Česká spořitelna bude učit finanční gramotnosti. Moje zdravé finance mají pomoct lidem nejen šetřit, ale i spořit.

6. 9. 2016 – | Doba čtení: 4 min

Zdroj: úvodní fotka pro moje zdravé finace rozhovor

Počátkem tohoto roku byla do pilotního provozu spuštěna aplikace Moje zdravé finance z dílny České spořitelny. My jsme před několika týdny na našem serveru publikovali recenzi na tento produkt. A když se nám naskytla šance vyzpovídat produktového vlastníka Stanislava Krůželu, nemohli jsme odmítnout.

První dojem byl příjemný. Stanislav Krůžela je inteligentní, usměvavý a velice příjemný člověk. Celou svoji profesionální kariéru trávil na straně businessu a již několik let pracuje v roli produktového vlastníka v České spořitelně. Poslední rok je klíčovým členem týmu, který vyvíjí aplikaci Moje zdravé finance.

Stanislave, můžete prosím na úvod našim čtenářům přiblížit aplikaci Moje zdravé finance?
Moje zdravé finance jsou ve své podstatě aplikace typu PFM (Personal Financial Management). Naším cílem však není připravit jen klasickou PFM aplikaci, chceme jít až za hranice konvenčních PFM řešení.

Našim klientům budeme díky službe Moje zdravé finance nabízet v pobočkách konzultace , rady a tipy jak nejen začít šetřit, ale i jakým způsobem ušetřit na stávajících produktech, které klienti aktivně využívají. Konkrétně si můžete představit šetření na účtech za služby typu elektřina, plyn, či výše hypotéky anebo spotřebitelského úvěru.

Můžete ve stručnosti představit klíčové funkčnosti aplikace Moje zdravé finance.
Naši klienti pomocí aplikace sledují svoje výdaje na běžném účtu – to znamená, že mají detailní přehled o tom, za co utrácejí. Následně můžou položky, za které utrácejí nejvíce, začít hlídat pomocí nastavených rozpočtů a tak nastartovat ořezávání výdajů a šetřit. Klientům pomůže s nastavením rozpočtů u jednotlivých kategorií možnost srovnání útrat s klienty, kteří jsou v podobné životním situaci.

Naopak pomocí jednoduché funkcionality na stanovení spořících cílů, může klient jednoduše začít spořit a sledovat průběh tohoto spoření. V neposlední řadě chceme uživatelům v jejich snaze ušetřit aktivně pomáhat. A to formou jednoduchých tipů – například „Víte o tom, že snížením teploty na topení o 1 stupeň můžete ušetřit až 6% z ročních výdajů na teplo?“. Dále budeme v pobočkách nabízet produkty třetích stran, které našim klientům pomůžou ušetřit již na stávajících produktech, které využívají.

Pro koho je produkt určen? Kde vnímáte vaši cílovou skupinu?
Míříme na masovou část klientů. Šetření se týká široké skupiny obyvatelstva a myslíme si, že velký potenciál je v segmentu mass market, zejména u věkové skupiny 25 – 40 let. Chceme naši klientům umožnit jednoduchou cestou začít hlídat jejich finance. Je důležité, aby věděli, za co utrácejí, a kde naopak mají potenciál ušetřit.

Z našich průzkumů vyplývá, že 70% uživatelů nemá přehled o svých financích, nevědí, za co utrácejí. Tam je velký potenciál. Na druhé straně je potřeba podotknout, že správa osobních financí není o grafech. Uživatelé nechtějí spoustu grafů. Chtějí jednoduchou grafickou interpretaci toho, jak na tom finančně jsou a kam jejich peníze tečou.

V tuto chvíli běží aplikace Moje zdravé finance v pilotním režimu, na kdy plánujete představení produktu široké veřejnosti?
Ano, v tuto chvíli je aplikace v pilotním provozu ve zhruba 30 vybraných pobočkách. Do ostrého provozu bychom aplikaci spolu se službou chtěli pustit na podzim tohoto roku.

Kolik máte v tuto chvíli registrovaných uživatelů? A kolik uživatelů aktivně produkt využívá, řekněme při frekvenci minimálně dvakrát do měsíce?
Jak už jsem zmínil, v tuto chvíli běžíme v pilotním provozu. Pilotní provoz znamená, že aplikace není k dispozici pro celé naše klientské portfolio. Službu Moje zdravé finance si u nás v pilotním režimu sjednalo již přes 50 000 klientů.V aplikaci máme v tuto chvíli zaregistrováno něco přes 6 000 klientů. Počet aktivních uživatelů fluktuuje kolem 2 500 uživatelů.

Přidaná hodnota aplikací typu Moje zdravé finance je hlavně v automatizaci třídění transakcí. Jaká je úspěšnost algoritmu třídícího transakce v České spořitelně?
Náš rozpoznávací algoritmus se pořád učí a zlepšuje. V tuto chvíli dosahujeme úspěšnosti kolem 70%. Když se na transakce podíváme zblízka, tak identifikace správné kategorie u karetních transakcí je ta jednodušší část, platební příkazy se však už identifikují hůře.

Klient mnohdy vloží do poznámky identifikátor, podle kterého platbu nerozeznáme. Pořád ale pracujeme na zlepšování a zdokonalování. Například jsme doimplementovali rozpoznávání plateb na naše produkty. Dále využíváme volně dostupnou databázi ověřených protistran, kde jsou ověřená čísla bankovních účtů firem; v databázi dnes existuje více než 2 000 záznamů. A samozřejmě zlepšujeme i náš rozpoznávací algoritmus klíčových slov.

Myslíte si, že je reálné v dohledné době dosáhnout 100% úspěšnost při určení kategorie transakce?
Algoritmy na rozpoznávání klíčových slov to nemají jednoduché. Řekli byste třeba, že “pro Milenku” je platba tatínka pro jeho dceru Milenu nebo je to skutečně platba pro jeho milenku? Podobné kuriózní případy zůstanou asi dlouho nedořešené.

Stanislave, co jste si vy osobně na projektu Moje zdravé finance odnesl? Čím vás posunul?
Víte, zdravé finance nevyvíjíme pomocí vodopádového modelu vývoje, ale agilně. Z mého pohledu to znamenalo, že jsem netrávil čas sepisováním dlouhých specifikací, ale vše probíhalo v iteracích. Musel jsem rychle změnit způsob myšlení i komunikace. Agilní vývoj byl nejen o změně celého fungování vývojového cyklu, ale i o změně mé role produktového vlastníka.

A co naopak Vás nemile překvapilo?
Upřímně byl to třídící algoritmus. Myslel jsem si, že to půjde jednodušeji. (Smích) Překvapil mě vysoký počet nespárovaných transakcí. Jedná se o naši klíčovou funkcionalitu a musí fungovat spolehlivě. Pokud bude muset uživatel hodně transakcí párovat ručně, může ho tato aktivita odradit od dalšího používání aplikace.

Kde čerpáte pro Moje zdravé finance inspiraci? Jaké zdroje využíváte?
Naše oddělení zpracovává široké spektrum zdrojů, takže máme přístup k agregovaným informacím z trhu. Samozřejmě se díváme i na sociální sítě a ke konkurenci v podobě fintechových firem. Líbí se nám například BudgetBakers a jejich aplikace pro správu osobních financí.

Můžete nám něco říct o plánech do budoucna? Jak se budou Moje zdravé finance vyvíjet, na co se můžou uživatelé těšit?
Plánů máme hodně, ale ještě je brzo mluvit o příliš konkrétních věcech. Můžu ale v rychlosti zmínit, že zvažujeme implementovat notifikace do mobilních telefonů, v případech, kdy uživatel překročí nastavené cíle. Ale jak jsem již řekl, je příliš brzo být víc konkrétní.

Děkujeme za rozhovor!

Další doporučené články

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Když se podíváme na první rozhovor, který jsme před několika lety dělali se začínajícím startupem Investown, zjistíme, že reálně se...
7. 2. 2024 – Doba čtení: 2 min

fintechcowboys

Bára, Julia, Martin a Richard. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce