Reklama

O náhodě, bizonech i budoucnosti BudgetBakers a české fintech scény, Michal Kratochvíl

20. 2. 2017 – | Doba čtení: 4 min

Náš první letošní rozhovor jsme nahrávali ještě na sklonku loňského roku a poprvé jsme se jeli podívat do prostorů coworkingového centra Node5. Na pořadu dne byla schůzka s Michalem Kratochvílem, CEO BudgetBakers, nejúspěšnější české aplikace pro správu osobních financí, na kterou si může přečíst i naši recenzi.

Osoba Michala Kratochvíla není v žádném případě příkladem dnešního startupového klišé. Profesně si odkroutil a prožil mnoho – celkem 22 – let ve světovém korporátu Accenture a dodával projekty do velkých mezinárodních kolosů v Čechách a následně i do celé střední a jižní Evropy.

Proč se ex-Accenture konzultant stal CEO startupové firmy BudgetBakers?

Náhoda (smích). Ocitl jsem se na správném místě ve správnou dobu a měl jsem možnost koupit podíl ve StartupYardu. Tak jsem to udělal. Tento krok mi hodně ulehčil opuštění „zlaté korporátní klece“ (smích).

Postupně jsem se hlouběji seznamoval s portfoliem projektů StartupYardu, ale i se startupovým světem jako takovým. Tak jsem narazil i na BudgetBakers a Honzu Mullera.

Začali jsme se spolu bavit o tom, jak bych mohl BudgetBakers pomoct. Podařilo se mi pro ně získat investici a začali jsme jednat o mém užším zapojení do celé firmy. Posledních několik měsíců se už plnohodnotně podílím na vedení firmy. V tuto chvíli máme vybudovanou malou firmičku, která zaměstnává 16 lidí.

Jaký byl vůbec přechod z korporátního prostředí do toho startupového z pohledu způsobu práce, myšlení, řízení lidí a kultury obecně?

Otázkou spíš je, jestli to, co dělám teď, je tak diametrálně odlišné od toho, co jsem dělal v minulosti. Vždy jsem se věnoval bankám, onlinu a posledních pět let pak digitálu a technologickým změnám v bankovním sektoru. Takže z mého pohledu jsem pořád na stejném poli. Jediný rozdíl je v tom, že teď už to nedělám pro velkého korporátního hráče, ale rozvíjím myšlenky pro startupovou firmu.

Zásadní odlišnost je určitě v rychlosti rozhodovacích procesů. Ve startupu vládne rychlost a dynamika. Na druhou stranu jsou i tady limitující faktory, které nás v dynamickém jednání brzdí. Startup má určitou lidskou, ale i finanční kapacitu. Jsou věci, které ve velké korporaci trvají týden a u nás mohou zabrat i tři měsíce, protože na ně prostě nemáme kapacitu.

Líbí se Vám v BudgetBakers? A doporučil byste lidem přechod z korporátu do startupu?

Upřímně jsem nadšený. Z profesního hlediska je pro mě nejzajímavější samotný přechod z B2B  do B2C byznysu. Starám se teď o hodně retailových klientů a v tom je to určitě jiné, inspirativní a uvolňující.

No a jestli bych lidem doporučil přechod z korporátu do startupu? Tak to je hodně těžká otázka. Nic určitě není černobílé.

Od naší poslední recenze BudgetBakers svoji aplikaci posunula o hodný kus dál. Které novinky byste pro naše uživatele chtěl vyzdvihnout?

Hlavní a zásadní změna je, že jsme přišli s vylepšenou možností, jak se připojit na banky po celém světě. V portfoliu jich teď máme přes 1000. Dosáhli jsme toho tak, že jsme se integrovali na světového poskytovatele.

Druhou hlavní změnou, kterou bych určitě rád zmínil, je implementace algoritmu, který má uživatelům ulehčit kategorizaci a třídění jednolitých transakcí. Algoritmus se sám učí a pomáhá uživateli s automatizací kategorizace jeho výdajů.

Když jsme u té integrace s bankami: na kolik českých bank je možné se v aplikaci BudgetBakers napojit?

Dokážeme obsloužit skoro všechny retailové banky působící v Čechách, konkrétně naše portfolio pokrývá 13 institucí.

V naší recenzi jsme BudgetBakers vytýkali složitou integraci, byla příliš komplikovaná. Změnilo se na tomto procesu něco?

Výrazně jsme vylepšili celkový proces napojení na banky. Dnes už stačí, když zadáte název banky, použijete autorizaci přes své internetové bankovnictví a my se prostřednictvím třetí strany postaráme o vše ostatní. Periodicky dostáváme vaše transakce a kategorizujeme je v naší aplikaci.

Nedá mi nepoložit obligátní otázku. Co PSD2? Přinese BudgetBakers otevření bank něco , když už si poradila jinak?

Určitě nám to umožní pokrýt i zbývající banky, u kterých se nám to nepodařilo prostřednictvím integrátora. Očekáváme zlepšení servisu, protože komunikace už by měla probíhat přes API rozhraní.

O využití funkcí aktivního přístupu a jeho možnostech v tuto chvíli přemýšlíme. Fakt je ale ten, že nechceme být další bankou, chceme spíš vybudovat nadstavbu nad bankovními produkty a začít klientům nabízet to, co banky nemají anebo už od podstaty nemůžou klientům poskytovat.

BudgetBakers je celosvětově využívaná aplikace. Jaké je geografické rozložení vašich uživatelů a jaký poměr mezi platícími a neplatícími zákazníky?

Máme zákazníky v podstatě všude na světě. Jsme zastoupeni jak v anglicky, tak i španělsky mluvícím světě, ale naši  zákazníci pocházejí i z tak exotických destinací, jakými je například Pobřeží slonoviny. BudgetBakers má asi 40 jazykových mutací.

Pokud se ale budeme bavit čistě o číslech, máme řádově do 200 tisíc uživatelů, kteří jsou skutečně aktivní. Z toho těch platících jsou asi 3 %.

Jaké máte s aplikací plány do budoucna? Na jaké nové funkce se můžeme těšit?

Určitě chceme funkčně sjednotit mobilní verze pro  iOS a Android, protože naše Android verze je jednoznačně napřed. Důvodem tohoto zpoždění je fakt, že v našem portfoliu je pouze 5 % uživatelů z applovského světa.

Druhou věcí, kterou v dlouhodobém horizontu určitě budeme řešit, je forma, jakou naši zákazníci můžou řídit svoje finance. Rádi bychom zavedli  sofistikovanější formu rozpočtování. Rozpočtování, které bude založeno na tom, že pokud chce člověk správně řídit svoje finance, měl by přemýšlet jinak. Naší ambicí je naučit uživatele, aby přemýšleli a plánovali tak, že tento měsíc budou utrácet peníze, které vydělali minulý měsíc, a ne jak je dnes dost obvyklé, že utrácí to, co ještě nebylo vyděláno. Naším cílem je lidem umožnit si peníze více užít.

Říká se, že nejen prací  živ je člověk. Jak trávíte volný čas vy?

Pokud nepracuji, trávím čas s rodinou. Čtu knihy, hlavně pak z Japonska a s japonskou tematikou, a věnuji se westernovému ježdění. Jsem takový kovboj jezdící s bizony (smích).

V září jsme s kolegy z branže založili asociaci CEFTAS, která má pomoct rozvoji fintechového prostředí v Čechách. Její rozjezd určitě spolkne velkou část mého volného času.

Moje poslední otázka se bude týkat právě už zmiňované fintechové asociace. Proč vznikla a jaké má cíle?

CEFTAS je česká fintechová asociace, která vznikla hlavně na podporu českého fintechové prostředí. Ať už z pohledu právního zastřešení legislativních otázek, které se objevují s příchodem nové legislativy, tak z pohledu propagace fintechového prostředí směrem ven, ale např. také  z hlediska získávání financování pro existující anebo se rozvíjející fintechové startupy. Chceme vytvořit komunitu, která pomůže v růstu finančním inovacím v Čechách.

Vyčerpali jsme všechny otázky a nezbývá nám tedy, než Michalovi Kratochvílovi poděkovat a popřát hodně úspěchů. Dotazy, poznámky a připomínky pište na náš učet na twitteru @fintechcowboys. Budeme se těšit.

Lucia Tóthová

Lucia Tóthová

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.