![Investice do nemovitostí, úvěrů, dluhopisů a ETF na jednom místě? Mintos vstupuje na český trh](https://fintechcowboys.cz/wp-content/uploads/2024/07/mintos-300x169.jpg)
Více než čtvrtina Čechů nerozumí svým pojistkám, třetina ani nečte všeobecné obchodní podmínky
26. 11. 2019 – fintechcowboys | Doba čtení: 2 min
Přes 26 % Čechů nerozumí pojistným smlouvám. Každý sedmý z nich je ani poctivě nečte. Vyplývá to z průzkumu, který pro životní pojištění Mutumutu zrealizovala agentura STEM/MARK. V případě všeobecných obchodních podmínek je číslo ještě vyšší. Nerozumí jim přes 30 % dotazovaných a každý třetí je ne vždy poctivě čte.
Mutumutu se ve výzkumu zaměřilo hlavně na životní pojištění. Zjistilo, že přes 14 % majitelů životního pojištění neví, v jakých situacích je jejich pojištění kryje. Necelých 72 % jich pak neví, kolik jejich životní pojistka obsahuje výluk, tedy případů, ve kterých může pojišťovna odmítnout plnění.
„Dovolím si tvrdit, že nejde o ledabylost anebo hloupost klientů pojišťoven, že svým smlouvám nerozumí, anebo že je nečtou. Může za to způsob, jakým jsou pojišťovací smlouvy, a zejména pak ty životní, napsané. Bohužel, pojišťovnictví třeba na rozdíl od bankovnictví ještě nevsadilo na srozumitelnost,” říká Jindřich Lenz, zakladatel a šéf online životního pojištění Mutumutu.
![](https://fintechcowboys.cz/wp-content/uploads/2019/11/201910001_Mutumutu_infografika_2_02.png)
Až 40 výluk, hvězdičky a poznámky malým písmem
Průzkum ukázal, že Češi jsou poměrně důvěřiví i v otázce výhodnosti pojistných smluv. Běžná smlouva na životní pojištění může obsahovat až 40 výluk a řadu dalších “hvězdiček” či poznámek pod čarou. Správně to ve výzkumu neodhadl téměř nikdo (pouhá 2 % respondentů). Navíc 6 % důvěřivců si myslí, že jejich životní pojistka nemá výluky žádné, což se v praxi v absolutní většině případů neděje.
„Pro běžného člověka, který nepracuje v pojišťovnictví jsou smlouvy a obchodní podmínky většiny pojišťoven elaborátem k týdennímu studiu nebo k poradě s odborníkem. Je v nich spousta složitých formulací, tabulek a dalších nástrah. Nechuť lidí věnovat pročítání něčeho podobného čas a energii je vlastně pochopitelná. Tuto praxi je nutné změnit,” doplňuje Lenz.
Z výzkumu mimo jiné vyplývá, že poctivě pojistné smlouvy čtou spíše ženy, skóre je v tomto případě 3:2 pro ženy. Ty jsou si navíc své pečlivosti vědomy – jsou to totiž právě spíše Češky, kdo tvrdí, že pojistkám rozumí. Srozumitelné se pojistné smlouvy zdají být třetině žen, a pouze čtvrtině mužů. Všeobecným podmínkám rozumí podle průzkumu muži a ženy zhruba nastejno.
Zdroj: Tisková zpráva
Další doporučené články
![Investice do nemovitostí, úvěrů, dluhopisů a ETF na jednom místě? Mintos vstupuje na český trh](https://fintechcowboys.cz/wp-content/uploads/2024/07/mintos-300x169.jpg)
![Wultra představuje Talisman – hardwarový autentikátor pro bankovní aplikace](https://fintechcowboys.cz/wp-content/uploads/2024/07/wultra-1-300x169.jpg)
Wultra představuje Talisman – hardwarový autentikátor pro bankovní aplikace
![Trezor ze skupiny SatoshiLabs uvedl na trh novou peněženku a službu](https://fintechcowboys.cz/wp-content/uploads/2024/06/trezor5-300x169.jpg)
Trezor ze skupiny SatoshiLabs uvedl na trh novou peněženku a službu
![Květen a červen 2024 na FinTechCowboys](https://fintechcowboys.cz/wp-content/uploads/2024/06/20240614_093029-300x169.jpg)
Květen a červen 2024 na FinTechCowboys
![Nákup zlata za krypto? V CoinBank to jde](https://fintechcowboys.cz/wp-content/uploads/2024/06/20240614_105603-300x169.jpg)