Rozhovor: Storyous je víc než pokladní systém
14. 4. 2022 – Martin Pacholet | Doba čtení: 6 min
Český pokladní systém Storyous je dnes součástí mezinárodní fintechové skupiny SaltPay, která o sobě nedává mediálně příliš vědět. V loňském roce firma převzala část zákazníků končící O2 eKasy a vedle svých tradičních klientů z řad restaurací se začala čím dál více věnovat malým a středním podnikům v oblasti služeb a retailu. Storyous má mezinárodní ambice, a tak jsme uvítali možnost popovídat si s Petrem Kulhánkem, který má ve společnosti na starosti produkt. Za šest let si zde prošel řadou pozic (obchod, research, školení zákazníků) a nyní je zodpovědný za vývoj produktu. Využili a vytěžili jsme jeho perfektní znalost fungování startupu a zeptali se, co Storyous v letošním roce chystá.
Storyous produkt(y) a zákazníci
Petře, co je hlavním produktem Storyous?
Pokladní a manažerský systém. Jedná se o velice komplexní produkt, který má ulehčit podnikatelům i jejich zaměstnancům každodenní provoz. Restaurace (a nejen ty) v něm můžou mít například skladové hospodářství, evidenci tržeb, dělat inventury, vytvářet recepty, napojit na něj takeout a objednávání a placení přes QR kódy. Zároveň je to systém, který umožňuje řadu integrací.
Během koronaviru jsme ještě vytvořili samostatný produkt – OneMenu, objednávkový systém pro jídlo z restaurací a kaváren.
Vaši původní zákazníci byli klienti z oblasti gastra, jak je to dnes?
Když jsem před šesti lety nastoupil, tak jsme měli asi 400 zákazníků, dnes jsme někde přes 5 500. První klienti byli spíš nadšenci, kteří chtěli vyzkoušet něco nového, co trh nenabízel. V Česku jsme byli totiž první pokladní systém na tabletu a v cloudu. My jsme se vždy snažili zákazníkům naslouchat a ptali jsme se na zpětnou vazbu, abychom mohli jejich potřeby obsloužit co nejlépe. Tímto způsobem jsme se postupně propracovali k většímu počtu klientů – od menších kaváren a restaurací až po ty větší. Na začátku roku 2021 jsme se stali součásti rodiny SaltPay, která se soustředí na poskytování služeb malým a středním podnikům zejména v oblasti služeb a retailu, takže přirozeně i Storyous více proniká do tohoto segmentu. Gastro zákazníků máme stále většinu, ale podíl negastro klientů postupně roste.
A jak se vám to daří? Přesouváte se tedy od gastra spíše k retailu a službám?
Nejde říct, že se úplně přesouváme. Gastro zákazníci pro nás jsou a budou vždycky důležití. Gastronomii máme rádi, je to naše srdcovka, protože jsme v ní začínali a máme v ní tisíce klientů. Díky SaltPay ale náš záběr můžeme rozšířit do další oblasti a tou je právě retail a služby, konkrétně například barber shopy, tatérské salony, beauty salony nebo třeba i autoopravny. Dává nám to obrovský smysl, protože malé a střední podniky představují více než 99 procent všech podnikatelů a zároveň tvoří zhruba 40 procent českého HDP. V loňském roce jsme pro ně vytvořili náš nový produkt, Storyous Mini, který jsme letos u vybraných klientů odpilotovali.
Co Storyous Mini umí?
Stále je to pokladní a manažerský systém, takže umí podobné věci jako klasický Storyous. Potřeby podnikatelů ve službách nebo maloobchodě jsou ale často odlišné od těch v gastronomii. Takže jsme nějaké funkce, které jsou pro retail zbytečné, odebrali, jiné naopak přidali. Stále jsme ve fázi objevování a učení, systém díky zpětné vazbě dále rozvíjíme. Aktuálně pracujeme například na rozšíření, které umožní napojení na Shoptet. Chceme pro obchodníky i v této oblasti vytvořit co nejlepší produkt.
Jakým způsobem, jakými softwary se vlastně dnes řídí malá či středně velká firma?
Vždycky bude samozřejmě záviset na přístupu k podnikání. Existují podnikatelé, kteří jedou pořád na papíře nebo v excelu a podle mě žijí v mylné představě, že jde podnikání dělat jen pocitově. A pak jsou tu lidé, kteří to s byznysem myslí opravdu vážně, chtějí ho dělat progresivně a také alespoň něco vydělat. Potřebují data k tomu, aby mohli dělat správná rozhodnutí. K tomu excel a intuice nestačí. Takoví podnikatelé mají třeba pokladní, rezervační a účetní systém nebo software na plánování směn zaměstnanců. Umožňují svým zákazníkům platit kartou.
Stále větší úlohu má dnes také e-commerce a social commerce, takže si firmy dělají vlastní e-shopy, online marketing a prodávají na sociálních sítích.
A co je pro tyto podniky/podnikatele lepší – mít celou řadu systémů a různě mezi nimi synchronizovat data, anebo mít jeden supersystém?
Potřeby každého podnikatele můžou být různé. U nás každopádně fungujeme raději tak, než abychom znovu objevovali kolo a vyvíjeli celý nový produkt odznova, tak jsme schopni zákazníkovi nabídnout integraci s kvalitním existujícím řešením. Typicky například s rezervačním systémem, který už dnes představuje opravdu sofistikovaný nástroj. Tím dodáme klientům provázanou skupinu špičkových aplikací a podnikatel nepotřebuje řadu systémů a zařízení.
Je to ostatně dlouhodobá strategie SaltPay – ulehčit život malým a středním podnikatelům, pomoct jim efektivně řídit byznys a k tomu jim poskytnout co nejvhodnější nástroje. Na trhu jsou řešení vhodná spíše pro velké firmy, malí obchodníci jsou často opomíjeni. My se to snažíme změnit.
Bude tedy pokladní systém Storyous fungovat pro podnikatele jako určitá integrační platforma?
Dá se to tak říct. Ona už tak ostatně funguje a s podporou SaltPay to můžeme posunout ještě o několik levelů dále. Otevřená integrace je klíčová. Vnímáme to především v zahraničí, kde je velká provázanost mezi těmito softwary naprostý standard.
Jak si podnikatel takovou integraci několika systémů do jednoho fungujícího celku nastaví?
Většinou to funguje tak, že zákazník pouze projeví zájem o integraci a obě firmy nastaví integraci za zákazníka, aby s tím měl co nejméně starostí.
SaltPay a mezinárodní ambice Storyous
Máte nějaké systémy nebo služby, na které se chcete soustředit v rámci skupiny startupů kolem SaltPay?
SaltPay začínal primárně jako platforma na zprostředkování elektronických transakcí. Naše síla je v tom, že umíme pokrýt téměř celý proces platební operace – například terminály, acquiring (akceptace platebních karet, pozn. red.) nebo konečné vyúčtování. Do budoucna bychom zákazníkům chtěli dodávat komplexní řešení, které pokryje všechny jejich potřeby. Takový „Google Workspace” v oblasti řízení byznysu, nejen platebních služeb. Google Workspace dá firmě mnoho nástrojů na vytváření a správu dokumentů, prezentací, online úložiště nebo třeba e-mailové domény. My bychom chtěli pokrýt služby od rezervačního systému přes skladové hospodářství až po platební terminál nebo věrnostní systém. Většina podnikatelů navíc působí online a na sociálních sítích a informace pro klienty musí spravovat na různých platformách. Do budoucna bychom chtěli pomoct s integrací i v této oblasti.
Jak se ve Storyous změnilo vytváření produktů v rámci vaší expanze do zahraničí?
Každá země má svá legislativní specifika, kterým se musíme přizpůsobit. Někde může jít o rozdíly v zaokrouhlování nebo o rozdílné způsoby výpočtu daní. Většina evropských zemí má také obdobu naší EET, které se musíme přizpůsobit. Další téma, které se nesmí při expanzi podcenit, je odlišné chování uživatelů. Třeba ve Španělsku se chování od českých uživatelů v rámci gastra dost liší. Pracují například více ve večerních hodinách a očekávají podporu i v této době. Preferují také osobnější přístup. Obecně musím říct, že jsme si expanzí do Španělska, ale třeba i do Polska a dalších zemí hodně rozšířili obzory.
Dobře, ale jak tedy ověřujete, že váš produkt v jednotlivých zemích v jejich prostředí a se specifickými zvyklostmi správně funguje?
Pro nás je strašně důležité být v kontaktu s naším zákazníkem. V každé zemi máme člověka, který je za náš produkt zodpovědný a ví o něm všechno. Jeho práce je potkávat se se zákazníky a předávat nám feedback. A pak tam funguje ještě zákaznická podpora a obchodníci. Ti všichni nám pomáhají sbírat informace, díky kterým pak náš produkt pro klienta vylepšujeme.
Chystáte nějakou další expanzi?
Rádi bychom expandovali do Velké Británie. Aktuálně tam probíhá research a potkáváme se s místními obchodníky a podnikateli. Je to ale poměrně dlouhodobá záležitost. Zatím nám z toho vychází, že jsou hodně napřed v podnikatelském myšlení. Přemýšlí o marketingu, datech i efektivitě. V CEE regionu se to řada podnikatelů teprve učí. Ve Velké Británii jsou také neskutečně daleko v propojení různých systémů mezi sebou. To, co je u nás bráno jako „benefit“, který není pro spoustu lidí tak důležitý, se tam považuje za samozřejmost.
Jakými nástroji podnikatelé řídí v cizině firmu? Je to jiné než u nás?
Oni jsou hlavně zvyklí řídit firmu z cloudu. To znamená, že data jsou dostupná kdykoliv a odkudkoliv. Když jste jako podnikatel na dovolené a chcete se podívat, kdo má zrovna směnu a jaký obrat, tak vezmete telefon a podíváte se. Naštěstí se tento trend rozšiřuje i k nám.
Když expandujete, tak určitě rozšiřujete tým. Jak se daří hledat nové talenty?
Díky koronaviru jsme změnili náš pracovní mindset. Už víme, že nemusí být všichni z Prahy a vše dokážeme řešit online. Lidé pracují z Brna, Hradce Králové, ale i ze zahraničí. Začali jsme fungovat v angličtině, což ze začátku trochu bolelo, ale dnes nám to hodně pomáhá. Naši kolegové můžou být opravdu z celého světa. Za půl roku se náš vývojový tým zvětšil z osmi na 22 lidí. Letos bychom chtěli nabrat ideálně 15 dalších, ale bude to záviset na konkrétních potřebách firmy. Kvalitních lidí je extrémní nedostatek. Hledáme i mladé lidi a juniory. Například díky soutěži SaltGame, kde se snažíme koučovat zejména studenty středních a vysokých škol, předat jim nějaké naše zkušenosti a pomoct jim najít jejich skrytý potenciál. Vítěz pojede na třítýdenní stáž do naší pobočky v Jihoafrické republice. Myslím, že díky SaltPay jsme se stali výrazně atraktivnějším zaměstnavatelem.
A to je konec našeho rozhovoru, přejme si, ať se nejen byznysu daří!