Reklama

Proč jsou backendové platformy pro fintechové startupy důležité, ale i o tom, proč SDK.finance přestali ztrácet čas s bankami

Rozhovor s Alexem Malyshevem o fintech firmě, která chce jiným společnostem podobného charakteru ulehčit implementaci procesů a produktů spojených s platebním stykem.

3. 5. 2018 – | Doba čtení: 8 min

Alex Malyshev a Pavel Sidelov v roce 2013 založili fintechovou firmu, která chce jiným společnostem podobného charakteru ulehčit implementaci procesů a produktů spojených s platebním stykem. Jejich cílem bylo nabídnout platformu, která při minimálních nákladech poskytne moderní a flexibilní řešení platebních transakcí.

Od té doby uteklo už pět let a pánové se můžou pochlubit nasazením platformy na nejrůznějších místech světa od Kanady až po exotickou Ghanu. Zajímavé je, že se po určité době úplně přestali věnovat bankovnímu segmentu a svoje úsilí naplno soustředí už jen na fintechové firmy. Banky jim totiž přišly jako ztráta času, bez jasné vize.

Dnes jsme vyzpovídali Alexe, kterého jsme se ptali nejen na platformu a její funkčnosti, ale i na to, jak jejich společnost vnímá fintech ve středí Evropě. Samozřejmě jsme nemohli zapomenout ani na regulatorní otázky. Více se dočtete v našem dnešním rozhovoru.

Alexi děkujeme že jste si ve svém nabitém programu udělal čas. Mohl byste na úvod našim čtenářům přiblížit vaši společnost SDK.finace? Čím se zabýváte?

Společnost SDK.finance je platforma, která v tuto chvíli disponuje API více než 300 nejrůznějších společností. Našim cílem je poskytovat platební služby fintechovým podnikatelům a bankám, a  zavádět tak platební a věrnostní produkty desetkrát rychleji a s 90% úsporou nákladů.

Mohl byste, prosím, představit váš produkt a jeho základní funkce?

Náš produkt je ve své podstatě pro koncového uživatele neviditelný, ale jedná se o důležitou část, která zabezpečuje funkcionalitu, bezpečnost a škálovatelnost koncových produktů.

Pokud se podíváme na bezpečnost, naše platforma je navržená tak, aby byla snadno integrovatelná s produkty třetích stran, které se zaměřují na biometrickou identifikaci, na ověřování totožnosti klienta nebo regulaci KYC. Naši klienti si sami vyberou dodavatele té či oné služby a prostřednictvím našeho produktu získají jednotné integrační místo pro všechny třetí strany.

Z pohledu funkcionality pokrýváme všechny potřeby, co se týče plateb a transakčních operací. Poradíme si s platebními operacemi (P2P peněžními převody, hromadnými platbami a podobně), umíme věrnostní programy, měnové konverze, předplacené a dárkové karty a naše platforma pracuje i s multiměnovými účty klientů.

Výčet podporovaných služeb je široký, ale čím se SDK.finance odlišuje od ostatních velkých hráčů na trhu?

Naše strategie je postavena na třech pilířích. Prvním pilířem jsou náklady. V dnešní době je získání ale i následné udržení IT talentů velkou výzvou pro všechny firmy. My máme skvělý interní tým, s jehož pomocí můžeme našim klientům výrazně snížit jejich náklady na IT zaměstnance.

Druhým pilířem je flexibilita našeho produktu, která jde ruku v ruce s pilířem prvním. Našim klientům dokážeme nabídnout flexibilní řešení jejich potřeb a řídit je prostřednictvím našeho integrovaného systému API.

A třetím pilířem jsou naše zkušenosti z oboru. Máme více než 10 let zkušeností s digitálními platbami, což nám umožňuje eliminovat veškeré nedostatky platebního procesu a nabídnout tu nejlepší zákaznickou zkušenost.

Mohl byste nám, prosím, říct něco víc o historii vaší společnosti, kdy jste začal přemýšlet o založení SDK.finance? Co bylo tím impulsem?

Společnost SDK.finance byla založena mnou (Alexem Malyshevem – CEO, generálním ředitelem) a Pavlem Sidelovem (CTO, technickým ředitelem) v roce 2013. Před tím, než jsme spustili SDK.finance, měli jsem hodně co do činění s online platbami a založili jsme hned několik společností zabývajících se platebním procesem.

Když jsme zjistili, jaká je pro podnikatele výzva zvládnout tento byznys a k tomu ještě IT záležitosti, přišli jsme s řešením, které usnadňuje proces zavádění jakéhokoli fintechového produktu. Řešení dostalo název SDK.finance.

Není to tak dávno (pozn. redakce – Novinka „Fintech SDK.finance předstihl Visu), co jsme zveřejnili článek o velkém úspěchu SDK.finance, který spočívá v integraci více API než VISA. Co bude dalším krokem?

Pro nás jako pro technickou společnost je velkou výzvou neustále vylepšovat náš produkt, abychom nezůstali pozadu a pro naše klienty byli stále důležití. Takže to je v současné době naší hlavní prioritou: postarat se o to, aby byla naše platforma stále tak technologicky inovativní a flexibilní.

Mohl byste nám říct něco víc o vašich klientech? Kdo jsou vaši zákazníci? Pracujete spíše s bankami nebo fintechovými společnostmi?

Vzhledem k naší strategii zatím nechceme počet našich klientů prozrazovat. Co můžu ale říct je, že jsou to většinou fintechové firmy z mnoha různých zemí světa. Máme implementace v Singapuru, Ázerbajdžánu, Španělsku, na Ukrajině, v Ghaně, Irsku, ve Velké Británii, v Kanadě a mnoha dalších zemích.

Když se podíváme na bezpečnostní stránku, jak zajišťujete bezpečnost vašeho produktu?

Jelikož jsme poskytovatelem technického řešení, dobře chápeme, jak důležité jsou bezpečnostní standardy. U fintechových produktů je toto ještě zásadnější otázka. Náš produkt vyhovuje hlavním bezpečnostním standardům nastaveným v oblasti plateb. V průběhu vývoje používáme ty nejlepší postupy a metody, jejichž prostřednictvím chceme zajistit bezpečnost ve všech fázích vývoje zdrojového kódu na podporu infrastruktury našich implementací.

Každá nová verze projektu je automaticky kontrolována OWASP ZAP a systémem, který nám umožňuje rozpoznat potenciální zranitelnost infrastruktury už v rané fázi. Dále velkou pozornost věnujeme bezpečnosti uchovávání důležitých údajů o uživatelích, splňujeme požadavky PCI DSS (pozn. redakce: Payment Card Industry Data Security Standard – soubor mezinárodních bezpečnostních standardů, jejichž cílem je zamezit únikům citlivých dat o držitelích platebních karet).

Dále platí, že veškerá komunikace a výměna dat jsou realizovány prostřednictvím SSL certifikátů. Zdrojový kód je kontrolován analytickými nástroji, jako jsou SonarQube & Lapse +.

No a v neposlední řadě je tady monitoring. Ať už monitoring infrastruktury, serverů, databází či aplikačních serverů. Využíváme služby, jako jsou Logentries, Nagios či Zabbix.

Fintech je v poslední době dost ovlivňován regulacemi. Pojďme se na podívat. Začátek roku byl ve znamení nástupu PSD2. Zaznamenal jste nějaké změny na trhu? Jak se na PSD2 regulaci dívá SDK.finance?

Regulace jako například PSD2 jsou jen půlkou problému v celkové skládačce. Tím klíčovým jsou nedostatky na vedoucí úrovni. Tím myslím to, že většina bankéřů si neuvědomuje, že tím, že přejdou do online prostředí, se naprosto změní jejich podnikatelský model.

Na seniorních úrovních chybí pro toto prostředí kompetence. Toto byl i jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli přestat náš produkt aktivně prodávat bankám. Je to smutné, ale v určité chvíli jsem si uvědomili, že s nimi jen ztrácíme čas.

PSD2 rozdělilo banky do dvou skupin: na tu, která aktivně hledá partnery a snaží se zavést technologické změny, a tu, která se příchodem PSD2 nijak neznepokojuje. Když si uvědomíme, že druhá skupina převažuje, je zatím příliš brzo na to mluvit o nějakém pozitivním dopadu, který měla směrnice PSD přinést.

Dalším častým tématem dnešních dnů je GDPR. Jak složité a drahé bylo připravit se na něj? Zvládli jste tuto změnu interně nebo jste si museli najmout externí konzultanty?

Dokončujeme implementaci specifických API, která umožní našim klientům naplnit všechna pravidla GDPR.

Mohl byste nám říct něco o vaší cenové strategii? Jak fungují vaše cenové modely?

Máme dva cenové modely – předplatné a zakoupení zdrojového kódu. Každý model má své výhody, například v modelu předplatného klient platí jen paušální poplatek, zatímco ve druhém případě má klient platformou plně pod svojí kontrolou. Takže si v zásadě volí mezi nulovými náklady anebo plnou kontrolou nad řešením.

Kryptoměny jsou horké téma. Zajímají se o ně vaši klienti? Přemýšlíte o podpoře transakcí pomocí kryptoměn?

Prozatím jsme od našich klientů žádné takové požadavky neměli, což je pravděpodobně dáno regulací, kterou se musí řídit. Do budoucna však tuto možnost nevylučujeme, bude-li tedy ze strany našich zákazníků poptávka.

V podnikání máte velké zkušenosti, co byste poradil někomu, kdo by chtěl ve střední Evropě založit fintechovou společnost?

To je dobrá otázka. Na první pohled se může zdát, že založit fintechovou společnost je docela snadné. Ale ve skutečnosti jde o trh, který je přeregulovaný, pomalý a, co se týče nákladů, velmi náročný. Přidejte k tomu technické výzvy – 70 % fintechových produktů je backendových. A jak už jsem jednou řekl, najít ten správný tým za rozumnou cenu je skutečně těžké. Toto všechno mě vede k tomu přirovnat věc k extrémnímu ultramaratonu! Pokud nechcete ze závodu vypadnout už na prvním kilometru, musíte být skutečně dobře připraveni.

Kolik lidí v současné době na vašem produktu pracuje? Mohl byste stručně představit váš tým?

Náš tým má v současné době 25 zaměstnanců, 20 z nich jsou vývojáři. Na seniorní úrovni se o zodpovědnost dělím se svým společníkem: Pavel je zodpovědný za vývoj produktu, já se starám o obchodní záležitosti.

Mám připravené poslední dvě otázky. Chtěla bych se zeptat, kde hledáte inspiraci. Co čtete? Koho sledujete na sociálních sítích? Mohl byste nám doporučit nějakou knihu nebo článek, které vás v poslední době zaujaly?

Co mě teď skutečně fascinuje, je neuroekonomika. Na jednu stranu mi pomáhá oprostit se od obchodní rutiny. Na druhou stranu se mi zdá opravdu užitečná pro uchopení podstaty lidského chování a rozhodování, což je pak aplikovatelné i do byznysu. Coursera je perfektním místem, kde je možné dozvědět se něco nového a inspirovat se.

Máte oblíbený citát, který vám pomáhá v těžkých časech?

Bez práce nejsou koláče!

Děkujeme za rozhovor!

Dotazy, poznámky a připomínky pište na náš učet na twitteru @fintechcowboys. Budeme se těšit.

Lucia Tóthová

Lucia Tóthová

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.