Reklama

George, nová tvář České spořitelny, ve světě nul a jedniček

Náhrada nejpoužívanějšího internetového bankovnictví v Čechách. Jaké jsou jeho pozitiva a negativa? Co nás v redakci nejvíc oslovilo? To se dozvíte v naší recenzi.

29. 5. 2017 – | Doba čtení: 7 min

George byl dlouho očekávaným produktem České spořitelny. Není se čemu divit, je totiž náhradou nejpoužívanějšího internetového bankovnictví v Čechách. Když jsem přemýšlel, jak pojmout tuto recenzi, nabízely se v podstatě dva přístupy.

V prvním z nich bych vás provedl každou záložkou a funkcionalitou, vysvětlil klady i zápory. Rozsahem by to pravděpodobně pokrylo několik stránek textu a nemyslím, že by vás to bavilo. Anebo bych vyzdvihnout to nejpodstatnější, to, co nás v redakci nejvíc oslovilo, ať už pozitivně, či negativně. Přece jenom se bavíme o testu beta verze (pozn. George je v tuto chvíli v pilotním provozu) produktu, který se do oficiálního spuštění ještě může výrazně změnit.

Rozhodl jsem se jít tou druhou cestou, a i proto nebudu komentovat drobné chyby, jakými jsou například přelepy anebo chybějící české texty. Pojďme tedy na věc.

Nový vizuální kabát

Začneme vizuálem. Revoluční design se čekat určitě nedal, už jen z důvodu tak masivního využívání, je však potřeba říct, že Servis24 už určitě potřeboval převléct do nového kabátu. Grafika je spíš nenápadná bez výrazných ostrých míst, někdy mi přijde až sterilně čistá a bez duše.

Home page George

Na druhé straně nerozptyluje a neodvádí pozornost, kam bychom nechtěli, a je tedy možné dobře pracovat s upozorňujícími prvky a řízením uživatelské pozornosti na skutečně důležité události. Pokud si budete chtít George vylepšit, můžete si v „obchodě“ stáhnout doplňky. Zatím jsou v obchodě pouze grafická vylepšení, ale věřím, že právě na tomto místě v budoucnu najdete spoustu rozšíření.

Na úvodní stránce zmizelo vertikální menu, bylo nahrazeno boxem s přehledem vašich financí za posledních šest měsíců a informacemi o vašem zůstatku. Horizontální menu je vstupní branou k dalším aktivním operacím. Na hlavní stránce jsou zobrazeny vesměs statické informace k transakcím a vašim aktivním produktům.

Vizualizace transakcí na základě kategorií

Zobrazení produktů je řešeno dnes tak oblíbenými kartičkami, které si uživatel může personalizovat. Pod personalizací si představte možnost měnit barvy, pořadí kartiček, ale i jejich velikost. Na dalších obrazovkách už přibylo i menu vertikální, což ale v některých případech působí více zmatku s orientací uživatele. O tom si ale řekněme více v další části recenze. Celkový dojem z designu bych popsal jako neutrální.

Po prvním přihlášení jsem neměl pocit „páni to je pecka“, ale ani dojem „Bože, co to je“. Nový kabát zkrátka a dobře nepřekvapí ani neurazí. Je to zlatá střední cesta, kterou se Česká spořitelna prostě musela vydat.

Palec nahoru, aneb co se mi líbilo

Vyhledávání

Vyhledávací box je k dispozici hned na hlavní stránce.  Tudíž už žádné zbytečné klikání na prostranné menu. Ano, moc, moc děkuji. Konečně to nějaké bance došlo, že by tato základní funkce měla být k dispozici bez klikání. Pozitivní je i fakt, že vyhledávání funguje přes celou vaši klientskou historii. Takže když se například chcete podívat, jestli jste zaplatili všechny zálohy za elektřinu, uděláte to jednoduše tak, že si tuto informaci vyhledáte, a to bez omezení jen na nedávnou historii.

Vyhledávání v transakční historii

Líbilo se mi i grafické zpracování vyhledávání v levé části obrazovky, kde jsou platby seskupené dle měsíců a je tady možné provést rychlou a jednouchou kontrolu pravidelných měsíčních plateb. Konečně máte k dispozici nástroj, který funguje rychle, jednoduše a hlavně přehledně.

Obchod

Nejzajímavějším prvkem s největším potenciálem, ale zatím i s nejskrytějším posláním, je funkce „obchod“. V tuto chvíli si v obchodě můžete koupit motiv na pozadí anebo dobít kredit mobilního telefonu. Nic víc. Pokud však čtu strategii banky správně, tak právě toto bude klíčovou částí nového internetového bankovnictví, která bude tvořit jeden ze základních kamenů transformace.

Obchod a doplňky pro vás

Moje představa je taková, že na tomto místě si budu moct zakoupit personalizované produkty, a to v podstatě v jakékoli oblasti. Uvidíme, jak odvážná je strategie či fantazie produktových manažerů :). Nicméně se už těším!

Ikonky u transakcí

No, a do třetice je tu sice drobnost, ale opět potěší. Kategorizace transakcí je dnes už samozřejmostí téměř u každé banky. K textovým označením transakce se začaly přidávat unifikované ikony, aby bylo možné snáze transakci rozeznat.

Přehled karetních transakcí

Zlepšení, které George přináší, je v podobě reálných ikon, nebo chcete-li log společností, u kterých jste platili. Například pokud jsem si dal jídlo o McDonalds, objeví se u příslušné transakce logo McDonalds. Když jsem jel Uberem, bude tam jeho logo. Přijde mi to jako skvělý nápad. Jednoduše a na první pohled určím, za co jsem zaplatil. Přece jenom jsem vizuální bytost.

Palec dolů, aneb co se mi nelíbilo

Servisní akce

Absence možnosti provádění jakýchkoliv servisních akcí mě víc než zarazila. Pravděpodobně je to způsobeno betou George, ale i přesto si na toto téma dovolím obětovat chvíli času. Spořitelna se na různých akcích dušuje (např. naposledy to bylo na Retail Banking Forum 2017), že přemýšlí o tom, jak pomocí technologií zbavit se rutinních činností.

Vezměte si například reklamaci transakce. To mi přijde jako dost rutinní činnost, kde technologie určitě může pomoct. Potřebuji například reklamovat transakci. Není nic jednoduššího než proces plně převést do internetového bankovnictví, než nutit klienty, aby zdlouhavě volali na notoricky obsazené call centra. Co myslíte?

Anebo se podívejme na další případ. Taková změna občanky. Opět dost rutinní akce. Prostě chci udělat fotku, nahrát ji do internetového bankovnictví, následně změnu autorizovat a hotovo. Kdo se chce zdržovat vyplňováním formulářů? Nedej Bože jít na pobočku? Banko, prosím, buď tady, abys byla mým partnerem a pomáhala mi. A ne abych to byl j, kdo je tvým služebníčkem.

Hierarchie informací

Jak již bylo řečeno v úvodu, Goerge kombinuje horizontální a vertikální menu, kde jsou rozmístěné volby pro jednotlivé funkce a produkty. Zapeklitější situace nastane v okamžiku, kdy se dostanete na jednotlivé produkty. Tady funguje horizontální menu, ale samotná volba je ještě rozčleněna do dalších bloků na stránce.

Funkce & nastavení karet

Podívejme se například na karty. V levém menu máte funkce karty a nastavení karty. Upřímně nevím, jaký je v tom rozdíl, ale mám pro vás hádanku. Kde byste hledali změnu limitů na kartě? No, a to už úplně pomlčím o PINech, nastavení PINů a znovu-zaslání PINů. Přátelé, my obyčejní lidi nejsme bankéři, chceme věci jednoduše . Prosím, eliminujte přebytečné volby a hlavně zjednodušujte a zjednodušujte, a když to nejde, tak to prostě zkopírujte od konkurence .)

Duplicitní upozornění

Některé chyby pramení pravděpodobně z návrhu dnes tak oblíbeného přístupu „mobile first“. Což ale bohužel může působit problémy s duplicitami. Udělejme si tedy jeden malý test za všechny. Zkusme si například vytvořit platbu, ale nechme ji ve stavu rozpracováno.   O rozpracovanosti nás informuje červená ikona v pravém vertikálním menu, ale i oranžová ikona v levém informačním boxu k našemu účtu. Velice si vážím nadstandarní péče, ale myslím, že jednou by to stačilo, nemyslíte :)?

Podobných drobností je tam několik, ale věřím, že je to pouze vinou beta a ostrá verze bude perfektně otestovaná, a to do nejmenších detailů.

Shrnutí, aneb co si o tom myslím

Možná jste u posledních odstavců nabyli dojmu, že se mi nové internetové bankovnictví vůbec nelíbí. Tak to ale není. Kdybych to měl shrnout, je George solidní ibéčko, které má potenciál. Chyby, ať už popsané výše, či další nedostatky, se dají jednoduše odstranit nebo doimplementovat. Spořitelna na to ještě nějaký ten pátek má, oficiální spuštění nové internetového bankovnictví by mělo nastat až na podzim tohoto roku.

Příště se můžete těšit na recenzi mobilní verze „George Go“, a když už se bavíme o produktech z dílny České spořitelny, tak mám rozpracovanou i recenzi nové verze aplikace Friends24. Sledujte nás a dozvíte se víc.

Líbí se vám nová verze internetového bankovnictví České spořitelny? Našli jste chybu? Je tam něco, co považujete za fakt skvělou vychytávku? Napište a podělte se na @fintechcowboyscz. Vaše postřehy budeme monitorovat a tuto recenzi dále rozšiřovat. Děkujeme!

Miloš Sonták

Miloš Sonták

Nadšenec do finančních a technologických inovací, které dokáží zjednodušit každodenní život. Pracuje více než 10 let v bankovnictví a technologických firmách…

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.