Reklama

Zonky Innovation Talk – reportáž druhá: jak růst?

17. 3. 2020 – | Doba čtení: 4 min

zonky talk

V prvním díle naší reportáže jsme mluvili o koronaviru, který hýbe světem. Dnes se podíváme na fintechy z pohledu růstu, malé srovnání českých fintechů se světem, velikost trhu a názor na vývoj fintechových aplikací.

Celé diskuse se zúčastnilo 12 českých fintechových společností a pak jedna, která existovala asi dřív než samotné slovo fintech a rozhodně není česká (VISA :-).

Zúčastněné fintechy pak pokrývaly jak individuálního uživatele (třeba Zonky nebo Tipli) tak služby firemního či podnikatelského rázu (RogerHitHit). Některé řeší tradiční odvětví (pojišťovnictví – Rixo), některé řeší totálně moderní věci (krypto – Bitstock). Některé cílí na tradiční odvětví inovativním způsobem (Pillow nebo Mutumutu), jiné „prostě“ jen řeší nedostatky na českém trhu (FondeePortu). Některé jsou peer-to-peer (Bondster), jiné řekli bychom skoro face-to-face (SuperSoused).

Jinými slovy: účast byla vynikající a pokrývala velkou část fintech oboru.

Pojďme se dále v článku podívat na to, jak si jako stávající (nebo třeba i teprve začínající fintech) zajistit růst. Na co si dát pozor a co třeba může počkat.

Větší region = víc uživatelů

Všichni účastníci panelové diskuse se vzácně shodli na tom, že český trh je pro fintech poměrně malým rybníčkem. ČR nelze srovnávat s Německem nebo Anglií (o USA nebo Číně ani nemluvě). Abyste opravdu hezky vydělávali potřebujete mít buď nízké náklady nebo připravenou nějakou strategii na růst.

Jako přirozeným rozšířením služeb mimo naše hranice se jeví CEE region – čili Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko. Podobnou cestou se například ubírá služba Tipli. Není bez zajímavosti, že některé z těchto států jsou dokonce v mobilním používání internetu o několik let před námi.

Slovensko je obecně tutovka. Ale vzhledem k počtu uživatelů Slovensko není z hlediska expanze příliš zásadní. Ovšem pozor, také jsme se dozvěděli, že neplatí automaticky to že, co funguje u nás, musí hned fungovat u našich sousedů. Třeba v Polsku se o tom přesvědčil HitHit.

centrální evropa
Poznámka na okraj: je zajímavé, že ve skutečnosti není úplně jednoduché zjistit, které státy do CEE regionu patří, každý zdroj si je představuje drobátko jinak.

Partneři pro prodej a přístup ke službám/produktům

Dalším způsobem, jak se dostat více mezi lidi, je nabídnout své služby pomocí nějaké větší společnosti. Podobnou strategii volí například Bitstock, který přes Expobanku nabízí investici do Bitcoinů nebo třeba společnost Mutumutu, která spolupracuje s Komerční pojišťovnou a Komerční bankou.

Některé české banky a další instituce jsou určité spolupráci s fintechy nakloněny, ale samozřejmě to není vždy tak jednoduché. V investičních produktech a v oblasti půjček jde totiž velmi často o přímou konkurenci.  Dokonce i zmíněnému Mutumutu chvíli trvalo, než je Komerční pojišťovna přestala považovat za klasické konkurenty.

Těžko si například představit Zonky tržiště integrované v internetovém bankovnictví nějaké ze stávajících bank. Ale, co neplatí dnes, samozřejmě může být za pár let jinak. Poslední dobou, zejména ve světě, se rozjely různé akvizice a velcí hráči kupují ty menší a někdy pak vznikají nečekaná propojení.

Spolupráce s partnerem je jedna věc, ale aplikace takového partnera potřebuje vyměňovat data přes nějaké API. Takže důležitým krokem pro front-endové či back-endové propojení je samozřejmě mít fungující rozhraní, což dnes ještě ne každý fintech musel nutně řešit. Na druhou stranu toto je i příležitost, protože řada firem si vybudovala svoji hodnotu právě na implementaci API rozhraní pro jiné subjekty – viz třeba zahraniční Plaid.

Mobilita?

Dostat aplikaci k uživatelům ve správný čas na správném místě je samozřejmě základ. Účastníci diskuse se už ovšem neshodli na tom, jakým způsobem to provést. Částečně je to v pořádku, protože skutečně charakter profesionálního investora, který investováním tráví minimálně hodinu denně, je jiný než u běžného člověka, fintech-uživatele. Profesionál tráví svůj čas v klidu u počítače a potřebuje velký monitor (někdy i dva) na zobrazování grafů, tabulek a statistik.

Na druhou stranu spousta fintechových platforem (i těch, které řeší velké objemy peněz a velké transakce) je určena nejen pro profíky a poloprofíky. A v tom případě je vhodné lidem používání na mobilních zařízeních usnadnit, jak podotkli někteří diskutující. S ohledem na velké investice se ovšem část CEO přiznala, že se v první řadě potřebují soustředit na kvalitu svých základních služeb, jejich rozšíření a vylepšení… a teprve potom na vývoj specializovaných mobilních aplikací.

Určitým východiskem by mohly být responsivní weby – udělat jeden responsivní web je výrazně levnější než udělat jeden web a k němu aplikaci pro iOS a Android. Ale překvapivě se i tady ukázalo, že ne všichni mají svůj web v kvalitě, která by byla zcela vyhovující. Sami si konkrétní nedostatky uvědomují a i tak se jim docela daří.

Jako velkou příležitost pro mobilní aplikace a obecně zjednodušení celého oboru se v diskusi ukázalo pojišťovnictví. Všichni tři zástupci insurtechu se shodli na tom, že doba tradičních kamenných pojišťoven patří době kamenné. Jako určitý vzor možného vývoje insurtechu považují americký Lemonade.

Slovo závěrem

Většina účastníků diskuse má jedno společné – velkou měrou se inspirují zahraničními službami a trendy. V zásadě to není nic špatného, když je výsledkem fungující business model a samozřejmě i užitek pro jejich klienty.

Do budoucna se dá očekávat, že některé klíčové momenty fintechu, jako je třeba určité pročištění trhu a jistá míra centralizace (a pravděpodobně i regulace) služeb se projeví i u nás. Fintechových služeb obecně je velké množství a lidé jsou ze své podstaty líní tvorové, takže nebudou chtít na každou konkrétní věc používat jednu speciální aplikaci. Ale jestli tím vítězným trendem bude nějaké super-API nebo spíš super-API agregátor jako jsou čínský Weechat a obecně další čínské aktivity – a nebo bude budoucnost v chytrých IoT zařízeních a hlasových asistentech, to se ještě dnes nedá zcela říct. Budoucnost fintechu (a „techu“ zejména) má schopnost být ne zcela předvídatelná: robotizace, umělá inteligence, rozšířená a virtuální realita mohou náš svět ještě hodně změnit.

Každopádně všem účastníkům diskuse děkujeme za účast a za jejich postřehy. Velké díky patří i organizátorům talku.

A zase někdy na viděnou!

Profilový obrázek

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.