Jaký je stav bankovní digitalizace aneb rozhovor s Českou spořitelnou a Signi

8. 6. 2021 – | Doba čtení: 5 min

seed starter, signi
Zdroj: Česká spořitelna

Česká spořitelna před několika měsíci majetkově vstoupila do projektu Signi a my jsme si dnes pozvali jejich zástupce, aby nám tuto spolupráci přiblížili. Dozvíme se, co se již povedlo, co se chystá a také jaká je budoucnost digitalizace dokumentů. Za Signi si povídáme přímo s Ondřejem Synovcem, CEO a zakladatelem. Za ČS je tu Jiří Skopový ze Seed Starteru.

Oba hosté se ukázali jako velcí řečníci, často odpovídali na několik témat najednou a chvílemi to vypadalo, že ani moderátora nepotřebují. Takže připravte se a jedem:

Jiří, proč si Česká spořitelna vybrala ke spolupráci a k investici právě Signi?

Jiří Skopový: Já i celá Česká spořitelna si uvědomujeme, že digitalizace dokumentů dává ohromný smysl. Přináší ekonomické výhody, šetří spoustu času a je i mnohem udržitelnější. A v konečném důsledku se zbavíme spousty tiskáren a kopírek 😊

Víme, že jako banka v této oblasti máme rezervy, a proto jsme už zahájili nějaké pilotní projekty a chtěli bychom celou Spořitelnu na digitální podpis převést. Investice do Signi nám v tom určitě hodně pomůže.

Ale předpokládám, že u interní digitalizace to nekončí?

Jiří Skopový: V Signi vidíme samozřejmě i přidanou hodnotu a velký potenciál pro naše klienty. Všechny výhody, které jsem uvedl v interním fungování, se dají aplikovat i na naše klienty.

Ondřeji, kolik jste obešli investorů, než jste se dohodli s Českou spořitelnou?

Ondřej Synovec: Náš kontakt s Českou spořitelnou, nebo tedy přesněji řečeno se Seed Starterem, byl opravdu velká náhoda, když jsem se po několika letech potkal s kamarádem, který se zná s Jirkou. A jakmile jsem se dozvěděl tuto informaci, tak už jsme ani žádného dalšího partnera nehledali.

Říká se sice, že ve startupovém světě musíte obejít sto fondů, aby vám jeden dal investici. V našem případě jsme se zastavili hned u toho prvního a s ním jsme se úspěšně dohodli.

Od začátku jsme totiž věděli, že nehledáme jen peníze, ale hlavně strategického partnera, který se sám stane i významným konzumentem našich služeb. A to nám zároveň ohromně zvýší kredibilitu našeho řešení.

ondrej synovec
Ondřej Synovej, zdroj: Signi

Je to tedy tak, že spolupráce se Spořitelnou umožní i zlepšit vaši aplikaci?

Ondřej Synovec: Díky bance se učíme věci, které bychom jinak vymýšleli roky. Snažíme se ze Signi udělat aplikaci bankovního standardu, včetně všech compliance a security vymožeností. A je to dobrodružství, které nás ohromně baví a posouvá.

A jak tedy hodnotíte banku/banky jako svého klienta?

Ondřej Synovec: Banky jsou jedny z nejsložitějších klientů. Máme řadu klientů, kteří jsou jednodušší a mají i větší počet dokumentů. Ale řekli jsme si, že pokud obsloužíme Českou spořitelnu, pak už obsloužíme každého. A proto je v současné době pro nás Spořitelna ten nejlepší možný klient.

Dělám to skoro v každém rozhovoru, tak se zeptám i Vás: jaký je vztah Signi k BankID?

Ondřej Synovec: Je to tak, že naši klienti jsou konzumenti bankovní identity, resp. služeb, které bankovní identita nabízí. Tyto služby integrujeme do Signi a rozšiřujeme tedy portfolio služeb, které naši klienti budou mít k dispozici.

Myslím, že i díky nám se může BankID dostat ve větší míře na trh.

A jak konkrétně můžete BankID využít?

Ondřej Synovec: V první řadě nám bankovní identita umožní jednoznačně identifikovat podepisujícího. Bezpečně nám určí, kdo dokument elektronicky podepisuje.

Signi v tomto případě funguje jako poskytovatel technologie. Díky nám se klient nemusí trápit implementací bankovní identity na své systémy a rovnou a bez řádku zdrojového kódu získává přístup ke všem službám, které Bankovní identita nabízí.

A co konkurence pro Signi?

Ondřej Synovec: Jsou tady české firmy, které poskytují podobná řešení, ale my se s nimi v podstatě nepotkáváme. V top segmentu se potkáváme s americkým DocuSignem, což je v tuto chvíli lídr na trhu s elektrickým podepisováním. Ale oni mají úplně jinou strategii a pricing. Pro ně jsou klíčové spíše globální společnosti.

Ale jsme rádi, že tu jsou, protože nám pomáhají edukovat klienty ohledně bezpečnosti elektronicky podepsaných dokumentů.

Jsou už v České spořitelně nějaké příklady, kde Signi používáte?

Jiří Skopový: V současné době nám běží několik pilotních aktivit, jejichž cílem je projít přes securitu. Víte, že pro banky je securita zásadní. Pak přijde nějaký plošnější rollout a věřím, že v budoucnu budou naši klienti moci podepisovat smlouvy elektronicky přes našeho George.

A co má větší prioritu – digitalizace interních procesů nebo digitalizace vztahu s klientem?

Jiří Skopový: Důležité je oboje, ale samozřejmě priorita je přinést komfort klientům.

jiri skopovy
Jiří Skopový, zdroj: Česká spořitelna

A co Signi v dalších společnostech Erste?

Jiří Skopový: Určitě chceme Signi dostat do našich dceřinek a také předpokládáme spolupráci při expanzi do zahraničí.

Právě řešíme elektronickou přeshraniční výměnu dokumentů. Dále aktivně diskutujeme o Maďarsku, kam se Signi chystá expandovat. A pak asi můžeme prozradit, že se chystá Rumunsko, Rakousko a Slovensko.

… a teď jsme se dostali do fáze rozhovoru, kdy se Jirka Skopový rozpovídal, dával si sám otázky a hned si na ně odpovídal, ale protože šlo o velmi zajímavé informace, rádi některé publikujeme:

Jiří Skopový: Výhoda je, že toto je téma, o kterém nemusíte nikoho přesvědčovat, že to potřebují 😊

Další výhoda je, že dochází k rychlému vývoji celého řešení. Například kolegové ze Signi během měsíce zvládli migraci do Microsoft Azure.

Také nesmíme zapomenout na další výhodu, kterou je, že Signi umí několik úrovní podpisů, které se hodí pro různé typy dokumentů a situací. Klient si může vybrat, jestli chce podepsat pomocí BankID nebo třeba vektorovým podpisem (poznámka redakce: tj. biometrií). A klient si tak může třeba i řídit náklady, protože každý podpis samozřejmě stojí jiné náklady.

… a na Jirku pak navázal Ondřej:

Ondřej Synovec: Já bych doplnil, že teď se Jirka dotknul jednoho z klíčových poznatků – potřeba trhu není o elektronickém podpisu, ale o různých úrovních zabezpečení elektronického podpisu. Třeba interní dokumenty můžu podepsat „palcem“.

A my chceme mít v aplikaci všechny úrovně podpisu. Od prostého elektronického podpisu až po online vydávání kvalifikovaných certifikátů.

A pak je tu velké související téma, které neřeší skoro nikdo. A tím je archivace. I za třicet let chcete ten svůj podepsaný dokument někde najít. V třetím kvartálu tohoto roku tedy chceme spustit řešení důvěryhodného archivu. A budeme mít end-to-end proces pokrývající vznik dokumentů, bezpečný podpis i zákonem vyžadovanou archivaci včetně třeba GDPR a logování přístupů k dokumentům.

Jinými slovy je nutné zabezpečit celý životní cyklus dokumentu. Ale nenahrazujeme DMS, neřešíme procesy nad tímto dokumentem. Chceme, aby se Signi stalo součástí procesu nad dokumentem ve správnou chvíli, kdy je potřeba.

Zatím jsme mluvili o bankách, jaké je další typické využití Signi?

Ondřej Synovec: Jedno z typických využití je pro HR – zejména firmy s velkým množstvím pracovníků. Pak je tu oblast pro vytváření objednávek a smluv o dílo. Máme klienta, kde jsme takové sjednávání zkrátili z jednotek dnů na jednotky hodin. A pak bych ještě zmínil oblast telco a energií – na webu třeba vyplníte formulář, ihned se vygeneruje draft smlouvy a ta se elektronicky pošle klientovi k podpisu.

Jiří, kolik zmizí fyzických dokumentů z České spořitelny díky Signi?

Jiří Skopový: Asi to chvíli potrvá, ale reálně bychom chtěli, aby zmizelo přes 80 % fyzických dokumentů. Víme, že to bude úspora v desítkách milionů. A pak si myslím, že je to ideální cesta i do dalších bank 😊

Ale důležitá je zároveň i změna firemní kultury. Pokud budete mít dokumenty digitálně, ale stejně si všechny budete tisknout, tak se nenaplní ta „paperless“ vize.

Ondřej Synovec: Dřív se software prodával tak, že se prodala krabice a příjem byl z krabice. Ale když máte SaaS, tak revenue se tvoří postupně jejím používáním. A proto je nutné odbourávat zažité stereotypy. A ideálně i mít radost z použití takové služby.

Dlouhodobě se ukazuje, že tradičním podnikům trvá přechod na digitální podpisy a dokumenty opravdu extrémně dlouho. Máme společnosti, se kterými o tomto tématu hovoříme už rok. Ale jakmile se najde několik prvních pionýrů, pak věříme, že se strhne lavina.

Otázka není jestli, ale kdy.

A to je přátelé taková hezká tečka za dnešním rozhovorem. Děkujeme oběma účastníkům a ať se digitalizaci daří!

Další doporučené články

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.