Reklama

Twisto slaví šest let na trhu, využilo jej 600 tisíc Čechů

28. 6. 2019 – | Doba čtení: 4 min

Twisto, česká platební aplikace spojená s kartou Mastercard, slaví 30. června 6 let od svého založení. Během té doby se jí podařilo přijít s několika inovativními funkcemi, které obohatily svět placení – mimo jiné například Twisto Snap, neboli hrazení účtů za pomoci vyfocení složenky či faktury; Twisto Split, tedy funkci pro rychlé a efektivní rozdělování společných účtů mezi přáteli; online platba na jeden klik v e-shopech (nově pojmenovaná: Twisto Pay), která umožňuje okamžité placení bez registrace; nebo speciální platební náramek s čipem, který slouží jako bezkontaktní platební karta. Jako jedno z prvních v Česku také Twisto letos spustilo Apple Pay. Společnost má ambice prorazit do celého regionu CEE (střední a východní Evropa). Už dnes úspěšně roste v Polsku a chce se také podílet na minimalizaci produkce plastu tím, že postupně nahradí klasické karty alternativními platbami.

Svět placení se mění před očima. Zatímco v roce 2013 se dalo platit bezkontaktně na zhruba 30 tisících místech v republice, v druhé třetině roku 2018 už to bylo 190 tisíc míst. Pokud dnes Češi platí kartou, upřednostňují z 83 % bezkontaktní platby – přičemž před šesti lety to bylo jen 20 – 35 %. Během těchto let přišly bezpečnostní prvky jako 3D secure, které usnadnily nákupy na internetu, objevily se první platby mobilem, banky uvedly služby Apple Pay a Google Pay. Také se začalo platit prvními “wearables” – Twisto například přišlo s platebním náramkem s ukrytým čipem.“Svět fintechu je fascinující a vyvíjí se neuvěřitelně rychle, doslova před očima. Jsme rádi, že jsme jeho součástí a do jisté míry jej pomáháme také utvářet,”říká zakladatel a CEO Twista Michal Šmída.

Název už si dnes nikdo nesplete

Od prvotní myšlenky k oficiálnímu založení Twista uběhly podle jeho zakladatele téměř čtyři měsíce. “V zahraničí jsem viděl několik podobných projektů, které byly nadmíru úspěšné. Chtěl jsem něco podobného udělat i u nás,”vypráví Šmída. Název vznikl poměrně netradičně v pobočce fastfoodu KFC nad oblíbeným wrapem s názvem Twister. Základ slova – twist, neboli překroucení – navíc k filozofii nově vznikající firmy také skvěle seděl.“Chtěl jsem, aby už z názvu bylo patrné, že děláme něco jinak, revolučně. Že nejsme žádná zkostnatělá banka, ale jsme pružní a neustále v pohybu,” vysvětluje Šmída.

“Když mi Michal prozrazoval návrhy jména startupu, říkal jsem si: “nebudou si to lidi plést s Twist kartou?” Dnes je to podle mě spíš naopak: když lidé vidí kartu Twist, řeknou si, jestli to náhodou nemá něco společného s Twistem. Klobouk dolů, jak se Twistu podařilo značku vybudovat,”vzpomíná Ondřej Raška z Mitonu, investiční společnosti, která je s Twistem od samotných začátků.

Od e-shopů po placení mobilem

Startup Twisto začínal s myšlenkou usnadnit Čechům nákupy na e-shopech. “Úplně první věc, která se ocitla ve středu našeho zájmu, byla oblíbenost dobírek mezi Čechy – oproti jiným evropským zemím jsme v jejich počtech vykazovali naprosto neuvěřitelná čísla. Twisto tedy zpočátku fungovalo zejména jako jakási “dobírka 2.0” – značně Čechům usnadňovalo nákupy přes e-shopy, které do té doby byli zvyklí platit jenom hotově při předání,” říká Michal Šmída. Od té doby se podařilo nejen rozšířit portfolio spřátelených e-shopů z hrstky na téměř tisícovku, ale přidat k původnímu placení také aplikaci společně s dalšími inovátorskými funkcemi.

“Na začátku byl cíl udělat úzce zaměřený produkt, který se neuvěřitelně rychle vyvinul nad svůj původní rámec. Twisto neustále přepisuje, co je v osobních financích možné, stále se zlepšuje. Uvedu příklad integrace Apple Pay: hned jak Apple umožnil službu v Čechách, přišel mi od Twista email a na jeden klik jsem měl kartu v Apple Pay. Mám i nějaké další karty, ale u nich mi trvalo měsíce, než platbu umožnili a než jsem je dokázal do telefonu dostat,”říká Ondřej Raška.

Bez Nikity by to nešlo

To vše by nebylo možné bez Nikity, nástroje, který od samých začátků Twista umožňuje rychlé ověření zákazníků bez nutnosti vyplňování formulářů a dlouhého čekání. Systém fungující na bázi strojového učení bere v potaz stovky veřejně dostupných informací z oblastí jako je například geografie, demografie, chování v digitálním světě nebo, z jakého se člověk přihlásí zařízení, a dokáže na jejich základě bezpečně rozpoznat, do jaké míry je daný zákazník důvěryhodný. “To je zásadní rozdíl oproti bankám, které analyzují jen několik konkrétních údajů, které musí klient při registraci vyplnit. Přesnost vyhodnocování Nikity spočívá v tom, že z řady méně silných informací dokáže sestavit spolehlivý obraz klienta,”uvádí Michal Kročil, který za vznikem Nikity stojí.

Přes Twisto brzy i s vlastními penězi

Již v blízké budoucnosti plánuje Twisto ke službě přidat také možnost platit přes ni vlastními penězi. “V návaznosti na možnost připojení účtu debetního charakteru vzniknou další inovativní produkty, které dosud na trhu chyběly. Například nástroj pro spravování rodinných účtů nebo nákup dražších položek na splátky. Tímto Twisto spojí v jedné aplikaci několik nástrojů a dá lidem nejen naprostou kontrolu nad jejich výdaji, ale také skutečnou svobodu ve volbě,”míní Šmída. 

Twisto se také do budoucna snaží přijít s řešením, které minimalizuje využití plastových platebních karet. Reaguje tak na fakt, že plná recyklace karet není kvůli vloženým čipům a anténě možná. “S rozšířením služeb jako Apple Pay a Google Pay postupně ztratí karty jakékoli logické opodstatnění. Proto jsme se rozhodli, že se budeme snažit plastové karty postupně odstřihnout. Počítáme samozřejmě s tím, že se brzy ještě více rozšíří možnosti placení telefony, chytrými hodinkami a dalšími wearables, zkrátka že technologie bezkaretního placení bude dostupná všem,” komentuje Michal Šmída.

Zároveň má Twisto v plánu rozšířit se i do zahraničí. Po úspěšném uvedení na polský trh ho čeká ještě zbytek regionu CEE. “Twisto je pro mě skvělou kombinací prozákaznického přístupu (např. v podobě férových směnných kurzů) a unikátní technologie na pozadí. Tohle mu do budoucna dává jedinečný potenciál z hlediska rozšiřování propozice a oslovení dalších zákazníků, kterých jsou jenom v regionu střední Evropy desítky milionů,”míní Tomáš Pačinda z venture kapitálového fondu Enern, který patří k jednomu z prvních investorů Twista.

Zdroj: Tisková zpráva

Redakce

Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.