Reklama

Věnujte se růstu vašeho startupu a přenechejte zřízení ideálního pojištění odborníkům

20. 4. 2022 – | Doba čtení: 3 min

insurtech
Zdroj: GrECo International, shutterstock

Česká republika má dnes velký potenciál a projekty z české startupové scény můžou dosáhnout světového měřítka a patřit mezi ty nejlepší v oblasti inovací a technologií. Co když ale něco nejde podle plánu? Jak si krýt záda, pokud by se něco pokazilo? Víte, jaká rizika hrozí vašemu fintech startupu?

Základním nástrojem přenosu rizika je pojištění. Moderní technologie a inovativní služby představují nové příležitosti, zároveň ale přináší i specifická rizika. Pojištění se vyvíjí podle potřeb aktuálních trendů a na trhu dnes existují moderní pojistná řešení.

V předcházejícím článku nám Karel Popek, leader pojištění finančních rizik a finančních institucí z makléřské společnosti GrECo International s.r.o., popsal tři klíčová moderní pojištění, na která se občas zapomíná. Dnes se podíváme, co dalšího se ve startupech pojišťuje.

  • Majetek

Tradičním pojištěním je pojištění majetku. Pokud vlastníte nebo si pronajímáte kanceláře, určitě je na místě sjednání vhodného pojištění proti živelním rizikům nebo odcizení.

  • Odpovědnost

Další druh pojištění, který můžeme zmínit, je pojištění obecné odpovědnosti, která pokrývá škody na zdraví nebo majetku způsobené z běžné provozní činnosti, například pokud jste v podnájmu.

  • Pojištění závazků

S rozvojem fúzí a akvizic roste také zájem o pojištění transakčních rizik především v oblasti IT firem, služeb a maloobchodu/velkoobchodu. V případě, že se rozhodujete prodat váš byznys nebo naopak koupit jiný startup, zajímejte se o pojištění závazků vyplývajících z prohlášení a záruk při transakci.

Jak se orientovat v nabídkách pojištění?

V oblasti podnikatelského pojištění je nejběžnější způsob spolupráce s pojišťovacím makléřem. Spolupráce je založena na dlouhodobém vztahu a vzájemné důvěře. V dnešní době existuje na pojistném trhu takové množství variant a různých produktů, že není v silách podnikatele, aby sledoval novinky v pojištění, studoval a porovnával pojistné podmínky a vyjednával své pojištění na vlastní pěst.

Zeptali jsme se, co nám radí Karel Popek z pohledu pojišťovacího makléře.

Pro startupy je asi těžké přesně nadefinovat, jaká pojištění potřebují – jak jim s tím dokážete pomoci?

Na začátku spolupráce makléř potřebuje navnímat situaci a pochopit fungování klientovy firmy, aby mohl správně identifikovat hrozící rizika. U startupů, kde se očekává dynamický vývoj, je potřeba pravidelně aktualizovat rozsah pojištění, aby odpovídalo požadavkům na rostoucí a měnící se byznys. Pojistných produktů a jejich kombinací je tolik, že se musí pojistný program ušít každé firmě na míru.

Liší se nějak přístup začínajících startupů k digitální bezpečnosti od řekněme zavedených společností?

Pro startupy nejsou oblasti jako prevence a zabezpečení na seznamu důležitých priorit. Situace je pochopitelná, každý prvek v systému řízení rizik má svůj čas a závisí také na nákladech a dostupnosti vstupů. V dnešní době je poměrně náročné sehnat a zaplatit „security managera“ nebo obdobného odborníka na kybernetickou bezpečnost. Není možné mít všechno hned, ale je potřeba začít a vydat se správným směrem. Požadavky pojišťoven mohou klientovi odhalit kritické oblasti a donutit ho, aby začal kybernetickou bezpečnost aktivně řešit. V oblasti bezpečnosti patří velké finanční instituce k těm nejlépe zabezpečeným firmám. Fyzická i digitální bezpečnost je na velmi vysoké úrovni a pravidelně na bezpečnost vynakládají nemalé výdaje.

Jaká je v ČR maturita firem v oblasti různých digitálních pojištění? Jak jsme na tom třeba v porovnání se západními zeměmi?

V rámci skupiny GrECo situaci napříč regiony monitorujeme. Rozdíl v poptávce pojištění je dán vyspělostí ekonomiky, obecně vyžadovanými standardy trhu a přístupu k řízení rizik. V západních zemích se pojištění digitálních rizik stalo standardní součástí celého pojistného programu a je bráno na stejnou váhu jako například tradiční pojištění majetku. Zároveň vidíme, že pojištění digitálních rizik se bere jako standard daného trhu a při jednání s dodavateli je běžně vyžadováno prokázat se certifikátem o pojištění. Česká nátura a přístup k riziku typu „nám se to nestane“ nebo „to je dobrý“ hraničí s porušením povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře a za Západem rozhodně pokulhává. Až 64 % českých manažerů stále žije v domnění, že se jich digitální rizika netýkají a nejsou v hledáčku kyber zločinců. Pojištění proto často řeší až v případě, kdy ho po nich někdo vyžaduje. Narůstající zájem o pojištění evidujeme od firem, které už se staly obětí kybernetického útoku a mají živou zkušenost s řešením incidentu a dopadem na jejich byznys. Na závěr musím pochválit několik IT firem, s nimiž jsem se v poslední době setkal, které měly velmi dobře zabezpečený digitální prostor a pojištění již několik let sjednané.

GrECo

GrECo International s.r.o.

GrECo se zaměřuje na identifikaci rizikových oblastí a možnosti optimalizace nákladů pojištění.  Neméně důležitým cílem je také přizpůsobení parametrů pojistného krytí obchodním potřebám tak, aby sjednané pojištění nejen chránilo startup před dopady negativních událostí, ale zároveň podporovalo obchodní strategii v České republice a zahraničí.

GrECo jako přední makléř tuzemského pojistného trhu využívá mnoholeté zkušenosti a know-how mezinárodní makléřské skupiny GrECo. GrECo International pomáhá nastavit efektivní strategii pojištění, která zohlední pojistné potřeby a obchodní záměry. Nedílnou součástí makléřských služeb je také pomoc v případě pojistné události. Největší výhodou pro startup je úspora času a starostí s nastavením a správou pojistného programu.

Zdroj: redakce, GrECo a Karel Popek

Další doporučené články

fintechcowboys

Katka, Eva, Petr, Vašek a Zdeněk. Jsme tým profesionálů, kteří prošli několika nadnárodními korporacemi. Milujeme finance, moderní technologie a sociální sítě.

Další články z redakce