Reklama

Recenze sjednání pojištění proti výpadku příjmů od Simplea

18. 1. 2023 – | Doba čtení: 6 min

Zdroj: Simplea

Pojišťovna Simplea jako první v Česku, na podzim roku 2022, spustila kompletně digitalizované pojištění, které se dá sjednat online z pohodlí domova. V redakci jsme se rozhodli vyzkoušet si to na vlastní kůži.

Novoroční předsevzetí, ač se zdají být individuální a jedinečná, jsou ve své podstatě stále stejná: přejeme si v novém roce změnit život k lepšímu. Často to spočívá ve slibu donutit se k jednání, na které předchozí rok nezbyl čas nebo síly. Sjednání životního pojištění může patřit k takovým předsevzetím, která odkládáme kvůli nutnosti zastavit se někde na pobočce nebo domluvit si schůzku s pojišťovacím agentem. U toho nás jímá hrůza z předtuchy rozhovoru s hromadou otázek, na které z fleku ani nemáme odpověď. Učinit v takové situaci rozvážné rozhodnutí, za co se vyplatí připlatit a kde by se dalo ušetřit, se v podstatě nedá.

Pojišťovna Simplea nabízí vysvobození ze spárů této patové situace: před pár měsíci spustila na svém webu první dva (doufejme z celé řady) online formulářů pro kompletní objednání pojištění. A vypadá to, že se nápad celkem setkává s úspěchem: již 4 000 uživatelů si objednávku naklikalo a kolem 30 % ve výsledku pojistku uzavřelo.

V rámci této recenze jsem si zkusila sjednat online pojištění od Simplea a popsala jsem své dojmy z uživatelského hlediska člověka, který si už pár pojištění na schůzce s pojišťovacím agentem sjednal.

Je libo pojištění hypotéky nebo ztráty příjmu?

Ačkoliv pojistit se dá v dnešní době v podstatě cokoliv, online verze zatím nabízí pouze dvě varianty: pojištění pro případ výpadku příjmuhypoteční pojištění. Jedná se o poměrně žádaná pojištění v době finančních nejistot, kterým všichni čelíme.

Pojištění pro případ výpadku příjmu nebo hypotéky

Jelikož jsou si oba scénáře velice podobné, rozebereme zde pouze jednu variantu: sjednání pojištění na případ výpadku příjmu.

Formulář se skládá ze 12 jednoduchých kroků. Struktura a pořadí otázek nepřekvapí – nejdříve vyplníte základní informace o sobě. Nastavíte si požadované pojištění, vyplníte zdravotní historii, poté ověříte svou identitu a nakonec za pojištění zaplatíte. Dokud neprovedete platbu, nevzniká na vaší straně žádný závazek vůči pojišťovně Simplea.

Základní kroky sjednání pojištění

Nejdříve pár otázek na tělo

Základní informace, které o sobě prozradíte hned na začátku, budou věk, pohlaví, zdroj a výše příjmu. U některých položek se mohou ukázat užitečné malé nápovědy s vysvětlivkou. Osobně jsem u každého doposud absolvovaného sjednání pojištění nevěděla, co se přesně rozumí pod pojmem „čistý příjem“ v pojistné smlouvě – ale už to vím 😊.

Vysvětlivky k formuláři

Online pojišťovna vám rovnou navrhne nejvhodnější rozklad pojistného. Svou nabídku pojištění najdete pěkně uloženou v košíku jako v e-shopu. Ze začátku mě to trochu mátlo, ale po několika pokusech upravit položky jsem si na takové zobrazení zvykla.

V košíku vlastně nemáte jednu smlouvu, ale několik položek – podle toho, jak se pojištění dělí na jednotlivé stupně ochrany zákazníka. S každou položkou lze nakládat odděleně: změnit konfiguraci, navýšit nebo snížit pojistnou částku, krytí, nebo se dokonce rozhodnout, že tuto složku vůbec nechcete (už teď slyším hlas pojišťovacího agenta, který mi vysvětluje, že odstranit tuto položku znamená hazardování s mojí budoucností a zdravím).

Doladit celkovou výslednou částku může být někdy trochu oříšek. Kombinace položek obsahuje jistá pravidla, která se ale zobrazí formou výstrahy až v okamžiku potvrzení navoleného rozkladu pojištění. Nabídku zavolat na podporu jsem rovnou odmítla – proto přece vyplňuji celou objednávku online. Nakonec jsem se s výslednou konfigurací poprala a dospěla k žádanému výsledku.

Online „Lékařská prohlídka“

Po definici pojistných událostí (jako následky úrazu, závažná onemocnění apod.) následuje podstoupení virtuální „lékařské prohlídky“. Jde o vyplnění zevrubného lékařského dotazníku.

Zdravotní dotazník

Jak už to tak bývá – nejlépe se vyplňuje dotazník těm, kteří nemají žádná závažná nebo chronická onemocnění, neutrpěli v posledních 10 letech úraz, nekouří, nepijí a celkově vedou vzorný život. Nás ostatní se systém dost dopodrobna vyptává na všechny detaily.

Musí se ale uznat, že i u těch nejdotěrnějších výslechů byly otázky pokládány postupně a logicky na sebe navazovaly.

Pojistí mě online?

Uff, vyplnění anamnézy je za mnou. A teď si aplikace vyžádala čas na rozmyšlenou a 20 vteřin rozjímala nad otázkou, zda jí mnou uvedené zdravotní problémy a úrazy nebrání v tom, aby se mnou uzavřela online pojistku. Animace psa, který si u přemýšlení nad mou zdravotní dokumentací potěšeně ožužlával nohu utrženou pod kolenem, mě trochu znejistila 😊.

Pokud jste poměrně zdravý jedinec, je pravděpodobné, že dostanete zelenou a budete moci objednávku pojištění dokončit online. Může se ale stát, že je váš zdravotní stav o něco komplikovanější – v tom případě se budete muset nechat kontaktovat pojišťovacím agentem, aby s vámi smlouvu donastavil. Jen doufám, že informace, které o sobě uživatel v online formuláři uvedl, nebude muset opakovaně vyplňovat s pojišťovacím agentem. Tuto situaci jsem si ale neověřila, ačkoliv se mi skutečně pár dní po vyplnění dotazníku ozval operátor.

BankID ví nejlépe, kdo jsem

V případě, že se vám podařilo zapůsobit na algoritmus svým zdravím a houževnatostí, budete pokračovat na závěrečnou část online formuláře – ověření vaší identity.

BankID ověření identity

Pokud jste již někdy použili BankID, pak tento proces projdete během několika vteřin (nebo minut, dle rychlosti internetu). Pokud jste se ještě nikdy prostřednictvím BankID neidentifikovali a zároveň máte účet u jedné z níže uvedených bank, dejte tomu šanci. Dle mého názoru se jedná o jednu z nejužitečnějších inovací, které vstoupily na českou online scénu za posledních pár let.

Banky, u kterých se dá ověřit bankovní identitou

Pokud bankovní identitu nemáte, nezoufejte. Je tady možnost vyplnit formulář a ozve se vám pracovník pojišťovny Simplea, který si s vámi vaši identitu ověří.

Podpis smlouvy zaplacením

Jakmile je vaše identita ověřena, jde to už celé jako po másle. Podpis smlouvy je jednoduchý – dostanete mailem balík dokumentů, které si můžete prostudovat, a vystavit pokyn k zaplacení pojistného. V tomto případě probíhá akceptace smlouvy zaplacením, to znamená, že pokud po přečtení smlouvy zaváháte nebo si to úplně rozmyslíte, nemáte vůči pojišťovně žádný závazek.

Po finalizaci smlouvy dostane zákazník přístup do účtu mojeSimplea, kde si může sjednané pojištění prohlížet a spravovat.

Závěry a dojmy

Samotný objednávkový formulář působí velice příjemným dojmem: je dostatečně dobře členěný, takže uživatele nezahltí velké množství políček a otázek. Z menu je patrné, kolik kroků přibližně ještě zbývá k dokončení celého procesu. Ocenila jsem vysvětlivky u jednotlivých položek, které mi pomohly pochopit skladbu navrhovaného pojištění a v klidu vyhodnotit částku, kterou jsem ochotná platit.

Vyplnění formuláře může chvíli trvat – zde záleží na komplikovanosti zdravotní historie. Asi rovnou lze konstatovat, že tento způsob sjednání pojištění není vhodný pro lidi s komplikovanější zdravotní anamnézou. Takoví jedinci by se měli raději přímo obrátit na pojišťovacího agenta. Formulář je k tomu totiž s největší pravděpodobností odkáže tak jako tak.

Je zde několik výtek, které bych měla k celkovému procesu objednávaní:

  • Pokud chcete změnit nebo opravit údaje v prvním základním kroku, formulář se zahodí a musíte celý proces začít znovu. Pokud se to stane poté, co někdo vyplní svou zdravotní historii, znamená to opakované vyplnění rozsáhlého formuláře. Bylo by fajn, kdyby existovala možnost tyto informace uživateli zachovat.
  • Pokud již v některém kroku zdravotní dokumentace algoritmus pozná, že s tímto zákazníkem nelze uzavřít pojištění automaticky, bylo by vhodné ho na to upozornit rovnou, aniž by musel vyplňovat další stránky formuláře.
  • Nesrozumitelnost některých varovných hlášení, která se mi zobrazila v rámci sjednání pojištění, vedla k tomu, že jsem opravy dosáhla metodou pokusu a omylu.

Když to úplně shrneme: proces objednávání působí celistvým dojmem a za určitých podmínek (pokud jste „bezproblémový“ klient) se dá kompletně vyřešit během 10–20 minut, včetně zaplacení a finálního uzavření smlouvy. U toho se nemusí nic skenovat, fotit, vyzvedávat, tisknout atd. Případy, kdy se objednávka nedá dokončit online, jsou řešeny osobním kontaktem s pojišťovnou. Takže příslib kompletního online objednávkového procesu je skutečně splněn a myslím si, že s velmi dobrým výsledkem.

Zdroj: online formulář pojišťovny Simplea

Další doporučené články

KB SmartSolutions jede na plné obrátky

KB SmartSolutions jede na plné obrátky

Podle aktuálních statistik až 65 % bankovních institucí za poslední 3 roky vstoupilo do partnerství s fintechem a 35 % do fintechu investovalo. Avšak...
20. 1. 2023 – Doba čtení: 5 min

Julia Gorbatiuc

má dlouhodobé zkušenosti z bankovnictví, ale v poslední době dává přednost práci pro start-upy

Další články autora