Reklama

Banky versus start-upy – Lemonero a KB

5. 3. 2021 – | Doba čtení: 3 min

lemonero jan lastuvka

Pro české banky může spolupráce s fintechovými start-upy znamenat mnoho pozitivního, naopak start-upy jako takové mohou těžit ze silného zázemí bank. V loňském roce proběhlo několik zajímavých investic a rok 2021 bude, věříme podobně úspěšný. V dnešním rozhovoru jsme zjišťovali, jakým způsobem vnímá takovou spolupráci Jan Laštůvka, CEO a zakladatel společnosti Lemonero.

Kde se zrodila myšlenka, že by bankovní instituce mohla být vašim investorem, potažmo partnerem?

Na začátku Lemonero financovalo e-shopy výhradně z vlastních finančních zdrojů. Jen co se nám ale povedlo prokázat, že náš obchodní model funguje, rozhodli jsme se navýšit objem finančních prostředku dostupných pro e-shopy a také jsme chtěli pokračovat v investicích do rozvoje. Měli jsme nabídky od klasických VC investorů, ale měli jsme zájem spíše o někoho, kdo má již léty prověřenou a zavedenou značku, někoho stabilního z oblasti finančnictví a se silným kapitálem. Z čeho vyplývá, že bankovní instituce byla skvělým adeptem.

Proč zrovna Komerční banka?

Náš první kontakt s Komerční bankou byl vlastně s kolegy z KB SmartSolutions a již z počátečních diskuzí jsme zjistili, že máme v mnoha věcech velice podobný názor na to, jakým způsobem se dále rozvíjet a škálovat. Rovněž pro nás bylo příjemným překvapením, že banka velikosti Komerční banky skutečně chce spolupracovat se  start-upy a nejenom o tom mluví, ale tato partnerství i uskutečňuje a snaží se prolomit zdánlivou bariéru mezi korporátem a start-upem.

Jaké jsou výhody, případně nevýhody spolupráce start-upu / fintechu s korporátem velikosti Komerční banky?

Nespornou výhodou spolupráce, pomineme-li širokou klientskou základnu, jsou dlouholeté zkušenosti a know-how v oblasti finančnictví. Tady nám může Komerční banka významně pomoci a posunout nás kupředu mnohem rychleji, než bychom to zvládli sami. Velkou výhodou je také možnost využít pomoci v oblasti samotného provozu, či distribuce, sales funnelu, vyjednávání s dodavateli, řešení bezpečnost nebo řízení firmu ekonomicky atp.

Na druhé straně si myslím, že partnerství korporátu a start-upu není lehké uskutečnit, jelikož oba mají jinou DNA i jazyk. Velkým rozdílem je také způsob jejich nahlížení na riziko – zatímco banka jakožto regulovaný business má vůči riziku přirozeně značnou averzi a mladé start-upy na druhé straně riskují každý den. I tyto rozdíly můžou být důvodem, proč někdy trvá déle najít společnou cestu. I když si nejsem jist, zda je toto nevýhoda v pravém slova-smyslu.

Když zalovíte v paměti, vybaví se vám konkrétní moment nebo událost, která vás přesvědčila, že Komerční banka skutečně je ten správný partner pro vás?

Určitě setkání s Patrikem Novým a týmem KBSS a následně s vedením KB, kde jsme po detailních diskuzích přesvědčili, že mají stejnou vizi jako my a že spojení sil dává smysl.

Když porovnáme způsob fungování start-upu a korporátu a jejich firemní kulturu, myslíte, že toto spojení se projeví i v tom, že se jeden druhému více či  méně přizpůsobí? Myslíte, že start-up na jedné straně se přizpůsobí některým pravidlům korporátu a banka na druhé straně se naučí být dynamičtější?

KB je minoritní investor, takže máme plnou autonomii a podporu z jejich strany. Její cíl vidíme v našem dalším rozvoji a růstu. Společně hledáme další možnosti podnikání a snažíme se byznys jako takový pokud možno co nejvíce škálovat, nacházet a budovat nové produkty, služby i byznys modely.

Jakým způsobem a jak dlouho probíhaly „námluvy“?

My v Lemonero bychom si uměli představit i rychlejší průběh námluvy, ale s ohledem na fakt, že Komerční banka je regulovaným byznysem a celý proces jednání byl poznačen koronavirovou krizí, myslím, že se nám naši spolupráci povedlo upéct vcelku rychle. Celé to trvalo zhruba 8 měsíců.

Znamená majetkový vstup Komerční banky pro vás nějakou změnu ve fungování, např. obchodního modelu?

Změnou je, že máme za zády silného partnera. Jak jsem zmiňoval, KB je minoritní investor, takže nám maximálně pomáhá v rozvoji, ale finální rozhodování máme my. Náš obchodní model je plně funkční a produkt budeme co nejvíce škálovat, vymýšlet, kde a jak bychom ho mohli rozšířit a obohatit.

Jakým směrem se ubírá spolupráce s KB od majetkového vstupu? Jaké jsou další plány rozvoje / expanze?

Od vstupu Komerčního banky do Lemonero uplynuly pouze tři měsíce, ale plány na další rozvoj jsme začali řešit už před samotným podpisem. Celá částka investovaná Komerční bankou směřuje přímo do našeho rozvoje a dalšího růstu a samotná spolupráce bude probíhat hned na několika úrovních – škálování růstu, produktová spolupráce a příprava expanze na zahraniční trhy.


Děkujeme Honzovi z Lemonero za rozhovor a také Zuzaně Hollmannové z kbsmart.cz, která nám pomáhala rozhovor zrealizovat.

Profilový obrázek

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.