Reklama

Rozhovor s KB SmartSolutions: Jak na start-up v korporacích

24. 6. 2020 – | Doba čtení: 4 min

patrik novy KB smartsolutions

Poslední dva roky sledujeme u velkých českých společností výrazný posun ve vnímání start-upů. Přestávají je brát jako konkurenci a naopak se snaží využít jejich potenciál. Bankovní domy, bez rozdílu na velikost, si uvědomily potenciál startupů (a nemusí to být nutně pouze fintechové společnosti) a snaží se s nimi navázat různé druhy spolupráce. V dnešním rozhovoru jsme si na toto téma popovídali s Patrikem Novým z KB SmartSolutions.

„Stavíme banku budoucnosti a hledáme odvážné partnery, kteří do toho půjdou s námi” zní motto KB SmartSolutions, která podporuje start-upy v Komerční bance. „Všechna chytrá řešení pro klienty neobjevíme jen my sami,” přiznává její ředitel Patrik Nový.

Kdo pro vás takovým odvážným partnerem může být?

Na to, abychom mohli kontinuálně naplňovat naše motto a skutečně tak postavili bankovnictví budoucnosti, je potřeba, aby se velké korporace naučily daleko více a lépe spolupracovat s firmami, které mají odvážné cíle a chytrá řešení – neboli „smart solutions“. A těmi jsou právě fintechy a start-upy. Fintechy nepovažujeme za konkurenci bank, jelikož jsou ve většině případů jejími přirozenými spojenci. Při hledání vhodných partnerů se soustředíme jak na firmy poměrně zavedené, které mají na trhu už třeba druhou generaci svého produktu, tak na firmy o něco mladší, ale už v počátku růstové fáze. Nemáme zatím v hledáčku společnosti na úplném startu, tj. v té inkubační „seed“ fázi, ani velké fintechy s hodnotou v desítkách milionů eur.

Jaké výhody má takové spojení pro obě strany, a především – v čem je to dobré pro klienta?

Hned na úvod je třeba říct, že partnerství banky s fintechy je sice nelehké uskutečnit, jelikož oba mají jinou DNA i jazyk, ale zároveň je oboustranně výhodné. Výhod na linii fintech – banka vidím hned několik: bankovní know-how, zdroje, databáze klientů, skvělá distribuční síť, ale i manažerské zkušenosti.

Jedna věc je postavit opravdu chytré, proklientské řešení, ale úplně jiné řemeslo je postavit a řídit celou, byť malou firmu. A např. tady pomáháme postavit provoz, provázat IT systémy, vymyslet distribuci a řízení sales funnelu, pomáháme vyjednávat s dodavateli, řešit bezpečnost, řídit firmu ekonomicky atp. Můžeme jim nabídnout spoustu specifických expertíz – například v oblasti mezinárodních plateb, risk scoringu aj. Prostě za ta léta umí banka spoustu věcí, které inovativní mladá společnost, skvělá v produktovém designu, zatím vyladěné nemá. Výhoda, která z této spolupráce plyne pro klienta je jasná: produkt nebo služba postavena využitím výhod obou stran a vzájemným spojením jejich silných stránek.

Můžeme říct, že podpora start-upů je současným trendem mezi korporáty?

Pro velké korporace je spolupráce se start-upy způsobem, jak systematicky inovovat a také přirozeně snižovat riziko, ke kterému má banka ve svém DNA zakomponovanou značnou averzi, což je správně. Je správné, že klientovi chce nabídnout až to jedno nejlepší řešení.

Z tohoto pohledu lze říci, že jakési sbližování entit, které by se na první pohled mohly zdát zcela odlišné (velká korporace a malý start-up), je skutečně významným trendem poslední doby. Hlavní je, aby si všichni uvědomili, kam se trh posouvá. Řada firem buduje ucelená řešení pro klienty podobná platformám, hranice oborů přestává existovat, a to, že se někdo dnes nazývá nebo nenazývá banka, na tom nic nemění. Jednoduše všichni společně potřebujeme být otevřený novým nápadům, inovovat a žít klientskými řešeními.

Odkud myslíte, že tento trend vzešel?

Původem je pravděpodobně snaha velkých korporací poučit se z minulých zkušeností. Korporace si totiž plně uvědomují, že ne všechno potřebné jsou schopny změnit zevnitř. A právě k tomu potřebují zmiňované start-upy, které jsou schopné vývoje v krátkém časovém horizontu, přizpůsobení se neustálým změnám a aktuální situaci na trhu.

Na druhé straně z toho pro banku plynou rovněž nesporné výhody. Mezi ně patří čerstvý a kreativní pohled na věci, širší prostor působnosti a rychlost při vývoji originálního řešení díky nesvázanosti korporátními pravidly a regulacemi. Vlastně je to tzv. win-win situace.

KB aktivně rozvíjí i své interní start-upy. Nehrozí jim přece jenom svázání korporátními pravidly, které by je znevýhodnilo vůči těm přirozeným – externím?

KB SmartSolutions pod záštitou managementu KB dává svým zaměstnancům příležitost podat nápad na start-up, který by podpořil její aktuální obchodní aktivity a vylepšil, doplnil nebo nějak rozvinul produkty a služby aktuálně poskytované jejím klientům.

V tomhle vnímání je největším rozdílem mezi interním a externím start-upem fakt, že při rozvoji zaměstnaneckého nápadu na interní start-up je tomuto poskytnuta určitá úroveň bezpečí neboli ochrany ze strany banky, kterou externí start-upy k dispozici nemají. Interní start-upy tedy mají šanci se tzv. rozvíjet pod křídly banky. Rovněž mají k dispozici bankovní know-how, manažerské zkušenosti a plnou podporu členů týmu KB SmartSolutions. Na straně druhé od nich požadujeme značnou míru zapojení do budování samotného start-upu, stejnou míru samostatnosti a ochoty nápad rozvíjet a motivaci dodat úspěšný výsledný start-up.

Mají právě tyto start-upy větší šanci na úspěch?

Když někde vzniká start-up, je tu poměrně značné riziko, že byznys nevyjde. Z deseti takových firem přežijí zhruba dvě, a z toho pouze jednu čeká velký a dlouhodobý úspěch. Tedy ano, start-upy vznikající na trhu samostatně mají tvrdší startovní podmínky v porovnání s těmi, které mají podporu korporátu nebo větších investorů.

tým KB SmartSolutions v akci 🙂

V čem je největší potenciál KB SmartSolutions?

Velký potenciál KB SmartSolutions tkví právě v tom, že není úplně svázán bankovními regulemi, a tak má při budování partnerství volnější působení. Dalším důvodem, proč je lepší rozjíždět nevyzkoušené věci mimo KB, jsou robustní, a tedy i pomalejší procesy, které jsou ve velké, veřejně obchodované společnosti typické, ale zároveň jsou v rozporu se záměrem systematicky objevovat a rychle hodnotit nové služby. Nejde opomenout ani důvod rychlé tržní odezvy.

Jak tedy prakticky hledáte vhodné partnery pro banky?

Potkáváme se s lidmi z banky a ptáme se jich, kde je pálí bota. Co jim brání v tom, aby dosahovali svých cílů, co je brzdí, co jim chybí k tomu, aby dokázali vyřešit nejrůznější potřeby našich klientů. Podle toho vyhledáváme potenciální partnery. Budeme do nich investovat, rozvíjet je, aby jejich produkt i business model byly zralé pro naše klienty. Nebo s nimi jen vytvoříme distribuční partnerství. Podob spolupráce je samozřejmě více.

Jaké jsou nyní vize KB SmartSolutions, co za projekty hledáte?

Vize KB SmartSolutions pro rok 2020 je zejména dotáhnout do úspěšného konce již rozběhnuté diskuse o spolupráci. U několika z nich jsme na velice dobré cestě a v řádů několika týdnů se stanou skutečností. Nadále pokračujeme ve zjišťování potřeb klientů a banky a v hledání dalších start-upů, které se pro uspokojení těchto potřeb nejvíc hodí. Na základě toho máme sestaven jakýsi Shopping list, ale ten je spíše interní informací. Také se neustále snažíme o zlepšení fungování a provozu samotné KB SmartSolutions, jelikož se naše řady dále rozrůstají.

Děkujeme Patrikovi za rozhovor, budeme určitě i nadále v kontaktu a tématu banky versus startupy se budeme dále věnovat, protože se určitě brzy dočkáme zajímavých projektů, produktů či služeb!

Profilový obrázek

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.