Výplata kdykoliv s Advanto – rozhovor o aplikaci s Martinem Fortelným

6. 1. 2022 – | Doba čtení: 8 min

Advanto
Zdroj: Advanto

Asi každému z nás se stává, že máme někdy větší výdaj a přáli bychom si místo sjednávání spotřebitelského úvěru získat zálohový plat na vánoční dárky nebo cestu s rodinou na hory. Teď máme tuto možnost již reálně k dispozici s aplikací Advanto, kde lze bez problémů a jakýchkoliv žádostí vybrat napracovanou výplatu. Princip výplaty předem získává na popularitě a více a více podniků v Česku ho zařazuje do svých zaměstnaneckých benefitů.

Jak se daří aplikaci na výplatu mezd na žádost v covidové době a jaké má plány do budoucna, nám v našem online rozhovoru prozradil Martin Fortelný, zakladatel a CEO startupu Advanto.

Je možnost získat výplatu dříve přínosná hlavně pro zaměstnance?

Naši aplikaci vnímáme jako spojku mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, díky níž mezi nimi utužujeme pouto. Na jedné straně je zde asi polovina zaměstnanců v Česku, která má problém vycházet s vydělanými penězi a často žijí od výplaty k výplatě, nemají velké úspory a pokud se objeví nějaký nenadálý výdaj, musí sáhnout po drahém bankovním nebo nebankovním úvěru. Sice to jsou produkty, které jsou rychle a pohodlně dostupné, ale mohou být také velmi nebezpečné, pokud se používají neuváženě. Z toho pak vznikají insolvence a potíže s tím související. Je to velký problém nejen v České republice, ale i v celém regionu.

Na druhé straně stojí zaměstnavatelé s problémem, jak přilákat zaměstnance, jak je motivovat, jaké benefity jim nabídnout. A často se stává, že ve skutečnosti ignorují to, co zaměstnanec opravdu chce, proč chodí do práce, co mu platí účtenky – a to jsou pořád finance, ať se nám to líbí nebo ne. Různé skluzavky nebo fotbálek v kanceláři jsou fajn, ale elektřinu mi nezaplatí.

Víme, že obě strany mají problémy, a my na naší technologické platformě pomáháme posílit vztah mezi nimi, aby zaměstnanci byli produktivnější, spokojenější a zůstali déle u svého zaměstnavatele, který by díky tomu mohl růst.

Jak mohu začít dostávat svoji odpracovanou výplatu?

Aby to celé fungovalo, musíme nejdříve navázat spolupráci se zaměstnavatelem, který pak naši aplikaci nabídne formou benefitu svým zaměstnancům. S nástupem technologií jsme zvyklí dělat čím dál tím víc věcí v reálném čase: zmáčknu tlačítko a přijede auto, zmáčknu tlačítko a dorazí jídlo, zmačknu tlačítko a jdu na rande. A proč nemohu zmáčknout tlačítko a mít svoje vydělané peníze kdykoliv k dispozici?

Abychom mohli co nejpřesněji spočítat, na jakou částku má konkrétní zaměstnanec nárok v daném okamžiku běžícího měsíce, potřebujeme data od zaměstnavatele. Pohybujeme se tedy na pomezí mzdového účetnictví (payroll) a finančních technologií. Zpracovávat mzdy častěji než jednou měsíčně je extrémně náročné nejen administrativně, ale ani legislativa na to není připravena. Asi proto toho stávající systém mezd nebyl schopen.

A v tom jsme unikátní, protože za pomoci nejmodernějších technologií se Advanto integruje na existující mzdový a docházkový systém zaměstnavatele, vyměňuje si některá data o zaměstnancích, kteří se zaregistrovali do aplikace Advanto, a počítá jejich mzdy v reálném čase. A potom si uživatel vlastně vyžádá výplatu kdykoliv na zmáčknutí jednoho tlačítka.

Může vybrat peníze vícekrát do měsíce?

Ano, může si o výplatu zažádat kolikrát chce, pokud to neomezí zaměstnavatel. Teoreticky i několikrát denně, pokud jsme v daném případě schopni aktualizovaná data získávat tak často. To je něco, kam směřujeme, čeho se snažíme dosáhnout.

Každá firma si eviduje odpracovaný čas zaměstnanců vlastním způsobem, přístup není unifikovaný. Jak toto řešíte?

Gró naší aplikace je vyvinuté unifikovaně, takže jsme celou naši platformu navrhli tak, aby si uměla poradit s různými datovými zdroji v různých formátech. Není to jednoduchý úkol, protože už teď bereme data ze stovek různých zdrojů, které překlápíme do jednotného formátu, se kterým pracujeme v našem systému a který je také díky tomu jednoduše škálovatelný.

Může předčasná výplata mezd negativně ovlivnit cashflow zaměstnavatele?

Principielně si myslíme, že zaměstnavatel by měl mít dedikované cashflow na mzdy lidí a měl by být připraven na to, že se mzda vyplatí o jeden, dva či tři týdny dříve. Ale může se stát, že na předčasné výplaty v Advanto je z nějakého důvodu náročné procesně použít vlastní cashflow. Proto jsme udělali rozhodnutí, že výplaty budeme financovat.

Nečiní to z Advanto jen určitý druh úvěru?

Vždy když přesouváme peníze z jedné hromádky na druhou, musíme ten úkon nějak pojmenovat. V tomto okamžiku my poskytujeme cashflow zaměstnavateli, aby mohl poskytnout výplatu zaměstnanci. Jedná se ale jen o dočasnou neefektivitu systému a dlouhodobě není důvod, proč by se k těmto účelům nedalo používat cashflow zaměstnavatele.

Zleva Jan Kölbl (CTO) a Martin Fortelný (CEO), Zdroj: Advanto

Jak na vás zaměstnavatel přijde a co všechno musí podstoupit, aby mohl začít využívat služeb Advanto?

Obecně oslovujeme potenciálně zajímavé firmy. Ale teď se už dostáváme do situací, kdy se firmy samy obrací na nás, protože si o nás přečetly článek nebo zaslechly zpětnou vazbu od kolegů a známých z jiných firem, kde naši aplikaci již používají. Než onboardujeme zaměstnavatele, provádíme vlastní risk analýzu na základě interních kritérií. Vyhodnocujeme, zda se jedná o firmu, se kterou chceme pracovat, a to nejen z pohledu rizik kapitálu, ale také dalších faktorů, například reputačních nebo zda je spolupráce technicky možná.

Obecně usilujeme o to, aby cokoliv, co musíme řešit se zaměstnavatelem, bylo vyřízeno rychle a jednoduše. Z pohledu zaměstnavatele je velice málo kroků, které musí podniknout, aby s námi navázal spolupráci – musí s námi podepsat smlouvu a technicky nastavit výměnu informací. Pak se domlouváme, kdo výplaty mezd financuje a jak mezi námi nastavit peněžní toky.

Onboarding zaměstnanců již provádí firma sama?

My poskytujeme zaměstnavateli naši technologii a pak samozřejmě děláme všechno, co je v našich silách, abychom pomohli nový benefit komunikovat jeho zaměstnancům. Jsme schopni dodat marketingové materiály, dobře víme, co funguje, co nefunguje, čemu je dobré se vyhnout, protože každý měsíc spouštíme Advanto u nového zaměstnavatele. Vždy přemýšlíme o tom, jak nejlépe dostat informace k zaměstnancům, a v tomto můžeme zaměstnavateli pomoct.

Občas je to oříšek. Je rozdíl, když máte velkou fabriku, kde jsou dva tisíce lidí koncentrovány na jednom místě a jsou tam jen dva východy, ke kterým umístíte potřebné informace. Anebo se jedná o síť tří set kaváren po celé České republice, kdy je komunikace nového benefitu velmi náročná a musíme spolu se zaměstnavatelem opravdu tvrdě pracovat, abychom nový benefit dostali to povědomí všech zaměstnanců.

Uvádíte, že zaměstnanci často mají problém řídit svoje finance. Nemůže mít možnost sáhnout si dříve na vydělané peníze spíše obrácený efekt a problém prohloubit?

Uživatel má absolutní volnost v tom, kolikrát měsíčně si v Advanto sáhne na svoji výplatu. Takže by se dalo očekávat, že si uživatelé budou vybírat peníze nepoměrně často. Ale sami jsme byli překvapení, že v každé firmě, se kterou jsme navázali spolupráci, se zaměstnanci chovají zodpovědně a v podstatě obdobně – v průměru využijí Advanto třikrát měsíčně, s průměrnou částkou okolo dvou tisíc korun. Vyplývá z toho, že by přirozeně chtěli, aby výplaty fungovaly na týdenní bází.

Tím, že zaměstnanci, který se nachází ve finančním stresu, poskytneme dřívější přístup k vydělaným penězům, mu pomůžeme nespadnout do finanční dluhové spirály. Plánujeme představit nový produkt, který pomůže zaměstnanci část peněz dávat stranou a vytvářet si finanční polštář. Jakmile se nám spolu se zaměstnancem podaří vybudovat dostatečnou úsporu, což má být dle expertů hodnota tří měsíčních platů, může začít přemýšlet, co udělat s penězi, které převyšují tuto hodnotu, jak je využít racionálně, aby i nadále rostly. A v tom mu také chceme pomoci.

Zmiňujete preferované týdenní výplaty. Je společnost vůbec připravená na výplatu na týdenní bází?

Když jsme teprve začínali, navázali jsme spolupráci s organizací Člověk v tísni. Její zástupci se snažili dlouhodobě ovlivnit legislativu, zatím neúspěšně, aby umožňovala častější výplaty mezd, protože zde existuje velká část populace, pro kterou měsíční cyklus nefunguje. Technologie a náš produkt by mohl této skupině lidí výrazně pomoct.

Jaká odvětví jsou vaším nejčastějším zákazníkem?

Je důležité si uvědomit, že problém toho, že každý druhý obyvatel nevychází s výplatou, se vyskytuje napříč odvětvími a jedná se o celospolečenský jev. S tím problémem se potýká, ačkoliv možná v trochu jiném měřítku, jak dělník na stavbě, tak i pracovník v kanceláři.

Z tohoto důvodu má Advanto navázanou spolupráci s většinou odvětví, která vás napadnou, počínaje výrobou, přes logistiku, stavebnictví, gastro, až ke státním podnikům. Díky tomu doufáme, že se Advanto dostane k těm zaměstnancům, kteří to nejvíce potřebují.

Funguje Advanto i pro mezinárodní firmy?

Navazujeme teď spolupráci s mezinárodní firmou, kde budeme fungovat zatím na její české pobočce. Abychom mohli operovat mezinárodně na všech pobočkách, potřebujeme provést pár změn. Momentálně podporujeme koruny, ale už aktivně řešíme, jak správně z legislativního hlediska zavést eura, abychom mohli expandovat do Evropy. Také pracujeme na budování naší prezence v dalších zemích. Do určité míry začínáme fungovat na Slovensku, kde má několik zaměstnavatelů zájem spolupracovat. Tam celý proces otestujeme, čímž si zjednodušíme cestu do dalších evropských zemí. Advanto ve finále nebude česká firma, bude to mezinárodní firma. Naše ambice sahají mnohem dál, než jen na Česko a Slovensko.

Musíte také navazovat spolupráci s účetními aplikacemi?

Co se týče spolupráce se mzdovými a docházkovými systémy, navazujeme partnerství napříč trhem, máme domluvenou spolupráci s většinou významných mzdových systémů. Jsou pro nás důležitým partnerem. A musím říct, že nás často pozitivně překvapuje kvalita jejich řešení, setkáváme se s moderně řešenými API a také s velkou ochotou přidat další produkt a hodnotu pro své zákazníky.

Mluvili jsme o dlouhodobější změně finančního chování zaměstnanců. Jaké na to máte nástroje?

Uvědomujeme si, že finanční zdraví je cesta, která má svoje milníky. Součástí této cesty je také vzdělávání. Teď lidem pomáháme nezadlužit se, nebo se vyhnout nevhodnému úvěru, ale dlouhodobě je to také o budování správných návyků. Za tímto účelem jsme vytvořili modul Akademie, který se skládá ze tří částí. Zaprvé mohou uživatelé procházet výukovým kurzem na téma finanční gramotnosti, kde vyplňují kvízy, testují si svoje vědomosti a díky tomu sbírají body. Zaměstnavatel pak může za nasbírané body své zaměstnance dodatečně nějak odměnit.

Druhou část jsme implementovali ve spolupráci s Člověkem v tísni. Jedná se o integraci chatbota, kde si lidé ve finančním stresu, zadlužení nebo s hrozící exekucí mohou nechat poradit na finanční lince pomoci, ať už prostřednictvím výběru předpřipravené odpovědi, nebo konverzace s živým poradcem.

V rámci třetí části publikujeme vlastní obsah o finanční gramotnosti částečně vytvořený ve spolupráci se vzdělávacím portálem Rozbité prasátko. Takže naším cílem je, aby uživatelé z hodně dlouhodobého hlediska naši aplikaci ani nepotřebovali. Vždy se ptáme, jaké to jsou znalosti a návyky, které lidé potřebují, aby nás vyřadili z byznysu 😊.

Covid 19 – pomohl nebo uškodil?

Uškodil. Říká se, že jedním ze základních předpokladů úspěchu startupu je správné načasování. My jsme si ho nevybrali optimálně. Kdybychom začali o rok dřív, tak jsme mohli mít mnohem větší portfolio firem, kterým bychom mohli během covidu pomoci. Bohužel za těchto okolností měli zaměstnavatelé mnohem víc starostí s tím, aby vůbec přežili, aby ochránili core byznys, takže zavádět novou technologii byla priorita jen pro pár z nich. Ačkoliv zaměstnancům by se v této době mohlo stát Advanto důležitým pomocníkem.

Ale tím, jak covidová situace přetrvává, se situace začíná měnit i pro nás. Zaprvé získáváme nové klienty, takže pomáháme více a více lidem. A také se mění potřeby firem. Příkladem může být automotiv, kde se vlivem snížení výroby také snížily odměny a potažmo celkové výplaty zaměstnancům. Proto se na nás zaměstnavatelé obrátili s přáním integrovat Advanto, aby mohli svým pracovníkům vykompenzovat změnu ve mzdě tím, že si ji mohou vybrat dříve.

Jaké technologické novinky chystáte v nejbližší době?

Chceme zrychlit čas mezi zmáčknutím tlačítka v aplikaci a tím, kdy jsou peníze připsány na účet. Vypadá to jednoduše, ale je to poměrně komplikovaný úkol. Aktuálně je náš průměr asi hodina a půl a chtěli bychom dosáhnout výsledku, kdy „stisknu tlačítko – ihned mám výplatu“.

Také přemýšlíme nad tím, jak pomoci středním a menším firmám. Doposud jsme se zaměřovali na velké korporace. Myslím si, že SME firmy často nejsou schopné konkurovat platem mezinárodním firmám, a proto se musí dívat po jiných způsobech, jak motivovat a udržet si pracovníky. Zároveň jsou SME podniky menší a agilnější a díky tomu je rozhodování o tom, zda se zavede nějaká novinka, často podstatně rychlejší.

Zvažujete v budoucnu navázat spolupráci s bankami?

Jsme otevřeni diskuzi s bankami. Rybník bank, které se snaží působit v oblastí startupů, je tady poměrně malý. Ale muselo by zde dojít ke vzájemně výhodnému spojení s přidanou hodnotou pro zaměstnance.

Kdo je vaší konkurencí a v čem jste lepší?

My vnímáme jako naši konkurencí třeba Revolut, který velmi často ohlašuje produktové novinky. Myslím, že máme ale rozdílnou filozofii – zatímco Revolut chce dělat všechno a být všude, naše filozofie je naopak dělat méně věcí, ale dělat je nejlépe. Sice jsme firma umístěná v České republice, ale plánujeme jít do celé Evropy, kde máme až půl miliardy lidí jako potenciální uživatele.

Přejeme Advanto velké úspěchy v jejich rozvoji a expanzi na další trhy.

Další doporučené články

Julia Gorbatiuc

má dlouhodobé zkušenosti z bankovnictví, ale v poslední době dává přednost práci pro start-upy

Další články autora