Reklama

Generece Z také bude potřebovat banku, ale jak má vypadat?

27. 7. 2021 – | Doba čtení: 3 min

Zdroj: Count Chris na Unsplash

Generace Z nyní tvoří 32% světové populace a 25% pracovní síly. Pro fintech a banky se tak stává kritickou cílovou skupinou, která jim může v příštích letech přinést zisky. Ale generace Z a částečně i mileniálové jsou specifická uživatelská skupina, která je odkojena digitálními dudlíky. Pojďme si zkusit vyjmenovat charakteristiky bankovnictví a fintechových apek pro tuto skupinu uživatelů. A ano, připravte se na emotikony, animované obrázky, duhové jednorožce a další prvky, kterým prostě starší (tj. všichni nad 30) nemohou rozumět.

Vizuální orientace

Bankovnictví pro mladé bude vypadat trochu jako hra, trochu jako sociální síť a možná, že i trochu jako streamovací služba. Ale pozor, ono tak nejenom bude vypadat, ale chvílemi se tak může opravdu i chovat. 🙂 Koupíte si kolo nebo nějaký jiný druh pohybovadla na kolečkách, v transakční historii se vám objeví účtenka i fotografie a hned dáte svým kamarádům vědět, že se zítra chystáte na jízdu. A proč by pak druhý den nemohla být v bankovnictví vidět i vaše trasa výletu? Samozřejmě vám pak banka dá slevu na životní pojištění, protože kolo vám pomůže zhubnout.

Sociální sítě (ještě jednou)

O tom, že sociální sítě jsou novým druhem prodejního kanálu jsme se nedávno přesvědčili i v České republice, o čemž jsme kromě jiného nedávno mluvili s Radimem Krejčím. A tento trend bude pokračovat. Takže propojení influencerů, bank a fintechů bude pokračovat.

Naopak pokusy, jak přímo bankovat v prostředí sociální sítě v Evropě dále selhávají, ale to neznamená, že se trend nemůže změnit. Každopádně zatím ani Revolut, který kopíruje skoro každá banka, zatím s touto oblastí nekoketuje.

Levi Frey na Unsplash

Žádný balast a vysoká autenticita

Facebook je v dnešní době pro staříky, mládež tráví na internetu a sociálních sítích sice nejvíc času, ale jde o digitální prostory pro mladé. Jako třeba TikTok. Od neobanky nebo běžné banky pro mladé očekávají, že na ně bude mluvit jejich jazykem. Nechtějí se potkávat s kravaťáky. Někdo říká, že na ně dokonce mají alergickou reakci, a možná díky koronaviru se nechtějí potkávat vůbec. Budou chtít jednoduché a transparentní a personalizované produkty.

Ekologie až na prvním místě

V současné době, kdy se na naši planetu řítí potenciální ekologická katastrofa, se veškeré snažení upíná na bohaté firmy a bohaté klienty, kteří mají dostatek prostředků „zaplatit“ dražší ekologičtější život. Paradoxně (a nejenom díky Gretě) však eko-trendy zajímají mnohem více právě ty nejmladší. Banka pro mladé bude muset spolupracovat s eko a bio-značkami, protože jinak ji mladí uživatelé nepřijmou. Kalkulačky udržitelnosti, biodiverzita, vodní či uhlíkové stopy se stanou běžnou součástí bankovnictví. Banky budou muset být bezpapírové a pokud náhodou budou něco „vyrábět“ (třeba platební kartu), tak jedině dobře rozložitelnou nebo recyklovatelnou.

Finanční gramotnost nahrazuje finanční zdraví

Pojem „finanční wellness“ si zejména na západě získává vysokou popularitu a banka nesmí být pouhým transakčním pošťákem, ale plnohodnotným partnerem svých uživatelů. Opět i tato oblast má vysoký potenciál na sociálních sítích, protože tam může banka své uživatele vzdělávat a ještě třeba zábavnou formou hry nebo soutěže.

A abychom byly i trochu konkrétní, pak můžeme třeba zmínit aplikaci Greenlight, kterou podporuje JP Morgan. Má ambice stát se „investiční aplikací pro děti“. Ano řešení samozřejmě není tak jednoduché, ale jde o vizi, ke které lze směřovat, a které už přináší první výsledky – tři miliony rodičů a dětí pomocí této aplikace ušetřily již 100 milionů dolarů.


Už se těšíte, jak za pár letou možná budou vypadat fintechové apky a nebo dokonce celá bankovnictví? 😉

Poznámka na závěr: Mileniálové jsou podle jedné z definic lidé narozeni v letech 1981-1996. Generace Z pak lidé narození od roku 1997. Proč to tak je, nevíme 🙂

Zdroj: fintechfutures

Další doporučené články

Jak bojovat proti greenwashingu ve fintechu?

Jak bojovat proti greenwashingu ve fintechu?

Greenwashing čili zveličování, nebo dokonce vytváření falešných ekologicky šetrných aktivit ve společnostech se nevyhýbá ani fintechu. Přestože se o greenwashingu už...
1. 12. 2023 – Doba čtení: 2 min
Allianz žaluje Revolut

Allianz žaluje Revolut

Allianz podniká právní kroky proti společnosti Revolut a požaduje 10,4 milionu liber (13 milionů dolarů). Jádro problému spočívá v tom, že Allianz...
29. 11. 2023 – Doba čtení: < 1 min

Martin Pacholet

blockchain, UX, openbanking, BankID a wealth management, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora