že ten svůj business neutáhnou samy.

Portu se liší od těchto fintechů v tom, že nejsme (bohužel i bohudík – jak se to vezme) samostatná entita. Kdyby někdo chtěl majetkově vstoupit do Portu, musel by koupit kus našeho vlastníka. Nebo bychom museli Portu vyčlenit jako samostatnou společnost se samostatnou licencí. Nějaké kroky a partnerství každopádně aktuálně chystáme.

OK, počkáme tedy, až budete moci prozradit víc a pojďme na další současný trend: jaký je Váš názor na bankovní identitu?

Myslím, že to je dobrá a důležitá iniciativa. Nicméně z našeho úhlu pohledu musíme hodnotit primárně nákladovost. Nám by to prospělo, ale zatím se nám zdá, že pro nás bankovní identita ještě nákladově nevychází. My jsme z tohoto pohledu spíše nízkomaržový business, pro který se za současných cenových podmínek ještě použití bankovní identity nezdá výhodné.

A pak je tu ještě obrácený pohled na bankovní identitu a to je ten, že my sami máme už velkou základnu ověřených klientů, ale nejsme banka. A tak nemůžeme být součástí bankovní identity, i když by to třeba mohlo být oboustranně přínosné.

Další trend, který aktuálně hýbe světem je udržitelnost a ve vašem případě tedy udržitelné investování.

My máme v produktovém vývoji naplánované i ESG (environmental, social and governance) a CSR (Corporate Social Responsibility) aktivity a obecně investování se sociálním dopadem. Je to důležité a budeme to spouštět Jde o zajímavou investiční příležitost. Ukazuje se navíc, že akcie těchto společností dosahují vyšších výnosů než tradiční akciový trh. Ale to donedávna ještě neplatilo. A o takové akcie je dnes zájem a my tedy připravujeme nějakou strategii zaměřenou tímto směrem. Je možné, že to stihneme ještě do konce roku.

A na závěr si tedy pojďme říct ještě říct, jak to máte s kryptoměnami, protože to je téma, kterému se v dnešní době už nevyhnou ani lidé, kteří o investování skoro nic neví.

Je pravděpodobné, že nějakou formu investování do kryptoměn v Portu letos spustíme. Je to samozřejmě téma kontroverzní a nechci nikomu říkat, že bitcoin je super. Ale chceme tu možnost otevřít a zároveň edukovat, že s kryptoměnami jsou spojená určitá, relativně velká rizika. Mohu prozradit, že stavíme produkt, který bude poměrně unikátní a rozumně diverzifikovaný.

Skutečně se nám stává, že velcí, ultrabohatí klienti chtějí mít nějaké procento svého portfolia exponované právě v kryptoměnách. A na tuto poptávku musíme a chceme reagovat. Ale znovu opakuji, že to bude trochu komplexnější produkt. Důležitý také pro nás bude pohled ČNB.

A když půjdeme o level výše, tedy od kryptoměn k blockchainu?

Ano, je tady nápad, že bychom blockchain mohli využít například pro naši Portu Gallery, investování do sběratelských předmětů. Možná bychom mohli u některých investičních předmětů emisi udělat místo pomocí investičních certifikátů právě na blockchainu.


Ale to už jsme v našem povídání trochu uhnuli od Portu k dalším projektům, které si můžeme nechat třeba do nějakého dalšího inspirativního rozhovoru. I kdyby se podařila jen polovina věcí, které Portu plánuje na letošní rok, tak stejně to bude pecka. Děkujeme Radimovi Krejčímu za rozhovor a těšíme se zase někdy příště!

Profilový obrázek

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.