Konec fyzických účtenek ve firmách aneb Fidoo spolupracuje s Komerční bankou

24. 6. 2021 – | Doba čtení: 5 min

renata gregová, petr hrezmann
Zdroj: KB, Fidoo

Některé české fintechy si jdou do bank pro investici a jiné pro plnohodnotné partnerství. Do té druhé skupiny patří stále poměrně čerstvá spolupráce fintechu Fidoo s Komerční bankou. Nejenom o digitalizaci účtenek jsme si povídali s Renátou Gregovou, která je v KB odpovědná za rozvoj spolupráce s Fidoo, a s Petrem Herzmannem, spolumajitelem a CEO Fidoo.

Kde jsou počátky spolupráce Fidoo a KB?

Renáta: Dlouhodobě hledáme příležitosti pro nové služby pro korporátní klienty. Hledáme pro ně řešení, která poptávají, a budou u nich dobře rezonovat. A tak jsme se v KB poohlíželi po společnostech, které pokrývají oblast výdajů ve firmách. Dokonce jsme uvažovali i o jednom zahraničním partnerovi. Pak nám ovšem kolegové z KB SmartSolutions, kteří vyhledávají vhodné příležitosti, doporučili Fidoo.

Fidoo také hledalo partnera či partnery, se kterými by mohlo rozšířit portfolio klientů?

Petr: Ano, původně jsme prodávali přes naše obchodníky a online kanály. Ale ve chvíli, kdy jsme náš produkt dostatečně naškálovali, hledali jsme další cesty – nějaká partnerství. Ze všech našich analýz nebo i studií ze světa nám vyšlo, že v mixu našich partnerů nemůže chybět banka. A protože v České republice je ve firemním sektoru největší právě KB, přišla na řadu nejdříve diskuze s KB SmartSolutions.

Nakonec se ukázalo, že naše znalosti českého trhu, lokalizace na české účetní systémy a lokalizace na veškeré účetní standardy nám pomohly nad potenciální zahraniční konkurencí. Ale samozřejmě zahájení spolupráce a celé partnerství v době covidu nějaký čas trvalo.

A byl covid impulzem pro takovou spolupráci?

Renáta: Myslím, že takové partnerství by nastalo i bez covidu.

Petr: Podle mě se v tomto kontextu vliv covidu na digitalizaci trochu přeceňuje. Firmy měly tyto potřeby i dříve. Část z nich během pandemie řešila existenční potíže a teprve nyní opět začínají řešit digitalizaci různých interních agend.

Jakým způsobem služby Fidoo sjednané přes KB monetizujete?

Renáta: Opravdu velká část našeho úsilí a jednání před vlastním zahájením spolupráce právě padla na definici business case. Výsledkem je, že klient KB neplatí nic navíc. Fidoo poskytuje KB nějakou provizi a banka doporučuje Fidoo svým klientům za standardní ceny. Navíc klient získává další benefity popsané na našem webu. Výhodou pro klienta je například to, že už během prázdnin bude moci použít KB firemní platební karty přímo pro práci s Fidoo aplikací.

Petře, jak byste Vy ještě okomentoval Vaši cenovou politiku?

Petr: Za posledních 5-6 let, co naše služby poskytujeme, vidíme, že řada startupů své služby poskytuje zadarmo. Jenže naše zjištění je takové, že když klienti za službu neplatí, tak si jí neváží a nezačnou ji pořádně používat. A pak to firmě nepřinese kýžený efekt.

Jakým způsobem budete spolupráci dál rozvíjet?

Petr: Začátek byl v tom, že jsme popsali, jak služby Fidoo přirozeně navazují na služby banky. KB má za cíl digitalizovat svět firemních financí a to je takový první společný jmenovatel mezi námi.

První kolo tedy představovalo nabídku Fidoo předplacených karet tam, kde to firmám může efektivně pomoci. Konkrétně se jedná třeba o eliminaci hotovostních pokladen ve firmách, které se mohou díky předplaceným kartám stát již minulostí, nebo také často poptávané týmové karty, které banka z principu nemůže poskytovat.

V druhém kole jsme potom konkrétně popsali i navazující aktivity – kdy klient potřebuje jednoduše vyúčtovávat výdaje realizované platebními kartami a propojovat je na cesťáky a další. Právě nyní spouštíme tuto možnost nad firemními kartami KB.

Je aplikace Fidoo nějak provázaná se systémy KB?

Petr: Na jedné straně je internet banking a na druhé straně Fidoo. Aplikace lze propojit tak, že do Fidoo lze připojit účty vedené v KB. Následně se na základě pokynu klienta ve Fidoo načtou transakční data. Tam z transakcí vytváříme výdaje a nad nimi už vedeme naši agendu – uživatelé mohou fotit účtenky, posílat je na schvalování, připojovat k cesťákům a tak dále. A na konci je pak nalití těchto informací do účetního systému.

výdajové doklady
Zdroj: shutterstock.com

Renáto, jakým způsobem nabízíte Fidoo svým klientům?

Renáta: Fidoo našim klientům nabízíme prostřednictvím bankovních poradců. Na začátku jsme nabízeli Fidoo korporátním a top korporátním klientům. V další fázi budeme Fidoo nabízet také small businessu.

Bankovní poradce je vybaven dostatkem informací a obchodních materiálů a zprostředkovává schůzku s Fidoo. Jejich obchodník už si potom klienta obchodně pokryje a vyřeší s ním celý integrační proces.

Takže Fidoo si nespustím jedním klikem?

Petr: Technická implementace je snadná. Je třeba napojit se na účetní systém pomocí API nebo pomocí šablon, ale v zásadě to složité není.

Zkušenost ale ukazuje, že naše aplikace mění firemní procesy a vnitřní fungování firmy. Tudíž i u středně velkých firem je třeba zrealizovat klasický změnový, optimalizační projekt. Buď ho firma zvládne sama nebo jim s ním pomůžeme. A čím větší je organizace, tím větší je tento změnový projekt.

Výsledkem je, že pak už zaměstnanci nemusí chodit do hotovostní pokladny, protože platí kartami. Nenosí papírové účtenky, ale fotí je a okamžitě posílají ke schválení. Nemají papírový cesťák, který by někomu museli dávat k podpisu, ale mají digitální cesťák, který se dá schválit v mobilu.

Ve výsledku se firmy mohou zcela zbavit papírových účtenek.

Renáta: Někteří klienti si z počátku nedokážou představit všechny možnosti zlepšení – a zvýšení efektivity ve firmě. Nás pak velmi těší jejich pozitivní zpětná vazba, že jsme jim díky našemu partnerství a nabídce ulehčili život.

Co vás ještě čeká?

Petr: Předpokládáme, že od září se začne Fidoo nabízet i small business firmám a budeme vyhodnocovat feedback od prvních klientů, kteří k nám přišli přes KB.

Renáta: Řada klientů neočekává od banky nic jiného než core bankovní produkty, ale my se chceme naučit lépe prodávat nové druhy produktů s přidanou hodnotou. Fidoo tedy již od prázdnin považujeme za integrální součást nabídky karetních služeb s mottem: „Máš firemní kartu KB? Pořid si k ní také Fidoo a dělej vyúčtování digitálně!“

Petr: Také budeme dále rozvíjet možnosti spolupráce s dceřinkami Komerční banky a potom využití dalších bankovních produktů ve Fidoo – třeba zapojení platební brány s PSD2 rozhraním od KB. Hodně nás zajímají i věci kolem bankovní identity a podepisování.

Má vzájemná spolupráce nějaký pozitivní efekt na vaše další aktivity?

Renáta: Neustále se díky Fidoo snažíme zefektivňovat naše prodejní postupy a procesy a inspirovat se jejich startupovým entuziasmem a tahem na branku. Zároveň se snažíme rozvíjet vzájemné synergie a na trhu vystupovat jako partneři. Fidoo říká svým klientům „víte, že můžete ve Fidoo vyúčtovávat své výdaje i z KB karet?“ Naši bankovní poradci říkají: „Znáte Fidoo? Díky našemu partnerství vám můžeme nabídnout komplexní řešení přeplacených a firemních bankovních karet.“

Petr: Pro nás je to první velká zkušenost pracovat s partnerem, takže to samo o sobě je velký přínos.

Kdo je dnes typický klient Fidoo?

Petr: Obecně to mohou být malé firmy, živnostníci či SME, ale i středně velké firmy a samozřejmě korporáti. Rozdíl je v tom, jak dlouho trvá začlenění Fidoo nástroje do prostředí firmy. U těch malých firem či živnostníků to zvládneme i přes videohovor. Zároveň to těmto malým firmám pomůže nastavit dříve chybějící procesy a pořádky. Firmy často neví, jak vyřešit cesťáky nebo jak dostat podklady ke své účetní.

Naopak u těch velkých firem takový projekt trvá nějakou dobu, ale zase dosáhnou mnohem větších úspor, protože s velikostí firem a komplexností původních procesů neefektivita zpravidla roste.

Obecně působíme ve všech oborech, protože papírování se dělá všude. Takže je pro nás zajímavá každá firma.

Používá Fidoo aplikaci Komerční banka jako taková?

Renáta: Komerční banka zatím ne, ale KB SmartSolutions již Fidoo využívá a opravdu se jim povedlo nejenom zcela eliminovat papírové účtenky, ale také zpřehlednit celkovou práci s financemi 😊.

Petr: KB je typický korporátní klient, kde třeba jenom diskuse o podobné potřebě a její prioritizace, RFI, RFP – to vše trvá řadu měsíců. Rozhodnutí typu „napojme se na Fidoo“ musí řádně projít přes oddělení nákupu a vlastní realizace také nějakou dobu potrvá.


A to je konec našeho rozhovoru. Jak jsme se dozvěděli mezi řádky, poslední otázka by mohla být někdy v budoucnu položena znovu a uvidíme, jaká bude odpověď. Přejeme Renátě Gregové, Petru Herzmannovi i celému týmu, který partnerství uzavírá, aby se jim dále dařilo. A třeba zase někdy „na shledanou“.

Další doporučené články

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.