Proč má Spendee nového CEO, jak naloží s novou investicí a jaké jsou plány do budoucna, o tom všem a mnohém dalším s Jakubem Sechterem

Před rokem jsme napsali recenzi na firmu Spendee. Kam se za uplynulý rok posunuli a jaké jsou jejich plány do budoucna? Na to se dnes podíváme společně s novým CEO Jakubem Sechterem.

7. 9. 2017 – | Doba čtení: 7 min

Už se vám někdy stalo, že by vám uplavala hospoda? Ne? Tak na náplavce v Praze se vám to klidně stát může :). Nebudu zastírat, že mě tato skutečnost před rozhovorem poněkud rozhodila, protože jsem měla Jakuba potkat poprvé, a tak jsem měla jen mlhavou představu o tom, jak vypadá. Nakonec jsem to ale rozdýchala a využila veškerou kreativitu na to, aby vše proběhlo a mohl vzniknout tento rozhovor.

S Jakubem se nakonec potkáváme na nábřeží a místo na chlazený drink míříme do jejich kanceláří, které jsou odsud jen kousek, v jedné z prvorepublikových vilek. Po rychlé exkurzi (rekonstrukce se povedla a jsou to vskutku krásné prostory, možná by mě někdo i přesvědčil, abych tady pracovala) se ocitáme v podkroví, kde vytáhnu veškeré své propriety, a můžeme se do toho pustit. (pozn. redakce: Spendee se přestěhovalo a nově sídlí na I.P.Pavlova).

Dnešním cílem je podívat se na to, kam se Spendee za rok posunulo. Před rokem jsme připravili recenzi, která nebyla úplně pozitivní, a i proto nás těší, že na nás Spendee nezanevřelo. No a samozřejmě se dotkneme i organizačních změn ve vedení Spendee a pokusíme se zjistit, na jaké novinky se můžeme těšit. Pohodlně se usaďte, začínáme.

Jakube, nedávno bylo oznámeno, že se z role CEO posouváš do pozice CSO. Proč ta změna? Co si od nové role slibuješ a jaké máš plány?

Do Spendee jsem přišel v roce 2013, tedy v době, kdy to byl ještě projekt v rámci Cleevio. Tak jak to už bývá zvykem, i Spendee vzniklo z interní potřeby mít praktickou a líbivou aplikaci, která bude hlídat vaše výdaje. Projekt se sice formálně realizoval pod Cleeviem, ale prakticky běžel nezávisle. Postupem času jsme lidi spolupracující s námi na poloviční úvazek nahradili lidmi na plný úvazek a zároveň jsme tým posílili a začali rychle přidávat nové funkce.

Nakonec to dospělo do stádia, kdy byl čas začít hovořit s investory. Až se nám nakonec financování podařilo najít. No a celou tu dobu mi na této cestě pomáhal David Nevečeřal, zastával pozici strategického konzultanta. Sám jsem přišel za Davidem a nabídl mu, ať se prohodíme. Má víc zkušeností, byl CEO ušetřeno.cz, a pro mě to znamená, že v okamžiku, kdy nebudu mít na bedrech řízení celé společnosti, budu se moct více soustředit na řízení produktu a strategii dalšího vývoje.

Nechme organizační věci stranou, pojďme se podívat na aplikaci. Na Fintech Cowboys jsme asi před rokem uveřejnili recenzi na Spendee. Rok je dlouhá doba, co se za tu dobu v aplikaci změnilo? Jaké funkce jste pro uživatele přidali?

Nejzásadnější věc, kterou jsme od té doby doplnili, je napojení na banky (pozn. redakce: Spendee využívá technologie screen scrapingu od třetí strany). Funguje to jednoduše, uživatel se přihlásí do své aplikace, zvolí si zemi a banku, kterou chce napojit, a následně se přihlásí do dané banky. No a my pak v read only režimu už pracujeme s daty, která nám poskytl. Přečteme si transakce, rozřadíme je a uložíme do aplikace Spendee. Používáme certifikovanou platformu Salt Edge. Partnera jsme vybírali pečlivě, naše platforma má veškeré certifikáty bezpečnosti a vše probíhá v podobně bezpečném módu, jako když se uživatel hlásí do svého bankovnictví.

Druhá skupina vylepšení, kterou bych chtěl krátce vzpomenout, je onboarding. Pak jsme dost zapracovali a zjednodušili samotnou práci v aplikaci, aby byla pro uživatele co možná nejpřívětivější, a teď pracujeme na vylepšení budgetu.

Jak jsou na tom vaše čísla? Roste uživatelská základna? Jaká je uživatelská spokojenost?

V tuto chvíli se blížíme ke 2 milionům stažení, máme 700 tisíc registrovaných uživatelů a aktivně nás měsíčně využívá několik stovek tisíc lidí z celého světa.

Kdybychom to spočítali, máme uživatele ve182 zemích světa. Někde je to samozřejmě jen jeden nebo dva, někde deset, někde stovky a tisíce. Nejsilnější jsme ve Spojených státech, ve Velké Británii, Španělsku a samozřejmě v České republice. Naši aplikaci máme přeloženou do více než 30 jazyků.

Spendee bylo vybráno do Google akcelerátoru. Jakube, jak celý proces probíhal a co vám to dalo?

Cesta začala podáním přihlášky, která teda byla dost vyčerpávající. Součástí přihlášky bylo i sedmiminutové video, které představovalo firmu, náš tým a náš produkt. Pak následoval pohovor prostřednictvím Google Hangouts a nakonec jsme dostali oznámení, že nás vybrali. Zní to teď dost jednoduše, ale skrývá se za tím spousta práce. Osobně to vnímám jako velký úspěch, na konci bylo už jen 33 firem, na začátku měl Google na výběr z tisíců.

Na konci července jsme následně jeli na 14 dní do San Franciska. Naučili jsme se tam zejména důležitost komunikace s uživateli, když připravujeme nové funkce, jak přicházet s klíčovými produktovými řešeními co nejefektivněji a v co nejkratším čase, dále spoustu marketingových a technologických vychytávek.

No a teď nás čeká půlroční mentoring na dálku (pozn. redakce: Jakuba na téma Google akcelerátoru podrobně vyzpovídáme v jednom z našich dalších rozhovorů.).

Další zprávou, která se Spendee souvisí, je že jste získali externí investici (cca 13 milionů korun). Jak ji plánujete využít?

Ano, je to tak. Jedná se investici od investorské rodiny ze Slovenska. Říkali jsme si, že venture kapitál by v této fázi vývoje nebyl asi nejvhodnější cestou. Celá transakce proběhla velmi rychle, možná i proto, že šlo o doporučení ze strany Lukáše Stibora (pozn. redakce: Lukáš Stibor je zakladatel Cleevia.), který se s nimi znal.

Velká část půjde určitě do vývoje. V tuto chvíli aktivně poptáváme iOS vývojáře i Android mobilního vývojáře a PHP developera. Webovou verzi oficiálně spustíme zhruba v polovině září, aby bylo možné Spendee používat i přes počítač.

Kdybych to měl v jednoduchosti shrnout, chceme peníze investovat na jedné straně do tvorby špičkového produkt, na straně druhé ale máme v plánu silně podpořit i náš marketing, zkrátka chceme o sobě dát světu vědět.

 … co to konkrétně znamená?

Chceme se teď z uživatelského pohledu zaměřit na lepší práci s rozpočty, tak aby je uživatel mohl lépe uchopit a nastavit si je. Chceme srozumitelnou formou demonstrovat uživatelům, zda pro svoje výdaje mají nebo nemají dostatečnou finanční rezervu, kde je prostor ušetřit, kde utrácí hodně apod.

Vedle lepší práce s budgety chystáme snazší propojení s bankami, včetně implementace více bank a zdrojů, dále funkci celkového náhledu na všechny účty na jednom místě, lepší systém kategorizace a mimo jiné například chatbota pro Facebook Messenger.

Už za půl roku začne platit směrnice (PSD2) Evropské unie, která by měla banky více otevřít třetím stranám. Co si od ní slibujete?

Slibujeme si od ní to, že budeme moct prohloubit spolupráci s bankami. Těšíme se. A zároveň PSD2 přinese iniciaci plateb. Což nám umožní jít si za cílem stát se tím jediným místem, odkud lidé spravují svoje finance. Tak jako teď mají uživatelé v mobilu jediné tlačítko na e-mail nebo na sociální sítě, my se chceme stát tlačítkem pro záležitosti ohledně financí. Uvidí pod ním analýzu svých financí, finanční rozpočty a plány. Modelový příklad: na konci měsíce uživateli zůstanou peníze na běžném účtu, tak si je jednoduše pošle na spořicí bez toho, aby musel opustit naši aplikaci. Aktivní operace vnímáme jako velkou přidanou hodnotu PSD2 pro celý trh.

V souvislosti s PSD2 se často skloňuje i slovo důvěra. Banky prostě počítají s tím, že třetí strany nebudou mít ze strany uživatelů takovou důvěru. Jakou máte strategii pro překonání počáteční uživatelské nedůvěry?

Nová směrnice PSD2 říká, že pokud budeme chtít využívat bankovních rozhraní pro práci s daty, budeme muset projít náročným certifikačním procesem u České národní banky. To je jeden zásadní bod.

Abychom mohli poskytnout uživateli radu, nepotřebujeme znát jeho konkrétní transakce. Pracujeme s anonymizovanými daty. My dáváme radu a doporučení na základě chování uživatele, ne toho, kdo je. A druhý faktor, na který klademe vysoký důraz, je bezpečnost.

Rok 2018 bude ve znamení legislativních změn, proto bych u legislativy ráda zůstala. Jakým způsobem se připravujete se na GDPR? Banky si najímají hordy konzultantů a externích poradců. Jak se s tímto legislativním problémem vypořádáte vy?

GDPR je legislativa od PSD2 dost odlišná: zatímco PSD2 má přinést více volnosti, tak GDPR, když to zjednoduším, tu volnost naopak bere. Nicméně naší velkou výhodou je nižší komplexita naší infrastruktury, jsme daleko flexibilnější a dokážeme rychleji reagovat na změny. Víme, že až přijde čas, budeme připraveni – jak legislativně, tak technicky.

Jaké máš plány a kde vidíš Spendee po produktové stránce v budoucnu?

Z pasivního hlídání výdajů chceme Spendee posunout do pozice aktivního rádce. Takového chytrého kapesního finanční rádce, který dokáže pomoct s finanční situací a uživateli nejen přehledně zobrazit grafy, ale také posoudit jeho finanční zdraví a poradit mu, jakým způsobem si jej případně zlepšit. To je ve zkratce směr, kterým bychom se chtěli v následujících měsících až letech ubírat.

Jakube, svět inovací je turbulentní a kreativita je dnes víc než nutná, kde ty osobně bereš inspiraci, co čteš, máš tip na zajímavé blogy, knihy, filmy, které bys našim čtenářům mohl doporučit?

Čtu spoustu článků, rozhovorů, recenzí s fintechovou problematikou. Navštěvujeme konference a hodně se koukáme na to, co se děje venku. Teď třeba čtu zajímavou knížku, kterou můžu čtenářům doporučit, je to knížka od zakladatelky úspěšné platformy Mint. Ta knížka se jmenuje „How to Transform Your Ideas into Software Products“. Je to pro nás určitě zajímavý pohled do útrob firmy, která se zabývá podobným byznysem, jako je ten náš. Dále bych určitě doporučil Hooked od Nira Evalse anebo Sprint od Jaka Knappa, kterou jsme dostali v San Francisku od Googlu.

Poslední otázka se lehce dotkne konkurence. Kde ty osobně vidíš vaše největší konkurenty? Co například vztahy s konkurenčními BudgetBakers, se kterými vás mnoho lidí srovnává?

Jsme s BudgetBakers nejvíc srovnáváni, protože jsme obě firmy z Prahy, ale my konkurenci vidíme i v dalších zemích, které sledujeme. Co se týče počtu stažení, jsme na tom stejně, ale lišíme se přístupem k problému. Zatímco oni se snaží poskytnout uživateli co nejvíc uhlů pohledu na jeho finance (pro někoho to může být méně přehledné), my naopak chceme poskytnout to hlavní a navíc z pohledu uživatelské zkušenosti co nejjasněji a pokud možno tak, aby to pro klienta bylo využitelné. Nemyslím si, že by byl některý z přístupů špatný. Každý si najde svoje uživatele. Co se týče osobních vztahů, tak si určitě s Michaelem Kratochvílem nejdeme po krku, jsme konkurenti, ale v rámci slušných mezí :).

Jakube, ať se ti v nové pozici daří. Přejeme, aby uživatelská základna Spendee jen rostla a měla spoustu spokojených klientů. Příště se budeme těšit na povídání o Google akcelerátoru, do té doby se s námi na našem twitter účtu podělte o zkušenosti s aplikací Spendee. Fajn podzim, přátelé!

Další doporučené články

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Když se podíváme na první rozhovor, který jsme před několika lety dělali se začínajícím startupem Investown, zjistíme, že reálně se...
7. 2. 2024 – Doba čtení: 2 min

fintechcowboys

Bára, Julia, Martin a Richard. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce