Reklama

Více než čtvrtina Čechů nerozumí svým pojistkám, třetina ani nečte všeobecné obchodní podmínky

26. 11. 2019 – | Doba čtení: 2 min

Přes 26 % Čechů nerozumí pojistným smlouvám. Každý sedmý z nich je ani poctivě nečte. Vyplývá to z průzkumu, který pro životní pojištění Mutumutu zrealizovala agentura STEM/MARK. V případě všeobecných obchodních podmínek je číslo ještě vyšší. Nerozumí jim přes 30 % dotazovaných a každý třetí je ne vždy poctivě čte.

Mutumutu se ve výzkumu zaměřilo hlavně na životní pojištění. Zjistilo, že přes 14 % majitelů životního pojištění neví, v jakých situacích je jejich pojištění kryje. Necelých 72 % jich pak neví, kolik jejich životní pojistka obsahuje výluk, tedy případů, ve kterých může pojišťovna odmítnout plnění.

„Dovolím si tvrdit, že nejde o ledabylost anebo hloupost klientů pojišťoven, že svým smlouvám nerozumí, anebo že je nečtou. Může za to způsob, jakým jsou pojišťovací smlouvy, a zejména pak ty životní, napsané. Bohužel, pojišťovnictví třeba na rozdíl od bankovnictví ještě nevsadilo na srozumitelnost,” říká Jindřich Lenz, zakladatel a šéf online životního pojištění Mutumutu.

Až 40 výluk, hvězdičky a poznámky malým písmem

Průzkum ukázal, že Češi jsou poměrně důvěřiví i v otázce výhodnosti pojistných smluv. Běžná smlouva na životní pojištění může obsahovat až 40 výluk a řadu dalších “hvězdiček” či poznámek pod čarou. Správně to ve výzkumu neodhadl téměř nikdo (pouhá 2 % respondentů). Navíc 6 % důvěřivců si myslí, že jejich životní pojistka nemá výluky žádné, což se v praxi v absolutní většině případů neděje.

„Pro běžného člověka, který nepracuje v pojišťovnictví jsou smlouvy a obchodní podmínky většiny pojišťoven elaborátem k týdennímu studiu nebo k poradě s odborníkem. Je v nich spousta složitých formulací, tabulek a dalších nástrah. Nechuť lidí věnovat pročítání něčeho podobného čas a energii je vlastně pochopitelná. Tuto praxi je nutné změnit,” doplňuje Lenz.   

Z výzkumu mimo jiné vyplývá, že poctivě pojistné smlouvy čtou spíše ženy, skóre je v tomto případě 3:2 pro ženy. Ty jsou si navíc své pečlivosti vědomy – jsou to totiž právě spíše Češky, kdo tvrdí, že pojistkám rozumí. Srozumitelné se pojistné smlouvy zdají být třetině žen, a pouze čtvrtině mužů. Všeobecným podmínkám rozumí podle průzkumu muži a ženy zhruba nastejno.

Zdroj: Tisková zpráva

Další doporučené články

Tipsport vstupuje do světa kryptoměn

Tipsport vstupuje do světa kryptoměn

Tipsport nově umožňuje svým klientům obchodovat kryptoměny. V současnosti mají registrovaní klienti Tipsportu a Chance možnost prostřednictvím elektronické peněženky Pluso fungující na...
27. 3. 2024 – Doba čtení: 2 min
České fintechy Q1 2024 – díl druhý

České fintechy Q1 2024 – díl druhý

Dnes vám představíme druhou čtveřici fintechů, které jsme aktuálně přidali na náš přehled. Tentokrát je každý úplně z jiného ranku a jde...
13. 3. 2024 – Doba čtení: 2 min
České fintechy 2024 – Q1

České fintechy 2024 – Q1

S novým rokem vám opět přinášíme aktualizaci přehledu českých fintechů a zase jedeme na pozitivní vlně, protože jejich nový počet je...
5. 3. 2024 – Doba čtení: 2 min
Únor 2024 na FintechCowboys

Únor 2024 na FintechCowboys

Další zimní měsíc s jarními teplotami je za námi, a přestože se jednalo o krátký únor, stihli jsme toho z fintechu zaznamenat víc než...
1. 3. 2024 – Doba čtení: 3 min

fintechcowboys

Bára, Julia, Martin a Richard. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce