Rozhovor s Fondee o licenci, fundraisingu a dalších novinkách

21. 7. 2021 – | Doba čtení: 4 min

Jan Hlavsa
Zdroj: Fondee

S CEO investičního fintechu Fondee, Honzou Hlavsou, jsme se potkali v roce 2020 přesně na začátku kovidové pandemie. To ještě nikdo nevěděl, co všechno očekávat, a jak se bude investování dařit. Ale uplynul asi rok a půl a Honza se s námi podělil o získané zkušenosti a také nám prozradil pár žhavých novinek.

Kam se posunulo Fondee v průběhu pandemie?

Vliv pandemie na svět investic nás pozitivně překvapil. Lidé, kteří zůstali doma a pracovali na home office, v podstatě méně utráceli, protože měli méně příležitostí, a zůstalo jim víc peněz, u kterých hledali využití. Zároveň poklesly úrokové sazby, objevil se strach z vyšší inflace a standardní produkty jako spořicí účet těmto lidem nepřináší žádnou hodnotu. 

To vše Fondee nahrálo. Ve čtvrtém kvartálu loňského roku a prvním tohoto roku se nám dařilo pokaždé více než zdvojnásobit počet klientů a rostl i objem uložených peněz.

(Honza zaťukal na dřevo, aby něco nezakřiknul) a pak hned přišla další logická otázka: kolik tedy máte dnes klientů?

Aktuálně je to přes 3200 klientů. A třeba z pohledu našich investorů je lze říct, že námi překládané fundraisingové predikce jsme významně přesáhli. Takže to lze považovat za úspěch.

Sledujete u veřejnosti nějaké trendy v oblasti investic?

Ano, dokonce bych to nazval demokratizací investic a zvýšenou chutí investorů o přímou investici do konkrétních titulů nebo nepřímé investování přes nějakou platformu, třeba jako jsme my. Investování se určitě stává masovější záležitostí.

Fondee nabízí sedm investičních portfolií (od konzervativního po více odvážné). Už můžeš říct, jak se to osvědčilo?

Podle nás se to skutečně osvědčilo. Klienti si vybírají ze všech portfolií. Ale obecně většina tíhne k těm více odvážnějším. Asi 95 procent investorů je v tom prostředním nebo v těch odvážnějších strategiích. Myslím, že to je trochu dané i tím, že průměrný věk našeho klienta je 34 let, a mladší investoři jsou v kontextu delšího investičního horizontu trochu odvážnější.

V posledním roce se ukázalo, že naše portfolia mají svůj význam – konzervativní dosáhlo zhodnocení asi 7 procent, ale zároveň mnohem více odolávalo výkyvům jednotlivých událostí. Zatímco nejrizikovější portfolio se zhodnotilo o 12 procent, ale zase poměrně výrazně reagovalo na celou krizi a mělo vysokou volatilitu.

Jakým způsobem se vlastně chovají vaši investoři – dodržují strategii průběžného investování?

Naše klienty lze rozdělit na „třetinky“. První třetina má zadaný trvalý příkaz a skutečně pravidelně posílá peníze. Druhá třetina jsou investoři, kteří zainvestovali vícekrát, ale neinvestují pravidelně. A poslední skupinu, asi 30 procent, tvoří lidé, kteří zainvestovali jednorázově při vstupu.

Podobné platformy také chystají určitá portfolia či strategie zaměřené na konkrétní oblast – například udržitelné investování. Přemýšleli jste o něčem takovém?

Něco podobného skutečně máme v plánu a chystáme na druhé pololetí rozšíření naší produktové nabídky. To nám umožní aktuální novinka – dostali jsme novou licenci od ČNB. Právě tato licence Obchodníka s cennými papíry nám umožní vytvořit nová portfolia a také zavést aktivní portfolio management.

Takže už nejste investiční zprostředkovatel, ale Obchodník s cennými papíry. Můžeš uvést nějaký konkrétní příklad, co se změní?

Investiční zprostředkovatel má poměrně omezené možnosti, s čím může obchodovat. Především jsou to fondy kolektivního investování (podílové fondy a ETF). Obchodník s cennými papíry má větší možnosti a může obchodovat s řadou dalších produktů.

Eva Hlavsová, Jan Hlavsa, zdroj: Fondee

Zároveň jste loni dostali investici od J&T, jak toto dnes s odstupem hodnotíš?

Přibližně na začátku koronaviru jsme řešili fundraising pro další rozvoj Fondee. To ještě nebylo zřejmé, že půjde o J&T banku. Obešli jsme standardní VC fondy a nakonec jsme se domluvili s J&T Bankou. Investice se vydařila a splnila svůj účel.

A krom peněz vám to přineslo ještě něco?

Tato spolupráce nám přinesla hodně know-how, některé věci, které bychom jinak řešili sami, se výrazně zjednodušily a zrychlily. Jedná se třeba o věci v oblasti PR, marketingu a compliance.

Uvedu i konkrétní příklad – tím, že se staneme Obchodníkem s cennými papíry, na rozdíl od investičního zprostředkovatele, budeme mít povinnost dělat každodenní reporting. A to je komplexní sestava dat, která se budou posílat do ČNB. A to je třeba jeden příklad, kde nám know-how J&T Banky hodně pomohlo.

Bude další investiční kolo?

Ano, aktuálně jsme v procesu dalšího investičního kola. Dá se říct, že jsme s jedním investorem domluveni a nyní se blížíme podepsání dokumentů.

Jaký je cíl této další investice?

V srpnu plánujeme vydat produktový release, který přinese uživatelům nějaká zlepšení. Ale jinak je core produkt zcela funkční. Investice tedy bude primárně zaměřena na akvizici nových klientů – marketing, distribuční kanály a PR. Cílem bude zvětšit zákaznickou bázi.

Také budeme drobně zvětšovat náš tým. A potom diskutujeme možnosti zahraniční expanze.

Jak vlastně dnes získáváte klienty?

Je to samozřejmě kombinace různých kanálů. PR a marketing. Potom spolupracujeme s dalšími fintechy, například se Spendee, s Twistem a s Mutumutu.

A jak jsou současní klienti spokojeni s onboardingem, který současně není zcela ideální?

Ano, s onboardingem nejsem úplně spokojen. Jak jsem říkal, plánujeme v srpnu nový release, kde se odstraní dvojí registrace, která zatím byla během onboardingu nutná. Ale i tak máme překvapivě vysokou konverzi během onboarding funnelu. Kolem 50 % z těch, co zahájili registraci, ji i dokončilo.

Uvažovali jste o využití bankovní identity v rámci registrace nových investorů?

Uvažovali jsme o tom. Ale my vidíme problém BankID v ceně. My dokážeme onboarding v současnosti udělat asi za čtvrtinovou cenu, než kolik by to stálo u BankID. Zároveň tím, že diskutujeme zahraniční expanzi, tak tam bychom stejně potřebovali jiné řešení.

Obecně se mi použití bankovní identity moc líbí, sám jsem ji už několikrát použil, ale v současné době o ní ve Fondee neuvažujeme.

Také jsem zaznamenal, že chystáte mobilní aplikaci.

To je pravda. Někteří naši uživatelé mobilní aplikaci poptávali a my bychom ji chtěli ještě letos vydat. Aplikace bude z hlediska služby, kterou poskytujeme, spíš pasivní. Investor se podívá na hodnotu portfolia. Historický vývoj portfolia a transakcí. Ale investor bude mít všechny potřebné informace snadno po ruce.

Myslíš si, že Fondee, Portu či případně Indigu se podařilo nějak rozhýbat trh investic do fondů a mění se díky vám třeba přístup bank?

Určitě to není u každé banky stejné. Banky s vlastními podílovými fondy jsou víc opatrné k novým řešením, jelikož se obávají, že přijdou o své stávající vysoké poplatky. A tak zatím příliš měnit nechtějí. Banky bez vlastních podílových fondů jsou těmto řešením více nakloněny.

Jednu dobu se o Fondee mluvilo v souvislosti s pokutou od ČNB ve výši 150 000 Kč za fungování Fondee v roce 2019. Jaký vývoj má tato událost?

Pozadí té pokuty jsem již několikrát vysvětloval. Jedná se v podstatě o technikálii, kdy paragraf 29 odst. 4 zákona o podnikání na kapitálovém trhu zakazuje investičnímu zprostředkovateli předávat pokyny zahraniční finanční instituci. Aktuálně, kdy jsme se stali Obchodníkem s cennými papíry, tento problém zmizel, jelikož na Obchodníky s cennými papíry se nevztahuje.

Nicméně stále trvá to, že s tou pokutou nesouhlasíme. Dochází k tomu, že český zákon je podle našeho výkladu v rozporu s mezinárodními závazky České republiky. Diskriminuje totiž zahraniční finanční instituce v přístupu na český trh – nemohou být distribuovány českými zprostředkovateli.

——————

A to je konec našeho rozhovoru, do jaké země či zemí by chtělo Fondee expandovat jsme se zatím nedozvěděli, třeba se to povede v příštím rozhovoru 😊

Další doporučené články

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.