ROZHOVORY

Znáte ten pocit, kdy si po několika dnech „nepozornosti“ zkontrolujete svůj účet a uvidíte tam transakce, o kterých nemáte nejmenší ponětí? Možná se pokusíte vzpomenout si, za co jste vlastně těch 329 korun utratili. Někdy po chvilce přemýšlení na záhadu přijdete, v opačném případě vám asi nezbude nic jiného, než kontaktovat svoji banku. Startup Paystory se snaží řešit právě tento problém. Tedy ne ten s vaší pamětí, ale ten s obsahem a množstvím informací v transakční historii vašeho účtu.

Problém týkající se nedostatku informací v transakční historii si uvědomilo i mnoho zahraničních startupů, například Flux, který před nedávnem oznámil svoje partnerství s bankou Barclays. I proto máme radost, že dnes na našich stránkách můžeme dát prostor klukům z Paystory, a to konkrétně Vojtovi Uhlířovi a Filipovi Sukovi – Vojta má na starosti produkt, Filip potom jeho vývoj.

Kluci, dříve než se pustíme do povídání o Paystory, můžete našim čtenářům říct něco o sobě?

(Filip) Momentálně jsou na plný úvazek ve firmě dva lidé, a to jsme my, zakladatelé Paystory, Vojtěch Uhlíř a Filip Suk.

Vojta má zkušenosti s vývojem cloudových řešení ze studií, z Českých Radiokomunikací a pracovní stáže v Google. Z důvodu zájmu o fintech naposledy vyvíjel pro Twisto, se kterým spolupracoval mimo jiné na přípravě jeho nové Twisto karty.

Filip  je programátor, který pracoval v e-commerce prostředí skupiny Rockaway. Podílel se například na vývoji webů Kolonial.cz, Prodeti.cz a dalších. Spoluzaložil také agregátor IT akcí Eventigo.cz.

Teď když máme potřebné formality za sebou, můžeme se pustit do povídání o Paystory. Jak vlastně startup vznikl?

(Filip) Prvotní nápad vznikl ještě v roce 2016, kdy jsem se účastnil Rockaway Azure hackathonu, kde jsem potkal Vojtu. Poznali jsme se tam úplnou náhodou, když jsme tvořili hackovací tým. Na hackathonu se zrodil seznam nápadů, které by stálo za to realizovat, a my jsme se rozhodli podívat se blíž na problém s informacemi k platebním transakcím. Dá se říct, že Paystory vzniklo právě tady. Pak v dalším roce přišel náš druhý hackathon, tentokrát pod taktovkou Komerční banky, kde jsme dostali možnost nápad pilotovat s další bankou a rozvinout jej do dalších směrů.

Na hackathonu Komerční banky jste vyhráli, pokud se nepletu…

(Vojta) Ano, je to tak, odnesli jsme si pro nás i trochu překvapivě první cenu, což mimo jiné znamenalo, že jsme měli v inovačním centru Komerční banky možnost nápad představit i nejvyššímu vedení včetně generálního ředitele. Ale hlavně jsme si ověřili, že řešíme opravdu něco, o co je zájem. Byla to pro nás další zkušenost, která nám a našemu produktu pomohla posunout se o kus dál.

Proč tedy nakonec spolupráce s Českou spořitelnou?

(Filip) S Komerční bankou jsme v kontaktu, ale nakonec jsme se rozhodli pro spolupráci s Českou spořitelnou, se kterou jsme byli v kontaktu od prvního hackathonu. Byla to právě Česká spořitelna, která byla partnerem hackatonu v Rockawy, a nás zaujalo její řešení WebAPI. To však neznamená, že jsme ostatním zavřeli dveře, ba naopak. Chceme, aby náš produkt, resp. služba, byla univerzálně využitelná a mohli jsme ji nabídnout všem bankám a jiným fintechovým subjektům.

Vraťme se ale zpět k Paystory. Co reálného Paystory uživatelům přinese? Je to aplikace nebo je to spíš služba?

(Vojta) Paystory je koncipována jako B2B služba pro banky a fintech firmy a naším cílem je zvýšit transparentnost a komfort klientů, co se týče transakční historie jejich plateb. Z našeho průzkumu vyplývá, že asi polovina uživatelů (61,4 %) v některých případech vůbec netuší, jaká platba za danou transakcí stojí, detail k transakcím chybí nebo je naprosto matoucí. My chceme s naší službou dosáhnout toho, že uživatel bude vždy vědět, za co utratil svoje peníze.

Transakční historie je jednou z nejvyužívanějších funkcí každého internetového bankovnictví. Co konkrétně vám tam chybí? Jak ji chcete vylepšit?

(Vojta) V našem průzkumu jsme se mimo jiné ptali, jak často uživatelé kontrolují svoji historii. Asi polovina (47,5 %) dotázaných odpověděla, že tak činí aspoň jednou týdně. Bohužel ne vždy ale nacházejí relevantní informace, a v nejhorším případě pak například musí volat na helpdesk banky. My chceme uživatelům ušetřit čas (a potažmo i bance náklady) a obohatit transakční historii tak, aby uživatel na první pohled viděl, za co platil, a v ideálním případě mu automaticky přidat další informace navíc. Ať už to budou informace z účtenky, nebo doplňující dokumenty. Naší vizí je, že u transakce bude například seznam jednotlivých nakoupených položek. S fulltextovým vyhledáváním v historii transakcí to následně může znamenat okamžité ověření, zda je produkt v záruce. Bez nutnosti procházení historie nákupů na nejrůznějších e-shopech a složitého hledání daného nákupu.

Zní to velmi dobře, kdy se můžeme těšit na výsledky?

(Filip) Jak už tady zaznělo, nepřipravujeme samostatnou aplikaci, ale službu, která bude integrována přímo do infrastruktury zákazníka. Česká spořitelna pomalu uvolňuje své nové internetové bankovnictví, zvané George (recenze, vložit link), a s naší pomocí chce zákazníkům nabídnout ještě další funkcionality, které dnes nejsou v internetovém bankovnictví úplně běžné. Přesné datum spuštění ale ještě nemáme. Mělo by se tak stát někdy v průběhu roku 2018. Dohromady s Georgem je to vše pro obě strany velmi živé a čerstvé, a tudíž všechny procesy trvají déle. Jsme takoví první průzkumníci :-).

Vývoj jakéhokoliv produktu s sebou nese i spoustu překážek, které je potřeba překonat. Jaké problémy řešíte v Paystory?

(Filip) Základem úspěchu bude zapojení co nejširšího spektra obchodníků. Hledáme různé cesty, jak se s nimi datově propojit. Naším cílem je implementovat několik datových zdrojů, ze kterých pak budeme čerpat, abychom mohli našim klientům poskytnout co nejrelevantnější informace k jejich platbám.

Paystory je určitě zajímavá služba, kam ji plánujete posunout do budoucna?

(Vojta) Ačkoli v tuto chvíli spolupracujeme s Českou spořitelnou, naším záměrem je nabízet produkt dalším, jak v tuzemsku, tak v zahraničí. I proto je Paystory služba, a ne aplikace. Bavili jsme se s Komerční bankou, jsme v kontaktu i s Monetou. Ale jak už jsem řekl, v tuto chvíli veškeré naše síly věnujeme vývoji produktu a jeho prvnímu nasazení. Teď by nám určitě neprospělo naši pozornost tříštit do spousty různých směrů.

Klukům přejeme pevné nervy při zdolávání bankovních procesů, předpisů a nařízení. Otázky i tipy na zajímavé osobnosti/produkty/startupy pište na náš Twitter @Fintechcowboys. Budeme se těšit!