Rozhovor o Lemonero

9. 12. 2020 – | Doba čtení: 4 min

lemonero jan lastuvka

Lemonero je úspěšný fintechový start-up, který pomáhá jiným start-upům a primárně e-commerce společnostem. Domluvili jsme si malý rozhovor s Honzou Laštůvkou, zakladatelem a CEO společnosti, protože Lemonero ještě stále není tak známé, jak by si zasloužilo.

Honzo, zkuste se představit někomu, kdo o Lemonero ještě neslyšel.

Lemonero je unikátní digitální platforma pro financování e-shopů. E-shopům poskytujeme provozní kapitál a tyto jej využívají na zásoby, marketing a další investiční potřeby spojené s růstem jejich podnikání. To vše do 24 hodin a celý proces kompletně online – včetně podpisu smlouvy a správy půjčky. Naší vizí je přinést růstový kapitál do e-commerce a pomoci malým a středním e-shopům plnit jejich podnikatelské sny.

Líbí se mi metafora, kterou u Lemonero používáte: „Dodejte šťávu svému podnikání.“ Jak vás to napadlo?

Chceme zákazníkům ukázat, že jsme „fresh“ služba a na trh přinášíme nový způsob financování, který jim může pomoci v situaci, kdy to nejvíce potřebují a dodá jím „šťávu“ pro jejich další růst. Z toho ostatně vznikl i název Lemonero – neboli „When life gives you lemons, use Lemonero“.

Jak sami tvrdíte, Lemonero poskytuje chytré financování e-shopům. V čem je právě tento způsob „chytrý“ nebo v čem se odlišuje od jiných způsobů financování?

Naše klíčová inovace tkví v unikátním scoringovém modelu, který hodnotí e-shop na základě jeho reálné výkonnosti a predikce vývoje. Tím pádem dokážeme financovat i mladé, sezonní nebo rychle rostoucí e-shopy, pro které je těžší se k externímu financování dostat a nemohou tak investovat do svého rozvoje. Druhou výhodou našeho data-driven přístupu je, že zákazníkům nabízíme bezpečné financování, tzn. díky naší chytré analytice, nabídneme správný objem ve správném čase, který je nedostane do splátkové tlaku a pomůže jim v růstu. Třetí, ale neméně důležitá výhoda je, že fungujeme plně digitálně a klient si u nás vyřídí financování z pohodlí domova a peníze má do tří dnů na svém účtu.

Koho vlastně považujete za konkurenci?

Přímou konkurenci vidíme především v USA a v západní Evropě, kde existují podobné služby na financování malých a středních podniků digitálně. Žádná z nich, ale nemá takové zaměření na e-commerce jako máme my.

Jak jste přišli na nápad tohoto způsobu financování a proč zrovna e-shopy?

Před Lemonerem jsme s týmem vybudovali globální startup MonkeyData, který poskytuje analytický software pro e-shopy a který dnes používá více než 30 000 e-shopů po celém světě. E-commerce jsme tedy znali z blízka a viděli jsme, že více než 80% má problém najít provozní financování rychle a v dostatečném objemu – to byl také impuls proč jsme založili Lemonero.

Jan Laštůvka (CEO & Founder Lemonero) a Luboš Malík (CPO & Founder Lemonero)

Na co nejčastěji používají klienti financovaní od Lemonero? Kdo je typicky zákazník?

Naším typickým zákazníkem je malý a střední e-shop a jak jsem již zmínil, tento poskytnuté finance nejčastěji používá na doplnění zásoby, pokrytí marketingových nákladů, vybavení skladu, provoz nebo vykrytí cash-flow.

Na jaké data se při predikci trendů budoucího vývoje u posuzování financování e-shopům zaměřujete? Jaké dokumenty musí e-shop doložit?

Sledujeme několik stovek parametrů – od vývoje obratu a řízení zásob přes maržovost segmentu až po chování produktového portfolia a kategorie, ve které se daný e-shop pohybuje. Všechno to děláme automatizovaně a real-time. E-shop tak nemusí nic dokládat manuálně, stačí když si na dva kliky napojí svůj e-shop na Lemonero. Následně připravíme nabídku, pak už jen kontrola údajů, online smlouva a je hotovo.

Mohou si o půjčku u vás požádat i e-shopy založené jinak než pomocí Shoptet? Jestli ne, je to v plánu?

Doposud jsme financovali pouze e-shopy založené přes Shoptet, ale ještě letos přidáme další dvě platformy. Mohu prozradit, že první platformou bude Eshop-rychle.cz, se kterou jsme uzavřeli partnerství a jejich klienti budou mít k dispozici naše financování a služby ještě letos. Spuštění plánujeme v polovině prosince tohoto roku. Poté oznámíme dalšího partnera, kterého ale ještě nemohu jmenovat. Do budoucna je naším cílem být k dispozici všem e-commerce platformám.

Lemonero vzniklo v roce 2019 a od té doby již prokázalo funkčnost svého obchodního modelu. Co je tajemstvím vašeho raketového růstu?

Věřím, že jsme našli tzv. product market fit, tzn. Jelikož je tady skutečná poptávka po službě, kterou nabízíme. Ještě ale před sebou máme hodně práce, abychom klientům nabídli tu nejlepší službu. Máme velké ambice – nechceme klientům pouze financovat růst, ale pomáhat jim také s řízením financí, se kterým dnes často bojují.

Co bylo důvodem pro vaše partnerství s Komerční bankou?

Máme mezinárodní ambice a hledali jsme silného partnera, který nám je pomůže naplnit. KB vnímáme jako banku, která naplno pochopila sílu digitalizace a má uvnitř skvělý tým, včetně týmu KB SmartSolutions, i vedení, které má inovativní mindset a dlouhodobou vizi. Přesně to pak bylo
hnacím motorem našeho partnerství. Jsme na stejné vlně, chceme změnit svět a přinést na trh inovativní produkty.

V čem vám pomůžou peníze získané od Komerční banky?

Především na zahraniční expanzi a financování portfolia klientů. Tyto prostředky nám umožní růst mnohem rychleji a můžeme pomoci více e shopům s financováním.

Jakým způsobem se bude ubírat spolupráce a jaké jsou plány do budoucnosti?
V Lemonero máme velké plány a také mezinárodní ambice. Chceme investovat do inovativní digitalizace financování malých a středník podniků a za pomoci big data a umělé inteligence vytvořit ekosystém služeb, který klientům maximálně zefektivní řízení byznysu. Myslím, že máme dobře nakročeno, ale práce nás čeká ještě hodně. V každém případě jsme nadšenci do e-commerce a na nové výzvy se těšíme.

A to je závěr našeho rozhovoru, věříme, že se s Lemonero potkáme třeba zase za rok a popovídáme si s nimi o jejich expanzi.

S přípravou rozhovoru nám pomáhala Zuzana HollmannováKB Smart Solutions.

Další doporučené články

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.