Reklama

O spolupráci s bankami, ČNB i o tom, jak Wultra přináší na trh bezpečné digitální bankovnictví

7. 1. 2020 – | Doba čtení: 4 min

Na sklonku roku jsme zamířili do kanceláři fintechového start-upu Wultra, za Petrem Dvořákem. Před necelými třemi lety byl Petr naším prvním hostem, se kterým jsme připravili rozhovor, a tak odstartovali magazín FintechCowboys. Zajímalo nás,  jak Petr pokročil vpřed a kam se jeho startup Lime, nebo dnes známý spíše jako start-up Wultra, posunul. 

Petře, je skvělé, že tě na našich stránkách můžeme přivítat již podruhé. Od našeho posledního rozhovoru uplynulo více než 24 měsíců. Od té doby se toho stalo hodně. Můžeš trochu přiblížit, co je u vás nového?

Já velice děkuji za pozvání – nového je toho opravdu hodně. Podařilo se nám umístit se na šestém místě v soutěži Deloitte Fast 50 v kategorii Rising Stars v rámci CEE (třetí v rámci ČR), ve které se hodnotí tempo růstu. V našem případě dosáhlo v posledních třech letech 822 %. Tento výsledek primárně vypovídá o tom, že děláme věci, které dávají smysl, a stále více zákazníků si toho všímá. Z toho mám samozřejmě radost.

Mimo ČR se již také začínáme rozhlížet po Evropě, na východ i na západ. Brzy bychom měli na základě této aktivity představit naše první mezinárodní reference. S tím vším souvisí i nezbytný růst, co se týče našich zaměstnanců, u týmu, budování obchodního týmu a distribučních kanálů, ale také nastavování procesů pro řízení firmy (nedávno jsme například získali certifikaci ISO 27001).

Věcné směřování firmy je naopak již velmi stabilní. Naší mantrou je „bezpečné digitální bankovnictví“.

Hodně (alespoň na sociálních sítích) je vidět, že pracuješ pro banky. Můžeš říct, které to jsou a s čím jim pomáháš?

Ano, pro banky pracujeme primárně, ale spolupráci jsme již navázali také s některými většími fintechovými firmami. Pomáháme jim zabezpečit jejich digitální aplikace. Tento úzký záběr a specifickou expertízu si držíme, snažíme se být na dané téma špičkovými odborníky ve světovém měřítku. Za všechny naše zákazníky pak můžeme uvést například Raiffeisen bank, MONETA Money Bank, Equa bank, Air Bank nebo třeba Zonky.

Konkrétních řešení, které bankám a fintechům dodáváme, je pak několik. Naší obchodní jedničkou jsou řešení pro autentizaci a autorizaci v bankovních aplikacích, například formou bezpečnostního modulu do mobilního bankovnictví, nebo formou aplikace „mobilního klíče“ pro přístup do internetového bankovnictví. Dále bankám pomáháme zvyšovat bezpečnost jejich mobilních aplikací pomocí technologie „app shielding“, která (zjednodušeně řečeno) záplatuje různé slabiny operačního systému. Nově pak pomáháme včas odhalit a zneškodnit mobilní bankovní malware skrze námi vyvinutou antivirovou komponentu určenou pro operační systém Android, kterou dnes již v ČR využívají čtyři banky.

Dostat se do korporátního světa, ještě k tomu do bankovního, je pro tak mladou firmu, jako je ta tvoje, hodně těžké. Jak se ti vůbec povedlo překonat korporátní byrokracii a striktní pravidla korporátního nákupu?

Pro rozjezd mi hodně pomohlo mé předchozí působení ve firmě Inmite, kterou před několika lety koupil Avast a která vyvíjela mobilní bankovnictví pro některé české banky. Díky tomu jsem měl již svou síť relevantních kontaktů a některé diskuze se mi tak otvíraly jednodušeji – věděl jsem zkrátka přesně, za kým jít. Navíc jsem se v oboru již dříve etabloval jako někdo, kdo rozumí bezpečnosti mobilních aplikací – to byla moje druhá „nefér výhoda“.

Od začátku je pak naše propozice postavená tak, aby byla co nejsrozumitelnější. Dodáváme jasně definované a úzce zaměřené produkty za srozumitelných obchodních podmínek. Problematické je někdy zdlouhavé řízení a utváření dohod v bankách, ale i to se zlepšuje – zejména s tím, jak vylepšujeme naše vlastní procesy a jak firma roste a postupně posiluje svou reputaci na trhu.

Navíc spolupracujeme také s partnery, kteří pro nás fungují jako distribuční cesta do bank, kde ještě nemáme svou přítomnost zavedenou – spolupráce s partnerem, který již má u banky důvěru, pochopitelně mnoho věcí zjednodušuje. 

Zaznamenali jsme, že jsi vyhrál výběrové řízení pro ČNB. O čem konkrétně tento projekt je?

Česká národní banka vypsala veřejnou zakázku na své vlastní PSD2 API (aplikační rozhraní pro třetí strany). ČNB je totiž sama bankou, která – ač si to mnoho lidí neuvědomuje – spravuje platební účty úřadům a firmám vlastněným státem. Proto musí zajistit vystavení a zabezpečení aplikačního rozhraní dle požadavků PSD2 legislativy. Konkrétně do ČNB dodáváme naši komponentu PSD2 Enabler, což je řešení zmíněné problematiky na klíč.

Společnost Deloitte vás vybrala jako jeden z rychle rostoucích startupů v ČR. Jaký to byl pocit ocitnout se na pódiu, co se ti honilo hlavou a hlavně jak přemýšlíš o budoucnosti?

Z ocenění Deloitte mám velikou radost a jsem na něj patřičně pyšný, protože se v něm odráží nasazení, s jakým budujeme firmu, i její velký potenciál. Naše plány expanze jsou navíc nyní rozjeté na plné obrátky, takže nás ocenění těší také proto, že nám zvyšuje kredit i za hranicemi. 

Co se pohledu do budoucna týče, náš záměr je jasný: chceme růst dále. Cílem je vybudovat globální mini-firmu, tj. firmu s obratem řádově v desítkách milionů dolarů, která bude známá jako jeden z předních dodavatelů softwarového zabezpečení pro banky a další finanční instituce. Klíčové bude právě to, jak se nám podaří etablovat se za hranicemi. Namísto otevírání stále nových témat na existujícím trhu („růst do hloubky“) se nyní snažíme o to, abychom produkty, které již máme a které skvěle fungují v Česku, prodávali na co nejvíce místech („růst do šířky“).

Asi bychom to nebyli my, kdybychom se nezeptali: máš pro nás nějaký tip  na zajímavé čtení nebo podcast, YouTube kanál, který bys nám doporučil?

Dříve jsem poměrně intenzivně sledoval různé zdroje přímo z oboru, ale nyní konzumuji obsah spíše v rámci relaxace. Určitě všem doporučuji sledovat „Last Week Tonight“ od Johna Olivera, videorozhovory na serveru MladyPodnikatel.cz nebo třeba CZPodcast.

Děkujeme za rozhovor a přejeme úspěšné roky na poli fintechu, ať už to bude u nás v Čechách, nebo kdekoliv jinde ve světě. 

Profilový obrázek

Martin Pacholet

UX, PSD2, openbanking a BankID, to jsou aktivity, kterým se v posledních letech intenzivně věnuje.

Další články autora
Více informací Souhlasím
Naše webové stránky využívají technologie remarketingu umožňující návštěvníkům, kteří projevili zájem o naše produkty, ukázat naše reklamy v externích reklamních systémech. Pokud používáte naše stránky, vyjadřujete tím souhlas s využitím souborů cookies podle vašeho nastavení prohlížeče.