Reklama

Proč má @komerčka nejlepší mobilní bankovnictví, o ApplePay v Čechách i nové virtuální kartě.

27. 10. 2016 – | Doba čtení: 5 min

Do kuchyně korporátních inovací se nevydáváme často. Dnes si to ale namíříme na Vysočanskou, kde sedí část vývoje mobilního bankovnictví Komerční banky. Na sociálních sítích si jejich poslední verze mobilní banky vysloužila hodně pozitivní odezvu, a tak nám to nedalo a rozhodli jsem se vyzpovídat produktového vlastníka mobilního bankovnictví – Petra Kováře.

Když se podíváme na Petrovu historii v Komerční bance, tak ta je úctyhodná. Strávil v ní něco přes 10 let, ale i přes to ho práce pořád baví, motivuje a posouvá vpřed.

Než se Petr dostal na pozici produktového vlastníka mobilního bankovnictví, strávil nějaký čas na pobočce, kde pracoval jako bankovní poradce. Pak se přesunul na centrálu do oddělení internetového bankovnictví a od roku 2012 se plně věnuje mobilnímu bankovnictví.

Mobilní banka, tedy její poslední verze, měla u uživatelů na sociálních sítích pozitivní ohlas. Marketingově uživatelům říkáte, že nová aplikace je bezpečnější a komfortnější. Co si máme konkrétně pod těmito marketingovými pojmy představit?

Začnu s první částí, a to je, proč říkáme, že naše aplikace je komfortnější. Ať již naše androidová nebo iOS verze aplikace je stavěna na základě doporučení, které výrobci daných operačních systémů přinášejí. Abych byl konkrétnější, tak ten, kdo poprvé otevře naši androidovou aplikaci, tak v tom pozná GooglePlay a analogicky je to i s iOS verzí. Chtěli jsme, aby naše aplikace byly pro naše uživatele co nejintuitivnější.

https://twitter.com/krekcz/status/768385214917861376

Pokud se budeme bavit o bezpečnosti, tak ve starém nastavení mohl mít klient spárované pouze jedno zařízení, ze kterého mohl platit kamkoliv. U nové verze je tam možnost mít spárována až 4 zařízení, což našim klientům umožní jednoduše platit ze zařízení, které mají v danou chvíli po ruce.

Výraznou bezpečnostní novinkou je i přihlášení pomocí otisku prstu, a to u naší androidové verze aplikace.

Pokud se nepletu, tak hlavní inovací je virtuální karta – MojeMobilní karta. Můžete našim čtenářům prosím přiblížit v čem je tento produkt inovativní a jaké výhody pro uživatele přináší?

Dobrým příkladem uživatelského využití virtuální karty je, když například chodíte běhat. V mnohých případech sebou netaháte peněženku či karty, ale mobilní telefon sebou máte, protože buď posloucháte hudbu anebo používáte nějakou fitness aplikaci. V případě, že budete chtít po běhaní jít nakoupit, či si dát něco na osvěžení, můžete dobře zaplatit virtuální kartou –  dnes už přes 70% obchodníků disponuje terminály, které tento typ transakce podporují. A to vše provedete jednoduše pomocí svého telefonu.

Měsíčně máme v mobilní bance asi 2,8 milionů přihlášení a to od 270 tisíc uživatelů.

Osobně, jako velký přínos poslední verze Mobilní banky, vnímám zavedení dalšího bezpečnostního prvku, tzv. virtuální klávesnice. Při každém přihlášení se vám změní uspořádání klávesnice, a je tedy naprosto nemožné, aby někdo odezíráním rozpoznal váš PIN. Je to výhodné, když například stojíte ve frontě u pokladny – máte jistotu, že váš PIN nikdo nezjistí.

Bude možné v budoucnu pomocí vitální karty „MojeMobilní karta“ vybírat i z bankomatů?

Vybírání pomocí virtuální karty je pro nás teď trochu hudba budoucnosti. My jsme chtěli, aby naše řešení bylo bezpečné, a proto jsme se rozhodli zadávat PIN prostřednictvím klávesnice na telefonu.

Bohužel, pokud chcete z bankomatu vybírat hotovost, musíte PIN zadávat přímo na klávesnici bankomatu. Jsou to dva odlišné procesy, což asi – jak i sami tušíte – je problém. Samozřejmě tuto skutečnost řeším, ale problematika je široká a složitá a proto nejsem optimista – myslím si, že v blízké době tuto funkčnost našim klientům neposkytneme.

Aplikace mobilní banky umožňuje klientům realizaci plateb pomocí QR kódů, jak je tato služba úspěšná, jak hodně ji klienti využívají? Jsou spokojeni?

Komerční banka byla první bankou, která QR kódy zavedla. S novou verzí mobilní banky jsme umožnili klientům načítat QR kódy i z trvalých příkazů a inkas, což žádná jiná banka v České republice zatím neumí. Takže jsme opět první! 🙂

Když se budeme bavit o QR kódech, tak je důležité i zmínit, že jako první jsme měli možnost generovat vlastní QR kódy. Jedná se o funkčnost „Zaplať mi“. Funkčnost využívá asi 10% našich klientů. Pozitivní je, že velké společnosti jako je ČEZ a další, posílají faktury s QR kódy. Dokonce i samotný český stát se to učí, například složenky při platbě daně z nemovitostí už QR kód mají. Bohužel horší je to u pojišťoven, ty to zatím moc neumí.

Jaké jsou nejpoužívanější / nejoblíbenější funkce Mobilní banky?

K nejpoužívanějším patří určitě zjištění zůstatku. No a dále je to určitě transakční historie. Jsou to dvě top funkčnosti, které uživatelé nejčastěji používají.

Během jednoho měsíce se jeden z našich uživatelů přihlásil 2025 krát na svoje účty, což je v průměru 120 až 130 loginů denně.

Novinka, která se setkala s velmi pozitivním ohlasem, je sjednávání cestovního pojištění. Kdy pojištění můžete sjednat nejen pro sebe ale i pro libovolnou třetí osobu a platí již ten den.

V listopadu by měla být dostupná verze mobilní banky i pro uživatele telefonů Windows. Co vás k tomuto kroku vedlo? Osobně moc uživatelů neznám, a i ty co jsem znala tuto platformu opustili.

My máme stávající aplikaci pro Windows 8.1. No a protože těch uživatelů, kteří mají a využívají tuto aplikaci, není málo, rozhodli jsem se přejít na Windows 10.

Z celkového počtu našich klientů mobilního bankovnictví jich 5% používá Windows platformu.

Jakým způsobem monitorujete trh, jak rozhodujete o tom co budete implementovat? Máte nějakou komunitu uživatelů, kteří vám pomáhají, se kterými spolupracujete?

V první řadě sbíráme zpětnou vazbu, kterou obdržíme přímo od klientů prostřednictvím internetového bankovnictví anebo přes naši pobočkovou síť.

Dále monitorujeme zpětnou vazbu i v jednotlivých obchodech, ať už je to Google Play či AppStore. Pravidelně děláme i uživatelské testy.

Naše uživatelská základna je pestrá. Říká se že mobilní banka je „jen pro mladý“, ono to není v Komerční bance úplně pravda, máme 5 uživatelů, kteří jsou starší než 90 let. Samozřejmě, nejsilněji je zastoupen věk od 28 do 33 let.

Za sebe dost sleduji novinky jednotlivých platforem, co nového umožňují, a přemýšlím kam se dál mobilní banka může vyvíjet.

Kde vy osobně čerpáte inspiraci?

Sleduji hlavně konference, které mne obohacují o vědomí možností, kam se jednotlivé platformy ubírají.

Dále se hodně rád pohybuji ve vodách twittrovské komunity, kde se nechávám inspirovat nejrůznějšími zdroji a lidmi.

Hodně sázím hlavně na osobní zkušenost, snažím se na sobě všechny nové věci testovat a to na všech platformách. I proto sebou nosím v průměru šest různých mobilních telefonů. 🙂

Komerční banka byla první, která přinesla aplikaci pro Apple Watch. Co tato aplikace umí uživatelům nabídnou za funkce?

Při vývoji Apple watch jsme si vyzkoušeli takový ten start-up přístup. Vydali jsem totiž hodně ořezanou verzi, tzv. MVP produkt, který zahrnoval pouze náhled zůstatku a poslední tři transakce a přehled bankomatů.

Na twitteru jsme pak pomocí hashtagu #kbwatch sbírali zpětnou vazbu a reakce.

Jedna z velice netradičních zpětných vazeb byla informace o chybě, že jsme na Apple watch nedokázali zobrazit sedmimístný zůstatek na účtu. Takže jsme to samozřejmě hned opravili.

Bohužel tento produkt z dílny společnosti Apple moc oblíbený není, jak je na tom vaše aplikace? Kolik uživatelů ji aktivně využívá, co jsou nejoblíbenější funkce?

Určitě je to opět už vzpomínaný zůstatek na účtu. Bohužel tady můžeme jenom hádat, protože Apple zatím nezpřístupnil žádné statistiky, takže jsme slepí. Apple watch prostě vidíme jako mobilní banku.

30 miliónů. I takového částky se posílají prostřednictvím Mobilní banky.

V ČR se už dlouhou dobu diskutuje (pozn. redaktora: aspoň na Twitteru) o vstupu produktu ApplePay na český trh. Brzdí to prý banky. Co je pravdy na tom, že banky blokují vstup ApplePay a snaží se vyjednat si co nejvyšší marže?

Pravda je ta, že Apple se českému trhu zatím ani nechce věnovat. Je pro něj moc malý. Zatím se věnuje velkým evropským trhům, jakými je Španělsko nebo Německo.

Vyčerpali jsme všechny otázky a nezbývá nám tedy, než Petrovi poděkovat a popřát hodně úspěchů. Děkujeme.

Dotazy, poznámky a připomínky pište na náš učet na twitteru @fintechcowboys. Budeme se těšit.

Další doporučené články

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Alan Pock – jak škálovat podle Investownu

Když se podíváme na první rozhovor, který jsme před několika lety dělali se začínajícím startupem Investown, zjistíme, že reálně se...
7. 2. 2024 – Doba čtení: 2 min
Halving podle 2Bminer – rozhovor

Halving podle 2Bminer – rozhovor

Nezadržitelně se blíží další bitcoin halving, a proto jsme se spojili s těmi nejpovolanějšími a zjišťovali, jaký podle nich nastane další vývoj. Za...
25. 1. 2024 – Doba čtení: 2 min

fintechcowboys

Bára, Julia, Martin a Richard. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce