Reklama

Rozhovor: Ivan Dovica, Dateio

5. 6. 2020 – | Doba čtení: 3 min

dateio

Dateio je český startup, který provozuje slevové programy pro banky. Analýzou nákupního chování poskytuje klientům zajímavé slevové nabídky formou cashbacku při platbě kartou, tedy bez použití kupónů a věrnostních karet. Jde o tzv. Card Linked Marketing. Dateio pak rozšířilo své služby i o analýzu transakcí, se kterou se úspěšně zapojilo i do boje proti šíření koronaviru! Firmu založili Ondřej Knot a Ivan Dovica a funguje od roku 2013 – a právě s Ivanem je dnešní rozhovor.

Jak vzniklo Dateio, co byl první impuls?

Ondřej narazil na myšlenku Card-Linked Marketing při jednom z konzultačních projektů pro zahraniční bankovní skupinu. Já jsem v té době uvažoval co dál a myšlenka mě také zaujala, tak jsme to zkusili.

Jak hodně se Dateio posunulo od prvního záměru? Co v současné době můžete nabídnout?

Od původního záměru jsme se neodklonili a Card-Linked Marketing je stále jádrem našeho produktu. Postupně na něj ale navazujeme a rozvíjíme jej.
Začínali jsme s cashbackovými nabídkami, dnes už ale umíme našim klientům poskytnout i benefity ve formě kuponů a věrnostních schémat jako třeba každá 10 káva zdarma. V průběhu příštích měsíců plánujeme další větší rozšíření, a to integraci věrnostních programů. To znamená, že klienti bank, se kterými spolupracujeme, již nebudou muset před platbou ukazovat své věrnostní kartičky, aby mohli sbírat body a odměny. Postačí zaplatit platební kartou a o načítání bodů se již postaráme my.

Dále jsme před časem spustili druhý náš produkt TapiX, který staví na chápání transakčních dat, která jsme si za ta léta vybudovali. Je to API, které umožňuje bankám dekódovat popisky transakcí, a tím vnést pořádek do plateb.

card linked marketing
Card-Linked Marketing

Jak zvládá start-up jako vy současnou situaci?

Myslím, že docela dobře. Začít pracovat na dálku pro nás nebyl velký problém, home office byl pro nás běžná věc již před krizí.

Po byznysové stránce se leccos změnilo. S poklesem nakupování během karantény jsme samozřejmě zaznamenali pokles příjmů. Některé spolupráce v retailu se pozastavily, ale některé zase rozběhly. Banky také dočasně přesunuly priority jinam, ale již se pomalu vracejí do normálu.

Pracujete s daty. Dají se využít v boji s pandemií?

Ano, přidali jsme se k boji proti pandemii – k seskupení COVID19CZ. Naší znalostí platebních dat přispíváme k vytváření vzpomínkových map v projektu Chytrá karanténa. Je to super pocit, když i jako malá začínající firma dokážete pomoci státu v aktuální situaci.

Máte pobočky i v dalších zemích jako je Slovensko a Rumunsko. Liší se nějak situace v těchto zemích z hlediska byznysu?

Rozdílů by se našlo určitě hodně. Nejzajímavější je možná, jak lidi reagují na náš produkt a slevové nabídky. Vidíme velký rozdíl co do aktivity klientů. Zdá se, že Češi jsou již nasyceni a reagují méně, kdežto třeba na Slovensku jsou výrazně aktivnější.

V nejbližších 12 měsících budeme otvírat pobočky v Rakousku, Chorvatsku a Maďarsku, tak jsem zvědavý na další zajímavé odlišnosti.

Jaké jsou vaše výhledy do budoucna? Jak ovlivní současná ekonomická opatření váš růst?

Z krátkodobého hlediska nás pravděpodobně mírně přibrzdí. Na druhou stranu zrychlení digitalizace a zvyšování podílu plateb kartami nám může střednědobě nahrávat. Uvidíme.

dateio tapix
Tapix

Objížděli jste často konference. Vidíš, že to teď chybí? Co nyní hraje hlavní roli v získávání klientů?

Je pravdou, že v posledním roce jsme začali více jezdit na konference, a to zejména z důvodu propagace TapiXu po Evropě. Stále to ale pro nás byl doplněk a většinu business developmentu jsme dělali online. Takže jsme se vrátili nazpátek k plně digitálnímu fungování a nedělá nám to problémy. Možná je to pro nás dobře, protože online dnes musí komunikovat všichni a máme tedy stejné podmínky jako firmy fyzicky přítomné v západní Evropě.

Jací jsou vaši klienti (odvětví) – přece jen se pohybujete hlavně v B2B. Jak dlouho klienta získáváte?

Tak my spolupracujeme s bankami a fintech firmami na jedné straně a s retailery na druhé. Obecně platí, že čím větší organizace, tím delší doba spuštění. S bankami trvá samotné spuštění spolupráce rok a někdy i více a to do toho nepočítám fázi „námluv“. Některým bankám se náš produkt líbí již několik let, ale finální rozhodnutí zatím nepadlo. S retailery je domluva rychlejší také proto, že nemusí nic implementovat a měnit. Tady umíme spustit spolupráci v jednotkách dní. Samozřejmě u velkých partnerů jako je Albert, Shell, OMV to také trvá několik týdnů.

Miloš Sonták

Miloš Sonták

Nadšenec do finančních a technologických inovací, které dokáží zjednodušit každodenní život. Pracuje více než 10 let v bankovnictví a technologických firmách…

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.